한국해양대학교

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3자유도 차량운동역학과 차선추종에 관한 강인제어기 설계

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dc.contributor.author 차장영 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T02:13:40Z -
dc.date.available 2017-02-22T02:13:40Z -
dc.date.issued 2002 -
dc.date.submitted 2005-10-19 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002173721 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8075 -
dc.description.abstract Many articles have been published about a two-degree of freedom (DOF) model that includes the lateral and yaw motions for controller synthesis in intelligent transport system (ITS) applications. In this paper, a 3 DOF linear model that includes the roll motion is developed to design a robust steering controller for lane following maneuvers using -synthesis. This linear perturbed system includes a set of parametric uncertainties in cornering stiffenss and unmodelled dynamics in steering actuators. The state-space model with parameteric uncertainties is represented in linear fractional transformation (LFT) form. Design purpose can be obtained by properly choosing the frequency dependent weighting functions. The objective of this study is to keep the tracking error and steering input energy small in the presence of variations of the cornering stiffness coefficients. Furthermore, good ride quality has to be achieved against these uncertainties. Frequency-domain analyses and time-domain numerical simulations are carried out in order to evaluate these performance specifications of a given vehicle system. Finally, the simulation results indicate that the proposed robust controller achieves good performance over a wide range of uncertainty for the given maneuvers. -
dc.description.tableofcontents 목차 기호 = v 제 1 장 서론 = 1 1.1 연구 목적 = 1 1.2 연구 동향 = 1 1.3 연구 내용 = 3 제 2 장 차선추종을 위한 운동방정식 유도 = 4 2.1 2자유도 운동 모델의 차량 좌표계 = 4 2.2 3자유도 운동역학 모델과 좌표계 = 6 2.3 차량에 작용하는 관성력 = 8 2.3.1 차량의 병진 운동 = 8 2.3.2 차량의 회전 운동 = 12 2.4 차량에 작용하는 외력 = 15 2.5 차선 추종에 관한 3자유도 운동방정식 = 20 2.6 차선 추종에 관한 상태방정식의 유도 = 22 제 3 장 제어이론 = 28 3.1 제어와 강인 제어의 개념 = 28 3.2 노움(Norm) = 28 3.3 특이치 분해(Singular Value Decomposition) = 30 3.4 모델 불확실성(Model Uncertainty) = 31 3.4.1 불확실성의 분류 = 31 3.4.2 불확실성의 표현방법 = 32 3.4.3 상태공간에서의 불확실성 표현의 다른 방법 = 33 3.5 선형분수변환(Linear Fractional Transformation) = 36 3.6 제어기 설계 방법 = 37 3.7 구조화 특이치(Structured Singular Value) = 40 3.8 제어 모델의 강인 안정성과 성능 해석 = 41 3.8.1 강인 안정성(Robust Stability) = 42 3.8.2 강인 성능(Robust Performance) = 43 3.9 제어기 설계 방법 = 44 제 4 장 제어기 설계 = 46 4.1 제어기에 사용할 차량 모델의 선정 = 46 4.2 가중함수의 선정 = 48 4.3 제어기 설계를 위한 상태방정식 표현 = 50 4.4 강인 제어기 설계 = 54 제 5 장 주파수 영역 해석과 시간 영역 해석 = 56 5.1 주파수 영역 해석 = 56 5.2 시간 영역 해석 = 59 제 6 장 결론 = 65 참고문헌 = 66 -
dc.publisher 한국해양대학교 -
dc.title 3자유도 차량운동역학과 차선추종에 관한 강인제어기 설계 -
dc.title.alternative 3 DOF Vehicle Dynamics and Robust Controller Design for the Lane Following Maneuvers via μ-synthesis -
dc.type Thesis -
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기계공학과 > Thesis
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