본 연구는 우리나라의 농산물 수입과 해상운임의 인과관계를 검정하는 것을 목적으로 한다. 제조업 중심의 수출주도형 경제구조를 가진 우리나라는 주요 식량자원의 공급을 수입에 의존하고 있다. 상대적으로 저부가가치 화물인 농산물에 있어서 해상운임은 큰 비중을 차지하기 때문에, 해상운임의 변동은 곡물 수입에 있어서 중요한 요소를 차지하고 있다. 이에, 본 연구는 우리나라의 농산물 수입량을 금액과 중량기준으로 봤을 때 해상운임의 변동과 인과관계가 있는지, 그리고 인과성이 어느 방향으로 흐르는지 살펴보았다. 2005년 6월부터 2020년 8월 기간의 월간 자료를 벡터자기회귀모형(Vector Autoregressive) 기반의 그랜져 인과관계 검정 결과, 우리나라의 농산물 수입량과 핸디사이즈 해상운임은 통계적으로 유의한 인과관계에 있으며, 인과성은 양방향으로 흐르는 것으로 나타났다. 이는 농산물의 운송하는 해운시장이 수요와 공급의 변동에 효율적으로 대응하는 것이라고 해석할 수 있다.
This study aims to investigate the causal relationship between agricultural produce import of Korea and corresponding shipping freight rate. Since the Korea economy has pursued an export-driven growth strategy, mainly based on the manufacturing sector, the country has to depend on the vast majority of its agricultural produce consumption on import from foreign countries. Moreover, compared with other high value-added products, costs of transportation take a substantial share of the grain price, resulting in changes in shipping freight rate playing a pivotal role in determining import of agricultural produce. In this regard, this study examines any possible causal relationship between grain imports of Korea and shipping freight rate and the directions of causality. Utilizing the monthly dataset on grain imports and handysize freight rate for the period of June 2005 and August 2020, the results present that there exists bi-directional causality between the two variables. The findings in this study offer a valuable implication that the shipping market for agricultural produce efficiently responds to changes in supply and demand.