한국해양대학교

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운송인의 책임 한계에 따른 적하목록 정확성 제고 개선방안 연구

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dc.contributor.advisor 유일선 -
dc.contributor.author 이진오 -
dc.date.accessioned 2022-04-08T17:43:42Z -
dc.date.available 2022-04-08T17:43:42Z -
dc.date.created 20210311144411 -
dc.date.issued 2021 -
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12676 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000375289 -
dc.description.abstract This study examines the limitations of liability of carriers (shippers, airlines, freight forwarders) in the field of international logistics and the problem of the fines imposed for insufficient submission of manifests in the customs administration, and suggests improvement measures for the unreasonable disposal First of all, looking at the background of these discussions, the international logistics environment is changing in the direction to strengthen logistics security. Therefore, by introducing a system for pre-submission of manifests in the customs administration, risks are managed in advance at the entry and departure stages of aircraft and ships, and customs inspections are effectively reinforced. In addition, the laws and regulations related to maritime carriers' responsibility discussed as container transportation began were examined in international treaties and legislative cases of each country. This includes the scope of responsibility of the carrier and issues of validity of Unknown Clause of the Bill of Lading. Therefore, we reviewed the carrier's immunity stipulated in the Customs Act. In other words, we reviewed the contents related to the manifest making responsibility and the submission obligation specified in the Unknown clause, and set the scope of responsibility in line with the changes in the international logistics environment. Along with this, several problems with the current practice of customs administration were drawn. As a solution to this problem, first, in terms of the effectiveness of Unknown Clause, a plan to improve the scope of responsibility of the manifest maker was proposed. Second, in order to increase the accuracy of the manifest, a plan to enhance the accountability of the parties to the transaction, such as consignee and consignor, was proposed. -
dc.description.tableofcontents 제1장 서 론 1 제1절 연구의 배경 및 목적 1 제2절 연구의 방법과 구성 3 제2장 적하목록 사전제출제도 추진 현황 5 제1절 국제물류환경 6 1. 국제물류환경의 변화 6 2. 국제물류보안의 중요성 6 3. 국제물류보안의 동향 7 제2절 적하목록 사전제출제도 8 1. 적하목록 사전제출제도 도입 배경 8 2. 적하목록 사전제출제도 운영 현황 9 제3절 해상화물 운송인의 법적 책임 11 1. 국제조약과 각국의 입법 사례 11 2. 복합운송의 발달과 법적 책임 17 제4절 선하증권의 부지약관 21 1. 부지약관의 의의 21 2. 부지약관의 종류 22 3. 부지약관의 효력과 운송인의 책임 23 제3장 적하목록의 정확성 제고와 운송인의 책임 한계 문제 29 제1절 적하목록에 대한 세관 심사 29 1. 적하목록의 작성 및 제출 29 2. 적하목록의 심사 및 관리대상화물 검사 34 제2절 적하목록 품명 오류에 대한 세관의 행정제재 35 1. 관세법에서의 부지문구(약관) 35 2. 적하목록 정정 36 3. 적하목록 정정에 따른 과태료 부과 40 제4장 적하목록 정확성 제고 방안 44 제1절 운송인의 면책을 반영한 과태료 제외 대상자 확대 45 1. 현황 및 문제점 45 2. 적하목록 작성책임자의 책임 범위에 따른 면책 확대 개선 46 제2절 적하목록 오류 발생 원인에 따른 책임 부과 46 1. 현황 및 문제점 46 2. 무역거래자의 책임 확대 47 제5장 결 론 49 제1절 연구 결과 요약 49 제2절 연구의 한계 및 향후과제 50 참고문헌 52 국문초록 54 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.rights 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. -
dc.title 운송인의 책임 한계에 따른 적하목록 정확성 제고 개선방안 연구 -
dc.title.alternative The Study on the Improvement Plan to Improve the Accuracy of the Manifest according to the Limits of Responsibility of the Carrier -
dc.type Dissertation -
dc.date.awarded 2021. 2 -
dc.embargo.liftdate 2021-03-11 -
dc.contributor.department 대학원 국제관세학과 -
dc.contributor.affiliation 한국해양대학교 대학원 국제관세학과 -
dc.description.degree Master -
dc.identifier.bibliographicCitation [1]이진오, “운송인의 책임 한계에 따른 적하목록 정확성 제고 개선방안 연구,” 한국해양대학교 대학원, 2021. -
dc.identifier.holdings 000000001979▲200000001935▲200000375289▲ -
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국제관세학과 > Thesis
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