자동차 수출입 항만 내 자율주행자동차 선적 시뮬레이션
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | 김시현 | - |
dc.contributor.author | 박상형 | - |
dc.date.accessioned | 2022-06-23T08:58:35Z | - |
dc.date.available | 2022-06-23T08:58:35Z | - |
dc.date.created | 20220308093435 | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12952 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000603028 | - |
dc.description.abstract | Development of autonomous cars is accelerating in recent years. As fully autonomous vehicles are commercializing, it is expected to bring numerous benefits as well as structural transformation in the industry site. Especially, its entry to the automobile terminal is inevitable. Therefore, this study aims to investigate the automobile terminal's current loading system focused on the worker's non-value added activities by the simulation study. Furthermore, we developed a new loading system for autonomous vehicles in Ro-Ro terminal and tested its loading time compared with the current loading system. In the simulation result, the portion of non-value added working activities was large. Also, the development of automated loading system by self-driving technology could increase productivity by 28% or further. This study used a 3D simulation tool to develop the automobile terminal and tested the autonomous loading system for the first time. This study provides significant implications for implementing self-driving technology in the upcoming automobile terminal. | - |
dc.description.tableofcontents | 제 1 장 서 론 1 1.1. 연구의 배경 1 1.2. 연구목적 및 절차 2 제 2 장 선행연구 검토 4 2.1. 자율주행자동차 도입효과 관련연구 4 2.2. 자율주행선적시스템 관련연구 5 2.3. 연구의 차별성 및 시사점 7 제 3 장 시뮬레이션 배경 및 선적시스템 9 3.1. 배경 Ro-Ro 항만 및 설비 현황 9 3.2. 선박 및 자동차 제원 10 3.3. 현행선적시스템 13 3.4. 자율주행선적시스템 14 제 4 장 시뮬레이션 모형화 16 4.1. FlexSim Simulation 16 4.2. 시뮬레이션 가정 18 4.3. 시뮬레이션 내 구간별 차량 속도 및 안전거리 19 4.4. 시뮬레이션 플로우차트(flowchart) 21 4.5. 현행선적시스템 모형 24 4.6. 자율주행선적시스템 모형 26 제 5 장 시뮬레이션 실험 및 결과 28 5.1. 시뮬레이션 모델 검증 및 검정(verification and validation) 29 5.2. 현행선적시스템 시뮬레이션 결과 30 5.3. 자율주행선적시스템 시뮬레이션 결과 40 5.4. 결과비교 42 제 6 장 결론 및 향후 연구방향 47 6.1. 결론 및 시사점 47 6.2. 연구의 한계 및 향후 연구방향 48 참고문헌 50 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.rights | 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 자동차 수출입 항만 내 자율주행자동차 선적 시뮬레이션 | - |
dc.type | Dissertation | - |
dc.date.awarded | 2022. 2 | - |
dc.embargo.liftdate | 2022-03-08 | - |
dc.contributor.department | 대학원 KMI학연협동과정 | - |
dc.contributor.affiliation | 한국해양대학교 KMI학연협동과정 해양정책융복합 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | [1]박상형, “자동차 수출입 항만 내 자율주행자동차 선적 시뮬레이션,” 한국해양대학교 대학원, 2022. | - |
dc.subject.keyword | RORO terminal | - |
dc.subject.keyword | autonomous vehicle | - |
dc.subject.keyword | self-driving technology | - |
dc.subject.keyword | discrete-event simulation | - |
dc.subject.keyword | loading system | - |
dc.contributor.specialty | 해양정책융복합 | - |
dc.identifier.holdings | 000000001979▲200000002763▲200000603028▲ | - |
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