船舶 主機關의 不平衡 모멘트 相殺用 振動 補償器 開發에 관한 硏究
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | 김정렬 | - |
dc.contributor.author | 이승민 | - |
dc.date.accessioned | 2024-01-03T17:29:11Z | - |
dc.date.available | 2024-01-03T17:29:11Z | - |
dc.date.created | 2023-03-03 | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/13199 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000670154 | - |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to develop a vibration compensator that damps the guide force moment (H&X moments) generated by the ship’s main engine. Structure analysis is performed on the gear part which exerts the greatest load when driving. As a result, the maximum equivalent stress generated was 175.7 MPa, and the safety factor was 5 or more compared to the yield stress of the hull material with a yield stress of 980 MPa, so the result was sufficiently safe in structure. Also to prevent material deformation and destruction due to resonance, a resonance frequency region through a resonance frequency measurement test is identified, and a resonance risk generated during driving is verified by structural interpretation based on the modeling of the vibration compensator. The natural frequency of the higher-order vibration compensator ranges from 163.6 to 340.5 Hz, avoiding areas in the 30 Hz and 780 Hz bands from the TEST measurement results, and thus showing sufficient structural safety results. | - |
dc.description.tableofcontents | Ⅰ 서론 1 1.연구의 배경 1 2.연구의 목적 2 3.연구의 내용과 구성 2 Ⅱ 주기관의 불평형 모멘트 감쇠용 진동 보상기 설계 4 1. 불평형 모멘트 정의 및 발생 원리 4 2. 불평형 모멘트 감쇠의 원리 10 3. 진동 보상기 구조 및 제원 11 4. 보상 가진력의 생성 원리 14 5. 회전각에 따른 보상 가진력 크기 변화 15 6. 진동 보상기 설치위치 17 Ⅲ 진동 보상기의 이론적 구조강도해석 18 1. 구조강도해석의 목적 18 2. 구조강도해석의 절차 18 3. 진동 보상기의 모델링 20 4. 기어 응력 해석 및 안정성 검증 22 5. 고유진동수 측정을 위한 구조해석 26 Ⅳ 진동 보상기 계측을 통한 구조 안전성 검증 28 1. 시제품의 공진 주파수 계측을 위한 진동 보상기 설치 28 2. 시험 방법 31 3. 시험 결과 32 Ⅴ 결 론 38 Ⅵ 참고문헌 39 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.rights | 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 船舶 主機關의 不平衡 모멘트 相殺用 振動 補償器 開發에 관한 硏究 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Development of Vibration Compensator for Damping of Guide Force Moment in Ships Main Engine | - |
dc.type | Dissertation | - |
dc.date.awarded | 2023-02 | - |
dc.embargo.terms | 2023-03-03 | - |
dc.contributor.department | 대학원 기관시스템공학과 | - |
dc.contributor.affiliation | 한국해양대학교 대학원 기관시스템공학과 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 이승민. (2023). 船舶 主機關의 不平衡 모멘트 相殺用 振動 補償器 開發에 관한 硏究. | - |
dc.subject.keyword | Vibration Compensator, Hull Vibration, Guide Force Moment, Damping | - |
dc.contributor.specialty | 동력기계·재료공학전공 | - |
dc.identifier.holdings | 000000001979▲200000003272▲200000670154▲ | - |
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