ACF공기필터를 사용한 승용차내 공기질 향상
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 문형석 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T02:14:44Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T02:14:44Z | - |
dc.date.issued | 2013 | - |
dc.date.submitted | 2014-03-24 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174153 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8103 | - |
dc.description.abstract | Recently, The Korea Ministry of Environment has revised the Public Facilities Indoor Air Quality Control Act, and monitors indoor air quality of public transportation vehicles. So, it is necessary to design a program to make sure that the concentrations of ultrafine particulate matter(PM2.5), carbon dioxide(CO2), and VOCs will not exceed the limits the Korea Ministry of Environment set. We measured the concentrations of PM2.5, CO2 and VOCs in passenger vehicles by changing driving conditions to find ways of reducing those concentrations in downtown Jeonju. We found out that when the actuator was set to the internal circulation mode and the air blower to Level 2, the concentration of PM2.5 was quickly reduced to the lowest level. When car windows were opened during driving, outer pollutants entered the car and also inner paticulate matter flied in all direction and increase of passengers caused scattering of the ultrafine paticles. When the actuator was set to the external mode and the blower to Level 2, the concentration of CO2 became relatively low, revealing the opposite outcome to the case of the PM2.5 concentration. When the windows were closed and the actuator was the internal circulation mode, the concentration of CO2 rose up rapidly. As the number of passengers increased, the concentration of CO2 increased as well. A great amount of VOCs was generated in new passenger vehicles. Measurement through the gas detecting tube method revealed that removal rate of the ACF nonwoven filter for three VOCs (formaldehyde, toluene and benzene) was over 97.5%, being much more efficient than commercial PP nonwoven filter and (PP+AC) combination nonwoven filter. It was also efficient in removing PM2.5 and CO2. Then, when ACF was filled in an adsorption tower and toluene was consecutively adsorbed under various experimental conditions, it was found that the adsorption efficiency was enhanced when filling height of the adsorption tower was increased rather than when diameter of the tower was widened. It was also found that under conditions with initial concentration of toluene 200 ppm | - |
dc.description.abstract | filling density 0.1779 g/㎥, the break-through point adsorption amount and the maximum adsorption amount for Japanese’s ACF (KF-1500) were 71.8 mg/g-acf and 181.5 mg/g-acf, and for Chinese’s ACF (MD-1100) were 45.55 mg/g-acf and 53.77 mg/g-acf. Therefore, this study concludes that the ACF nonwoven filter can be used effectively in removing PM2.5, CO2 and VOCs in passenger vehicles. | - |
dc.description.abstract | fluid speed 2 ℓ/min | - |
dc.description.tableofcontents | 1. 서 론 2. 문헌 연구 2.1 주행중인 승용차 내의 공기질 3 2.1.1 미세먼지 3 2.1.1.1 미세먼지의 특징 6 2.1.1.2 미세먼지의 인체 영향 10 2.1.1.3 미세먼지 대책 13 2.1.2 이산화탄소 15 2.1.2.1 이산화탄소의 특징 17 2.1.2.2 이산화탄소 발생원 18 2.1.2.3 이산화탄소의 피해 18 2.1.2.4 이산화탄소 대책 19 2.1.3 VOCs (Volatile Organic Compounds) 20 2.1.3.1 VOCs의 특징 23 2.1.3.2 VOCs 발생원 24 2.1.3.3 VOCs의 피해 26 2.1.3.4. VOCs 대책 27 2.2 공기청정용 필터 29 2.2.1 PP 부직포 필터 31 2.2.2 (PP+AC) 콤비네이션 필터 32 2.2.3 ACF 필터 33 2.2.3.1 활성탄소섬유의 개요 34 2.2.3.2 활성탄소섬유의 구조와 성질 40 2.2.3.3 활성탄소섬유의 역사 43 2.3 흡착 이론 45 2.3.1 물리적 흡착 45 2.3.2 화학적 흡착 46 2.3.3 흡착 평형 46 2.3.4 파과곡선이론 51 2.4 흡착탑에서 동특성 52 3. 실험 방법 3.1 실험 조건 55 3.2 실험 장치 및 실험 방법 58 3.2.1 미세먼지 실험 장치 및 실험 방법 58 3.2.2 이산화탄소 실험 장치 및 실험 방법 59 3.2.3 VOCs 실험 장치 및 실험 방법 61 3.2.3.1 실험 재료 61 3.2.3.2 실험 장치 및 실험 방법 61 4. 결과 및 고찰 4.1 주행 중인 승용차 내 미세먼지 농도 변화에 대한 연구 65 4.1.1 오전(AM), 오후(PM)에 따른 승용차 내 PM2.5의 농도 변화 65 4.1.2 공기순환모드(Actuator) 및 송풍기(Blower) 작동에 따른 승용차 내 PM2.5의 농도 변화 68 4.1.3 창문개폐에 따른 승용차 내 PM2.5의 농도 변화 70 4.1.4 탑승 인원에 따른 승용차 내 PM2.5의 농도 변화 72 4.1.5 차종에 따른 승용차 내 PM2.5의 농도 변화 74 4.1.6 지역에 따른 승용차 내 PM2.5의 농도 변화 76 4.1.7 승용차 내 공기청정 필터 종류별 PM2.5의 농도 변화 78 4.2 주행 중인 승용차 내 이산화탄소 농도 변화에 대한 연구 80 4.2.1 오전(AM), 오후(PM)에 따른 승용차 내 CO2의 농도 변화 80 4.2.2 공기순환모드(Actuator) 및 송풍기(Blower) 작동에 따른 승용차 내 CO2의 농도 변화 82 4.2.3 창문개폐에 따른 승용차 내 CO2의 농도 변화 84 4.2.4 탑승 인원에 따른 승용차 내 CO2의 농도 변화 86 4.2.5 차종에 따른 승용차 내 CO2의 농도 변화 88 4.2.6 지역에 따른 승용차 내 CO2의 농도 변화 90 4.2.7 승용차 내 공기청정 필터 종류별 CO2의 농도 변화 92 4.3 공기청정용 필터의 VOCs 제거 효율에 대한 연구 94 4.3.1 가스검지관법에 의한 ACF 필터의 VOCs 흡착능력 94 4.3.2 ACF 종류에 따른 톨루엔의 연속흡착능력 95 4.3.3 ACF의 충진량과 충진밀도에 따른 톨루엔의 연속흡착능력 100 4.3.4 충진탑 직경크기에 따른 톨루엔 흡착능력 103 4.3.5 충진탑 온도변화에 따른 톨루엔 흡착능력 105 4.4 ACF의 흡착 동특성 107 5. 결론 109 NOMENCLATURE 111 참고문헌 113 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 | - |
dc.title | ACF공기필터를 사용한 승용차내 공기질 향상 | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2014-02 | - |
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