선박 블록 조립을 위한 물량 및 시수 산출 프로토타입 개발
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | 남종호 | - |
dc.contributor.author | 최원석 | - |
dc.date.accessioned | 2022-04-08T17:43:27Z | - |
dc.date.available | 2022-04-08T17:43:27Z | - |
dc.date.created | 20210311144404 | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12654 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000376251 | - |
dc.description.abstract | To secure technological competitiveness in shipbuilding and offshore industries, the continuous application and development of various technologies is essential. Efficient scheduling in shipyards is an important management task, whereby materials and manpower are allocated at the appropriate time and to the correct workspace. Although some large shipyards ensure effective scheduling and production management through simulations employing advanced technologies, most shipbuilding industries, including small- and medium-sized shipyards, continue to use an index based on past experiences. However, this legacy index, termed the basic unit, involves poor engineering logic; therefore, it does not appropriately reflect a shipyard’s working environment, which changes rapidly in response to technological developments. Although this has led to a demand for improvements in the basic unit, a clear solution has not been presented thus far. In this study, a method for calculating material quantity and the man-hours required for assembly, which is the basis for preparing the basic unit, is proposed. First, the assembly process is analyzed, and individual activities involved in the assembly process are quantified and formulated into working hours. Based on a ship's computerized block model, the geometric properties and production information required for calculating the man-hour are generated automatically as far as possible. The proposed method features complete applicability in new shipyards through a customization. It also serves as a tool for predicting the man-hour of new ships or comparisons with those of existing ships. | - |
dc.description.tableofcontents | 1. 서론 1 1.1 연구 배경 1 1.2 관련 연구 현황 4 1.3 연구 목적 5 1.4 연구 개요 6 2. 조선소 선박 건조 분석 8 2.1 조선소 선박 생산 과정 8 2.2 일정 계획 및 관리 9 2.3 조립 순서 11 2.4 조립 공정 13 3. 배경 이론 및 개발 도구 16 3.1 개요 16 3.2 이산사건 시뮬레이션 16 3.3 표준 시수 산정 16 3.3.1 실측법 17 3.3.2 PTS법 18 3.3.3 실적자료법 18 3.3.4 워크 샘플링 18 3.3.5 수행도 19 3.4 Open CASCADE Technology 19 4. 생산시수 산출 시스템 21 4.1 개요 21 4.2 시스템 구성도 21 4.2.1 Data flow diagram 22 4.2.2 Entity-relationship diagram 25 4.2.3 Sequence diagram 28 4.3 3차원 블록 모델 31 4.4 형상정보 추출 33 4.5 생산정보 추출 38 4.5.1 부재 타입 39 4.5.2 조인트 유형 40 4.5.3 각장 40 4.5.4 개선 형상 41 4.5.5 용접물량 42 4.6 조인트 정보 42 4.7 노드트리 정보 44 4.6 조선소 리소스 정보 46 5. 공정 시수 산출 50 5.1 개요 50 5.2 이송 50 5.3 배열 52 5.4 세팅 54 5.5 가접 57 5.6 턴오버 60 5.7 용접 62 5.8 사상 64 5.9 선박 블록 조립 프로세스 67 5.9.1 소조립 68 5.9.2 중조립 70 5.9.3 대조립 72 6. 조립 시뮬레이션 74 6.1 개요 74 6.2 시뮬레이션 결과 77 7. 결 론 82 7.1 결과 82 7.2 향후 과제 83 감사의 글 84 참고문헌 86 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.rights | 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 선박 블록 조립을 위한 물량 및 시수 산출 프로토타입 개발 | - |
dc.title.alternative | Development of material quantity and manhour estimation prototype for assembly of shipbuilding production blocks | - |
dc.type | Dissertation | - |
dc.date.awarded | 2021. 2 | - |
dc.embargo.liftdate | 2021-03-11 | - |
dc.contributor.department | 대학원 조선해양시스템공학과 | - |
dc.contributor.affiliation | 한국해양대학교 대학원 조선해양시스템공학과 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | [1]최원석, “선박 블록 조립을 위한 물량 및 시수 산출 프로토타입 개발,” 한국해양대학교 대학원, 2021. | - |
dc.subject.keyword | 시수 산출 | - |
dc.subject.keyword | 선박 블록 모델 | - |
dc.subject.keyword | 조립 과정 시뮬레이션 | - |
dc.subject.keyword | 용접물량 | - |
dc.subject.keyword | 교차선 추출 | - |
dc.identifier.holdings | 000000001979▲200000001935▲200000376251▲ | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.