한국해양대학교

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해상운송물 인도에 대한 보세창고업자의 책임에 관한 연구

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dc.contributor.advisor 지상규 -
dc.contributor.author 김재욱 -
dc.date.accessioned 2022-06-23T08:59:03Z -
dc.date.available 2022-06-23T08:59:03Z -
dc.date.created 20220308093442 -
dc.date.issued 2022 -
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12988 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000603101 -
dc.description.abstract In sea carriage, the carrier is obliged to deliver the cargo to the right holder of the bill of lading. However, due to the recent speed up of ships and the development of transportation systems, there are cases in which cargo arrives before the bill of lading arrives. Imported cargo that have not undergone customs inspection are stored in a bonded warehouse until they are delivered by redemption with a bill of lading. In practice, the bonded warehouse operator does not directly sign a storage contract with the carrier, but normally forms a storage contract relationship with the actual importer. However, if the implied contractual relationship theory is followed, there is a problem as to which party's instructions should be followed if there are instructions from the actual importer and the carrier. Therefore, it seems more appropriate to clarify the legal status or liability relationship of the parties to explain the relationship as a contract theory for a third party with the bonded warehouse operator and the actual importer as the parties and the carrier as the third party. In particular, in the case of damages caused by illegal acts by delivering cargo stored in a bonded warehouse without repayment of the bill of lading, a third party directly claims damages for the debtor's illegal acts in the recent the Supreme Court of French unlike Korea. Therefore, if we accept this theory, we can illuminate the relationship of responsibility with the contract theory for third parties without using the implied contractual relationship theory. With regard to the limitation of liability for damage to the cargo caused in the course of sea transportation, the carrier will be subject to limitation of liability pursuant to Article 798 (2) of the Commercial Act, but there is no such provision for independent contractors. The Supreme Court ruled that, if the Himalaya clause which includes the subject of limitation of liability for independent contractors, are included in the bill of lading, independent contractors may also invoke the limitation of carrier's liability under Article 798 (2) of the Commercial Act. However, the independent contractor is not a direct contracting party to the contract of carriage, and if the Himalaya clause is not written intentionally or negligently by the contracting party, the device to protect the independent contractor will disappear. Therefore, it is necessary to make it possible to invoke the limitation of the carrier's liability to the independent contractor by specifying the subject matter of the independent contractor subject to the limitation of liability, such as France's Law n ° 66-420 of June 18, 1966 ON CHARTER AND SHIPPING CONTRACTS or Taiwan's Maritime Act. there is In order to solve this problem, legal supplementation through amendment of the Commercial Act seems necessary. -
dc.description.tableofcontents 제 1 장 서론 1 제1절 연구의 목적 1 제2절 연구의 범위와 방법 3 제 2 장 해상운송계약상 화물의 인도 4 제1절 해상운송계약상 화물 인도의 개념 4 Ⅰ. 선하증권이 발행된 경우 4 Ⅱ. 선하증권이 발행되지 않은 경우 7 제2절 해상운송계약상 화물 인도 요건 및 상법상의 규정 10 Ⅰ. 해상운송계약상 해상운송인의 인도의무 10 Ⅱ. 상법상의 인도의무 이행과 인도시기 및 제척기간 11 제3절 화물 인도에 관한 국제 규칙 17 제4절 항해용선계약상 화물 인도와 법원의 태도 20 Ⅰ. FIO 조건에 따른 운송물 인도 21 Ⅱ. FIO 조건 표기 해석에 따른 효과 22 Ⅲ. FIO 조건의 유효성 24 제 3 장 보세구역에서의 화물인도와 보세창고업자의 책임문제 27 제1절 보세창고업자의 개념 27 Ⅰ. 보세창고업자의 정의 27 Ⅱ. 보세창고업자의 의무 28 제2절 보세구역에서의 화물 인도 29 Ⅰ. 보세구역의 정의 29 Ⅱ. 보세구역에서의 화물 인도 관행 34 제3절 보세창고업자와 운송인의 법률관계 및 책임문제 검토 38 Ⅰ. 보세창고업자와 운송인의 법적 지위 38 Ⅱ. 보세창고업자와 운송인의 관계 44 Ⅲ. 보세창고업자의 책임여부 49 제4절 보세창고업자에 대한 히말라야 약관의 원용 50 Ⅰ. 히말라야 약관상 독립계약자의 책임제한 51 Ⅱ. 독립계약자에 대한 히말라야 약관의 원용 가능 여부 54 제5절 보세창고업자의 화물 인도에 관한 문제점 57 Ⅰ. 묵시적 임치계약 이론에 의한 화물 인도의 문제 57 Ⅱ. 보세창고 지정과 화물 인도 관행 문제 58 Ⅲ. 보세창고업자의 책임제한 여부 58 제 4 장 보세창고업자의 화물 인도에 관한 해결방안 59 제1절 제3자를 위한 계약 이론의 수용 59 Ⅰ. 제3자를 위한 계약 이론과 묵시적 임치계약 이론의 비교 59 Ⅱ. 제3자를 위한 계약에 대한 각국의 사례 65 Ⅲ. 제3자를 위한 계약 이론 수용의 효과 69 Ⅳ. 소결 71 제2절 히말라야 약관 원용을 통한 해결방안 72 Ⅰ. 각국의 히말라야 약관 원용 사례 72 Ⅱ. 히말라야 약관 원용의 이점 75 Ⅲ. 소결 76 제3절 입법적 해결방안 77 Ⅰ. 독립계약자의 책임제한에 관한 기존 법률체계와 문제점 77 Ⅱ. 각국의 입법례 78 Ⅲ. 입법적 해결방안 제시 81 제 5 장 결론 82 참고문헌 86 Abstract 91 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.rights 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. -
dc.title 해상운송물 인도에 대한 보세창고업자의 책임에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on the Liability of Bonded Warehouse for Delivery of Marine Cargo -
dc.type Dissertation -
dc.date.awarded 2022. 2 -
dc.embargo.liftdate 2022-03-08 -
dc.contributor.alternativeName Kim, Jae Wook -
dc.contributor.department 대학원 해사법학과 -
dc.contributor.affiliation 한국해양대학교 대학원 해사법학과 -
dc.description.degree Master -
dc.identifier.bibliographicCitation [1]김재욱, “해상운송물 인도에 대한 보세창고업자의 책임에 관한 연구,” 한국해양대학교 대학원, 2022. -
dc.identifier.holdings 000000001979▲200000002763▲200000603101▲ -
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