DEA 모형을 이용한 컨테이너 항만 및 터미널의 효율성 평가에 관한 실증연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 姜尙坤 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T02:19:11Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T02:19:11Z | - |
dc.date.issued | 2001 | - |
dc.date.submitted | 2005-10-19 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002173740 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8203 | - |
dc.description.abstract | The main purpose of this study is to implement a empirical research about the efficiency of container ports and terminals, and to suggest a effective strategy which can operate container ports and terminals more well. In this study, we evaluate a relative efficiency with Data Envelopment Analysis(DEA) about 33 ports including pusan port and 68 container terminals including 3 container terminal in pusan. As a results, we suggest several ideas that can improve the efficiency of ports and container terminals. There are as follows. Firstly, we suggest information about efficient and inefficient container ports and terminals and then we present a method that can move to efficiency container port and terminal. Secondly, we evaluate the efficiency of container ports and terminals in pusan, and grasp the position at the present time, suggest a advanced direction in future. Finally, on the basis of our results, we suggest a method which port and terminal to be operated effectively not reducing input factor and increasing output factor to improve operating system. | - |
dc.description.tableofcontents | 제 1 장 서론 = 1 1.1. 연구의 목적 = 1 1.2. 연구의 내용 = 2 제 2 장 이론적 고찰 = 4 2.1. 효율성의 개념 = 4 2.1.1. 효율성의 정의 = 4 2.1.2 항만 효율성의 정의 및 종류 = 4 2.1.3. 효율성 산정 시 유의점 = 5 2.1.4. 항만 경쟁력 및 효율성 관련 연구 분석 = 6 2.2. DEA의 일반개념 = 11 2.2.1. DEA의 의미 = 11 2.2.2. DEA의 적용절차 = 13 2.2.3. DEA모형의 확장 연구 = 16 2.2.4. DEA 관련 연구 분석 = 18 제 3 장 항만 및 터미널 자료의 분석 및 특징 = 20 3.1. 항만 자료의 특징 = 20 3.1.1. 국가별 분석 = 20 3.1.2. 항만별 분석 = 25 3.2. 기초 통계량 분석 = 28 3.2.1. DEA 분석에 사용된 변수 정의 = 28 3.2.2. DEA 분석 대상에 대한 통계량 = 36 제 4 장 DEA 실증분석 = 44 4.1. CCR모델 분석 결과 = 44 4.2. BCC모델 분석 결과 = 56 4.3. 그룹별 CCR모델 분석 결과 = 68 4.4. 분석결과 요약 = 74 제 5 장 결론 = 78 5.1. 이 연구에서의 한계점 = 78 5.2. 결과를 중심으로 한 제안 = 79 참고문헌 = 82 부록1 세계 주요항만 컨테이너 처리실적 = 84 부록2 DEA 투입자료 및 산출자료 = 88 | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | DEA 모형을 이용한 컨테이너 항만 및 터미널의 효율성 평가에 관한 실증연구 | - |
dc.title.alternative | (An) Empirical Study on the Efficiency of Container Ports and Terminals using DEA Model | - |
dc.type | Thesis | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.