한국해양대학교

Detailed Information

Metadata Downloads

선박 현장 적응도 강화를 위한 항해사 교육모듈 개발에 관한 연구

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor 이은방 -
dc.contributor.author 이인길 -
dc.date.accessioned 2022-04-08T17:43:29Z -
dc.date.available 2022-04-08T17:43:29Z -
dc.date.created 20210311144403 -
dc.date.issued 2021 -
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12657 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000376284 -
dc.description.abstract There are frequent cases where navigators(deck officer) are unable to easily adapt to the ship’s scene for example early disembarkation, or experience conflicts among the members of ship in a situation where navigator have to familiar to the rapidly changing shipping environment, such as the ultra-largest ships, newly high tech facilities and equipments, and the demand for quick response to various new regulations or convention, etc. In order to improve this adaptability problem, maritime industry and institutions have recently been reviewing about how to respond with a focus on improving humanities skills(communicaton, teamwork, leadership etc.) and perceptions(self awareness), such as differences between generations or individuals. This study is different from the above points of view, first of all, to find out through gap analysis why the conflict happened between the required competency by senior officer and the job ability of junior officer. Therefore to solve this problem, I will design and propose an shipboard training platform between ships and shore based, develop learning modules and detailed contents for each rank of navigator to support them. Main concept of the mentioned Shipboard Training platform is a skill based training on board with the well experienced & trained senior officer. and also important matters are the systematic support and innovative activation method from shore(company /staff) such as providing the most practical contents and wonderful incentives for an excellent result in near future. It’s expected that Shipboard Training based on strengthen study modules would be effective to enhance the adaptability on board as Navigator(Deck Officer) by solving any burden and similar difficulties caused by lack of job competency. -
dc.description.tableofcontents 1. 서 론 1 1.1 연구 배경 1 1.2 연구 목적 15 1.3 연구 방법 및 범위 15 1.4 논문 구성(연구의 흐름) 17 2. 항해사 요구 역량 분석 18 2.1 직무(업무) 역량의 개념 정리 18 2.1.1 직무 역량(Competency)의 정의 18 2.1.2 항해사 역량강화 환경 사례 분석 21 2.2 국제협약기반 요구 역량 분석 23 2.3 NCS 기반 해기분야 요구 능력 분석 27 2.4 선박회사 성과기반 요구 역량 분석 34 2.5 선박 현장에서의 요구 역량 분석 38 3. 항해사 현장 적응도와 요구역량 상관성 조사 분석 43 3.1 현장 적응도 평가 조사 방법 43 3.2 현장 적응도 현황 사례 분석 44 3.2.1 중도하선자 현황 조사를 통한 분석 44 3.2.2 성적/평가점수 요인 조사를 통한 분석 47 3.2.3 근속 기간 조사를 통한 분석 52 3.3 최근 승선 Trend 조사를 통한 분석 55 3.4 현장 적응력 제고 사례 성과 평가 57 3.4.1 멘토링 제도 도입 57 3.4.2 OJT(On the Job Training) 강제 시행 59 3.4.3 직무검증 체크리스트 도입 60 3.4.4 항해사관 교육 Matrix 적용 사례 66 3.5 현장 적응도 제고의 과제 도출 68 4. 현장 적응도 강화 교육모듈 개발 72 4.1 선상교육 플랫폼 설계 목표와 원칙 74 4.2 선상교육(Shipboard Training) 플랫폼 설계 및 구성요소 76 4.3 직급별 역량강화 학습 모듈 개발 및 컨텐츠 구성 요소 79 4.4 선상교육 플랫폼 실행 계획 수립 81 4.5 업데이트 및 유지관리 모듈 설계 82 4.6 직무역량 자가검증 모듈 설계 84 5. 적용 및 평가 97 5.1 성과 효과성 분석 방안 97 5.2 설문기반의 기대성과 분석 98 6. 결 론 110 참고문헌 115 부록 117 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 해사산업대학원 -
dc.rights 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. -
dc.title 선박 현장 적응도 강화를 위한 항해사 교육모듈 개발에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on the Development of Modules to Enhance the Adaptability on board as Navigator -
dc.type Dissertation -
dc.date.awarded 2021. 2 -
dc.embargo.liftdate 2021-03-11 -
dc.contributor.alternativeName Lee, In Kil -
dc.contributor.department 해사산업대학원 해양교통학과 -
dc.contributor.affiliation 한국해양대학교 해사산업대학원 해양교통학과 -
dc.description.degree Master -
dc.identifier.bibliographicCitation [1]이인길, “선박 현장 적응도 강화를 위한 항해사 교육모듈 개발에 관한 연구,” 한국해양대학교 해사산업대학원, 2021. -
dc.subject.keyword 선상교육 -
dc.subject.keyword 적응도 -
dc.subject.keyword 항해사 -
dc.subject.keyword 교육 모듈 -
dc.subject.keyword 강점 -
dc.identifier.holdings 000000001979▲200000001935▲200000376284▲ -
Appears in Collections:
해양교통학과 > Thesis
Files in This Item:
There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse