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VOF와 Level-Set 연성 기법을 이용한 공기윤활시스템 해석

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dc.contributor.advisor 박선호 -
dc.contributor.author 김희찬 -
dc.date.accessioned 2022-04-08T17:43:07Z -
dc.date.available 2022-04-08T17:43:07Z -
dc.date.created 20210311144406 -
dc.date.issued 2021 -
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12620 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000376025 -
dc.description.abstract International Maritime Organization (IMO) has implemented the Energy Efficiency Design Index (EEDI) verification to reduce greenhouse gas emissions. The air lubrication method, which reduces the frictional resistance of the ship by supplying air to the hull surface, is one of the most efficient methods in terms of ship operation and eco-friendliness. In this study, a computational fluid dynamics analysis of a flat plate was conducted to identify the main factors affecting the air layer characteristics and cavity formation in the air cavity. Coupled Level Set and Volume-of-Fluid (CLSVOF) that combines only the merits of the Volume-of-Fluid (VOF) method that preserves the mass of each phase well and the Level Set method that accurately calculates the curvature of the phase interface was used to accurately calculate the interface between bubbles and liquids. The air lubrication of the plate was analyzed and the frictional resistance according to the air lubrication was compared with the experimental results. -
dc.description.tableofcontents 1. 서론 1 1.1 선박의 저항 감소 방법 1 1.2 공기 윤활법 2 1.3 CLSVOF 4 1.4 연구 목표 및 방법 5 2. 지배방정식 6 2.1 전산유체역학 지배방정식 6 2.2 난류모델 지배방정식 7 2.3 벽 근처 모델 9 2.4 압력-속도 연성 알고리즘 10 2.5 Arbitrary Mesh Interface(AMI) 12 3. VOF와 Level-Set 연성 기법 13 3.1 VOF 방법 13 3.2 Level-Set 방법 15 3.3 CLSVOF 방법 17 4. 실험 모델 및 격자 21 4.1 실험 모델 21 4.2 유동해석 조건 23 4.3 격자 및 경계조건 24 4.4 수치해석 조건 27 5. 결과 및 검증 28 5.1 격자 의존도 검토 28 5.2 CLSVOF 검증 계산 32 5.3 단이 있는 평판 내부의 유동 현상 33 5.4 다상 유동 해석 기법에 따른 저항 감소 비교 36 5.5 다상 유동 해석 기법에 따른 공동 내부 유동 비교 38 6. 결론 42 7. 참 고 문 헌 43 -
dc.language kor -
dc.publisher 해양과학기술전문대학원 -
dc.rights 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. -
dc.title VOF와 Level-Set 연성 기법을 이용한 공기윤활시스템 해석 -
dc.type Dissertation -
dc.date.awarded 2021. 2 -
dc.embargo.liftdate 2021-03-11 -
dc.contributor.department 해양과학기술전문대학원 해양과학기술융합학과 -
dc.contributor.affiliation 한국해양대학교 해양과학기술전문대학원 해양과학기술융합학과 -
dc.description.degree Master -
dc.identifier.bibliographicCitation [1]김희찬, “VOF와 Level-Set 연성 기법을 이용한 공기윤활시스템 해석,” 해양과학기술전문대학원, 2021. -
dc.subject.keyword CLSVOF -
dc.subject.keyword 전산유체역학 -
dc.subject.keyword OpenFOAM -
dc.subject.keyword 공기윤활법 -
dc.subject.keyword 에너지 절감 장치 -
dc.subject.keyword 선박 저항 감소 -
dc.identifier.holdings 000000001979▲200000001935▲200000376025▲ -
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해양과학기술융합학과 > Thesis
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