컨테이너 운송기사의 자율주행화물차 도입에 관한 인식 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | 김환성 | - |
dc.contributor.author | 권교준 | - |
dc.date.accessioned | 2024-01-03T17:29:46Z | - |
dc.date.available | 2024-01-03T17:29:47Z | - |
dc.date.created | 2023-03-03 | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/13249 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000670714 | - |
dc.description.abstract | A new wave of changes caused by the 4th industrial revolution, smartization, and digital transformation is having a great impact on our economic and social environment and conditions. Autonomous driving not only replaces the labor shortage due to the entry into an aging society and a decrease in the productive labor force, reduces traffic accidents among elderly transport workers, increases road safety, and reduces traffic congestion, but also reduces carbon dioxide emissions through efficient driving It is known to provide many benefits to society. In addition, autonomous driving could become one of the potential solutions being considered in many countries, and the implementation of this technology in the logistics and transportation industry could lead to fundamental changes in management, transaction structure, and employment environment. Therefore, this study intends to investigate the perception of freight transport workers when introducing autonomous driving freight trucks in the transport industry centered on manned drivers and the plan for win-win growth with the advent of the autonomous driving period. In this paper, a survey was conducted to investigate the perception level of freight drivers following the introduction of unmanned autonomous driving trucks. As a result of the response of 88 valid respondents out of 104 participants, 66 people (75%) had an impact on the adoption of autonomous vehicles, showing that the awareness of the introduction of autonomous vehicles was above average. Through this, this study shows that the problem of aging freight drivers, win-win measures when operating autonomous vehicles, securing alternative jobs, infrastructure support, and government policy support must be prepared in a timely manner. | - |
dc.description.tableofcontents | 제 1 장 서 론 1 제1절 연구의 배경 및 목적 1 제2절 연구의 방법 및 구성 6 제 2 장 이론적 배경 8 제1절 자율주행자동차 8 1. 자동차의 변화 8 2. 자율주행자동차 개념 9 제2절 자율주행자동차 주요 기술 12 1. 지능형 운전자 보조 시스템 (ADAS) 12 2. 자율주행차 개발 관련 주요 센서 13 3. V2X 통신 기술 13 4. 자율주행차 개발 관련 HD MAP 구축 기술 15 제3절 자율주행자동차 개발 동향 및 시장전망 16 1. 주요국 자율주행차 개발 동향 16 2. 자율주행차 시장전망 23 제4절 우리나라의 자율주행 도입 방향 25 1. 우리나라의 자율주행 정부 동향 25 2. 물류 측면의 운송사 및 관계사 대응 현황 29 3. 자율주행화물차 도입에 대한 긍정적 측면 30 4. 자율주행화물차 도입에 대한 부정적 측면 32 5. 우리나라의 자율주행 화물차 도입에 대한 시사점 33 제5절 시사점 분석 36 1. 우리나라의 자율주행 화물차 도입 시의 문제점 36 2. 우리나라의 자율주행 화물차 도입 방향 검토 필요 36 제 3 장 연구 분석 및 결과 39 제1절 연구대상 39 제2절 연구 절차 및 분석방법 40 제3절 연구결과 42 1. 연구대상의 특성 42 2. 컨테이너 화물 운송기사의 운영 형태 43 3. 자율주행화물차 도입에 대한 운송 기사 인식 47 4. 자율주행화물차 도입 시 도로에 대한 기사 인식 52 5. 자율주행화물차 도입 효과 54 6. 자율주행화물차 도입 방향 56 제 4 장 결론 59 제1절 연구결과 및 시사점 59 제2절 연구의 한계점 및 발전방안 62 참 고 문 헌 64 부 록 66 국문초록 74 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 글로벌물류대학원 | - |
dc.rights | 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 컨테이너 운송기사의 자율주행화물차 도입에 관한 인식 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Perception of the Introduction of Self-Driving Trucks by Container Transportation Drivers | - |
dc.type | Dissertation | - |
dc.date.awarded | 2023-02 | - |
dc.embargo.terms | 2023-03-03 | - |
dc.contributor.department | 글로벌물류대학원 해운항만물류학과 | - |
dc.contributor.affiliation | 한국해양대학교 글로벌물류대학원 해운항만물류학과 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 권교준. (2023). 컨테이너 운송기사의 자율주행화물차 도입에 관한 인식 연구. | - |
dc.subject.keyword | 자율주행화물차, 고령화 사회, 화물트럭 운송기사의 인식 | - |
dc.identifier.holdings | 000000001979▲200000003272▲200000670714▲ | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.