선박 세일앤리스백 수익률 결정요인에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | 김치열 | - |
dc.contributor.author | 윤상호 | - |
dc.date.accessioned | 2024-01-03T18:01:15Z | - |
dc.date.available | 2024-01-03T18:01:15Z | - |
dc.date.created | 2023-09-25 | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/13309 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000698215 | - |
dc.description.abstract | This study investigates the determinants of the rate of returns on ship sale-and-leaseback (SLB) transactions. Since 1990s, there has been an unfolding phenomenon that shipping companies try to diversify the funding sources, a gradual shift from the heavy dependence on debt financing from banks. Amid the credit crunch when the vast majority of shipping banks withdrew or reduced their exposure to the shipping industry after the financial turmoil of 2008, a growing deal of attention has been paid to other emerging funding sources such as private equity, leasing and financing from state-backed institutions, to name a few. Among the potential financing vehicles, this study pays particular attention to the SLB, a special type of alternative financing in which a ship is sold and leased back to the previous owner. Considering the cash flows from the transaction, an SLB is equivalent to asset-backed lending. In this regard, this study examines what factors affect the rate of return on an SLB. To this end, a dataset of 62 SLB transactions commenced during 2017-2022 is collected and analyzed. Empirical analysis reports that the returns on SLB are, by and large, negatively associated with profitability and time-charter policy. The findings in this study offer valuable implications for the cost of capital, credit risk determinants and financing structure of shipping companies. | - |
dc.description.tableofcontents | 제 1 장 서론 1 제1절 연구의 배경 1 제2절 연구의 목적과 필요성 5 제3절 연구의 방법과 구성 6 제 2 장 해운산업 및 선박금융 현황 8 제1절 해운산업의 중요성 및 특성 8 1. 해운산업의 중요성 8 2. 해운산업의 특성 9 제2절 선박금융 현황 12 1. 선박금융의 개요 12 2. 글로벌 선박금융 현황 14 3. 세일앤리스백 거래의 개요 및 구조 15 제 3 장 선행연구 분석 18 제1절 중고선 거래가격 결정요인 18 1. 시장 수요-공급요인 분석 18 2. 시계열모델 분석 19 3. 행동경제학적 분석 21 4. 선박특성 분석 22 제2절 세일앤리스백 관련 연구 23 1. 세일앤리스백 거래동기 23 2. 세일앤리스백의 기업가치 증대효과 25 3. 세일앤리스백 거래 프리미엄 27 제3절 선박 세일앤리스백 관련 연구 29 제4절 선박금융 수익률 결정요인에 관한 연구 30 1. 선박금융 파산확률의 측정에 관한 연구 30 2. 선박금융 승인 결정요인에 관한 연구 31 3. 선박금융 신용가산금리에 관한 연구 32 제 4 장 연구의 설계 및 연구방법 34 제1절 연구의 설계 34 1. 변수의 설정 34 2. 표본의 구성 37 3. 자료의 요약 39 제2절 연구모형 및 방법 43 제 5 장 실증분석 44 제1절 단순 회귀분석 결과 44 1. 재무비율에 대한 단순 회귀분석 결과 44 2. 기업특성에 대한 단순 회귀분석 결과 51 3. 선박특성에 대한 단순 회귀분석 결과 53 4. 해운산업 지표에 대한 단순 회귀분석 결과 55 5. 리스크 프리미엄의 단순 회귀분석 결과 57 6. 소결 59 제2절 다중 회귀분석 결과 60 제 6 장 결 론 64 제1절 연구의 의의 및 요약 64 제2절 연구의 시사점 66 제3절 연구의 한계 및 향후 연구과제 67 참 고 문 헌 68 국 문 초 록 78 | - |
dc.format.extent | 78 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.rights | 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 선박 세일앤리스백 수익률 결정요인에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A study on the Determinants of the required returns on ship sale-and-leaseback transactions | - |
dc.type | Dissertation | - |
dc.date.awarded | 2023-08 | - |
dc.embargo.terms | 2023-09-25 | - |
dc.contributor.department | 대학원 해운경영학과 | - |
dc.contributor.affiliation | 한국해양대학교 대학원 해운경영학과 | - |
dc.description.degree | Doctor | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 윤상호. (2023). 선박 세일앤리스백 수익률 결정요인에 관한 연구. | - |
dc.identifier.holdings | 000000001979▲200000003613▲200000698215▲ | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.