CFD 및 실험에 의한 마이크로 횡류수차의 성능해석에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 임재익 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T02:18:10Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T02:18:10Z | - |
dc.date.issued | 2008 | - |
dc.date.submitted | 2008-01-25 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174206 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8172 | - |
dc.description.abstract | Recently, small hydropower attracts attention because of its clean, renewable and abundant energy resources to develop. However, suitable turbine type is not determined yet in the range of small hydropower and it is necessary to study for the effective turbine type. Moreover, relatively high manufacturing cost by the complex structure of the turbine is the highest barrier for developing the small hydropower turbine. Therefore, a cross-flow turbine is adopted because of its simple structure and high possibility of applying to small hydropower. The result are summarized as follows | - |
dc.description.abstract | 1) Air layer in the runner is very important factor to improve the turbine performance. Because of air layer , recirculation flow loss decreases from 14% to 1% in occasion of 1kW class hydro turbine. 2) In 80kW class hydro turbine, the region of Stage 1 produces almost 70% of output power from total output power. 3) Pressure and velocity at the runner blade around gives considerable effects on the performance of cross-flow hydraulic turbine simultaneously. Therefore, cross-flow turbine has the characteristics of both impulse turbine and reaction turbine. | - |
dc.description.tableofcontents | Abstract Nomenclature 제 1 장 서 론 1 1.1 연구배경 1 1.2 연구동향 2 1.3 연구목적 2 제 2 장 횡류수차의 이론 4 2.1 Banki turbine 이론 4 2.1.1 터빈을 통과하는 제트의 경로 4 2.1.2 효율 6 2.1.3 설계 구성 요소 9 2.1.3.1 블레이드 각도 9 2.1.3.2 반경방향 테두리 폭 9 2.1.3.3 축방향 터빈 폭 11 2.1.3.4 블레이드 곡률 12 2.1.3.5 중심각 13 2.1.4 Banki 수차 계산 예 13 제 3 장 수치해석 17 3.1 수치해석 기법 17 3.1.1 지배방정식 18 3.1.2 이산화 방법 18 3.2 계산격자 및 경계조건 22 3.2.1 1kW급 수차 22 3.2.2 5kW급 수차 28 3.2.3 80kW급 수차 30 제 4 장 1kW급 수차의 내부유동 및 성능해석 31 4.1 노즐형상변화에 따른 성능 및 출력변화 31 4.1.1 속도 및 압력분포 31 4.1.2 효율 및 출력특성 37 4.2 러너 블레이드 각도변화에 따른 성능 및 출력변화 38 4.2.1 속도 및 압력분포 38 4.2.2 효율 및 출력특성 47 4.3 러너 블레이드 수 변화에 따른 성능 및 출력변화 49 4.3.1 속도 및 압력분포 49 4.3.2 효율 및 출력특성 56 4.4 러너 블레이드 수 변화에 따른 성능 및 출력변화 58 4.4.1 속도 및 압력분포 58 4.4.2 각단의 출력 및 체적 분율 59 제 5 장 5kW급 수차의 내부유동 및 성능해석 61 5.1 속도 및 압력분포 61 5.2 효율 및 출력특성 64 제 6 장 80kW급 수차의 내부유동 및 성능해석 66 6.1 속도 및 압력분포 66 6.2 효율 및 출력특성 69 제 7 장 결론 71 참고문헌 72 감사의 글 75 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학원 대학원 | - |
dc.title | CFD 및 실험에 의한 마이크로 횡류수차의 성능해석에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Performance Analysis of the Micro Cross-flow Hydro Turbine by CFD and Experiment | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2008-02 | - |
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