중고 컨테이너박스의 가격 결정 요인에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | 이기환 | - |
dc.contributor.author | 박찬종 | - |
dc.date.accessioned | 2022-06-22T17:38:54Z | - |
dc.date.available | 2022-06-22T17:38:54Z | - |
dc.date.created | 20210823115529 | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12817 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000506389 | - |
dc.description.abstract | Abstract Containers are the most essential assets in international trade and the main asset that played an important role in Korea's economic growth into a developed country. Container shipping companies generally need to utilize own-operating containers about the level of 180% compared to their operating capacity(TEUs) to provide stable transport services. In other words, container shipping company should consider about 50~60% higher cost than vessel price when they order 10,000 TEU class new container ship by including cost of 18,000TEU containers. Because container manufacturing contracts are placed on a large scale, and its residual value are stably maintaining above 60% of new van price, financial advanced-countries such as Singapore, London, Hong Kong, and Japan recognize containers as the collateral asset which is also recognized as a part of project finance. However, in Korea, it is not accustomed to recognize containers as part of project financing which is caused from one of major fact that there is less domestic researches related to containers. Therefore, this study is aimed at not only figuring out understanding of container finance and the correlation of used container prices with the variables but also deriving appropriate collateral ratios as financial assets through historical time series data. According to the Drewry report, used containers generally appear in the market 12 years after it was newly made. And on average, they have a high residual ratio at about 60 percent of the new van price. In this perspective, this research organizes the correlation between variables affecting used container prices and presents a used price derivation model through multi regression analysis among each variable. The variables used were monthly time series dataset from 2010 to 2021, looking at the correlation between used prices, creed prices, scrap prices, and container shipping market indexes. In order to investigate this research in much more sophisticated, the Granger causality tests are conducted to find out time-based causality among each variables. As a result, used container prices and each independent variable correation coefficients are higher than 0.7, which presents a container used price derivation model through multiple regression analyses. In addition, new assupmtion over container residual value ratio were applied based on the correlation tests and containers used price ratios, even though there were limited information about the new van price of time series data, which are the distribution of residual values of 132 time series data and derived appropriate amortization rates. This study was the first approach in Korea in analyzing the variable cost of container used prices and conducted empirical studies on the appropriate collateral ratio, but limited information and data did not include factors for container shippers' bankruptcy and return costs. Therefore, it is required to take in-depth study with sophisticated models through potential research and hoping that this research will contribute to the extension of the base in Korean marine finance to the further advanced stage. | - |
dc.description.abstract | 국문초록 컨테이너는 국제무역에서 가장 필수적인 자산이며 우리나라가 경제대국으로 성장하는데 큰 역할을 담당한 주요한 자산이다. 해운사는 안정적인 국제운송 서비스 제공을 위해 일반적으로 보유 선복량의 약 1.8배의 컨테이너를 운영해야 한다고 한다. 이를 신조선박 조달비용으로 환산할 경우, 컨테이너 10,000 TEU 선박 한척 신조 시 소요되는 컨테이너 가격 수는 약 18,000개 이를 금액으로 환산할 경우 약 선박 가격에 50~60%에 준한다. 일반적으로 컨테이너를 한번 발주 시 대규모로 발주하기 때문에 싱가포르, 홍콩, 도쿄 등 금융 선진국에서는 프로젝트 금융의 일부로서 컨테이너의 금융 자산으로서 가치를 인정하고 연관 거래가 활성화 되어있다. 하지만, 국내에서의 컨테이너 담보부 금융은 여전히 생소한 영역이며 이와 관련된 국내 연구도 부족한 것이 사실이다. 따라서 본 연구는 이러한 문제의식에서 출발하여 컨테이너 자산의 담보부 금융 취급 시 고려해야 할 주요사항으로 중고 가격과 그것에 영향을 미치는 변수 간의 상관관계를 분석하고, 나아가 과거 시계열 Data를 통해 컨테이너의 적정 잔존가율과 상각률 도출을 통해 금융자산으로서의 적정 담보 비율을 도출하는데 그 목적이 있다. 중고 컨테이너는 일반적으로 신조 후 12년이 지난 시점에 중고매물로 시장에 출연하고 있으며 평균적으로 동일시점 신조가격의 50~60% 수준의 높은 중고가율을 보이고 있다. 본 논문은 중고 컨테이너 가격에 영향을 미치는 변수간의 상관관계를 정리하고 각 변수간의 다중 회귀분석을 통해 중고가격 도출모형을 제시하였다. 사용된 변수들은 지난 2010년부터 2021년까지의 월별 시계열 Data로 중고가격, 신조가격, 고철가격 및 컨테이너 해운시황 지수 간 상관관계를 살펴보다. 그 결과 중고 컨테이너 가격과 각각의 독립변수들은 중고 컨테이너 가격과 0.8이상의 높은 상관관계를 나타내고 있으며 이를 통해 이들 변수간의 다중회귀분석을 통해 컨테이너 중고가격 도출 모형을 제시하였다. 또한, 신조가격 시계열 Data등의 한계는 있었으나 앞선 상관관계 및 중고가격 변동비율 등을 근거로 컨테이너 잔존가율에 대한 새로운 가정을 적용하였고 이 가정을 통해 132개의 시계열 Data의 잔존가율의 분포를 살펴보고 적정 상각률을 도출해보았다. 본 연구는 국내에서는 처음으로 컨테이너 중고가격 변동용인을 분석하고 적정 담보비율을 도출에 대한 실증연구를 수행하였지만, 제한된 정보와 Data로 인하여 컨테이너 해운사의 부도율과 회수비용에 대한 요인을 포함시키지 못한 한계는 있다. 따라서 향후 연구를 통해 정교화 된 모델의 연구 필요성이 있으며 이 논문을 통해 국내 해양금융의 저변이 한 단계 도약하기를 바란다. | - |
dc.description.tableofcontents | 제1장 서 론 1 제1절 연구의 배경 1 제2절 연구의 구성과 방법 3 제3절 선행연구 5 제2장 컨테이너박스 관련 시장 현황 7 제1절 컨테이너의 종류 7 1. 드라이 컨테이너 7 2. 리퍼 컨테이너 8 3. 특수목적용 컨테이너 9 제2절 컨테이너 관련 시장현황 10 1. 컨테이너 시장규모 12 2. 글로벌 제작사 및 제작시장 13 3. 컨테이너 소비시장 13 4. 컨테이너 제작원가 15 5. 컨테이너 물적 특징 16 제3장 컨테이너 금융시장 현황 18 제1절 컨테이너 조달 및 처분 18 1. 컨테이너 조달 방식 19 2. 컨테이너 리스 금융(금융리스와 운용리스) 19 3. 컨테이너 처분 및 회수 25 4. 컨테이너 관련 보험 26 제2절 컨테이너 금융 주요내용 27 1. 컨테이너 관련 금융동향 27 2. 컨테이너 금융 관련 당사자 28 3. 컨테이너 금융 관련 계약 31 4. 컨테이너 금융 관련 주요 위험 34 제4장 중고 컨테이너 가격변동 요인 및 컨테이너 적정 상각률 도출 36 제1절. 중고 컨테이너 가격 변동요인 37 1. 중고가격 변동요인 분석 37 2. 중고가격과 각 변수간의 상관관계 분석 40 - 회귀분석, 그랜저 인과성 분석 3. 다중 회귀분석을 통한 중고가격 도출 모형 47 - 다중공선선 검증결과 및 다중 회귀분석 제2절 컨테이너 적정 담보비율 도출 51 1. 컨테이너 잔존가율 비교 52 2. 연도별 적정 상각률 도출 55 3. 대출상환액 대비 잔존가율 비교 56 제5장 결론 59 제1절 연구결과 요약 및 시사점 59 제2절 연구의 한계 및 향후과제59 제3절 결 론 60 참고문헌 61 61 62 국문초록 63 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 해양금융대학원 | - |
dc.rights | 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 중고 컨테이너박스의 가격 결정 요인에 관한 연구 | - |
dc.type | Dissertation | - |
dc.date.awarded | 2021. 8 | - |
dc.embargo.liftdate | 2021-08-23 | - |
dc.contributor.department | 해양금융대학원 해양금융학과 | - |
dc.contributor.affiliation | 한국해양대학교 해양금융대학원 해양금융학과 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | [1]박찬종, “중고 컨테이너박스의 가격 결정 요인에 관한 연구,” 한국해양대학교 해양금융대학원, 2021. | - |
dc.subject.keyword | 컨테이너 금융 | - |
dc.subject.keyword | 적정 담보비율 | - |
dc.subject.keyword | 다중회귀분석 | - |
dc.subject.keyword | 그랜저 인과성 분석 | - |
dc.subject.keyword | 중고가격 산출모형 | - |
dc.identifier.holdings | 000000001979▲200000002463▲200000506389▲ | - |
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