한국해양대학교

Detailed Information

Metadata Downloads

ICT 및 온라인 문제 은행 시스템 활용이 자기 주도적 학습능력신장에 미치는 효과

DC Field Value Language
dc.contributor.author 신용서 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T02:22:22Z -
dc.date.available 2017-02-22T02:22:22Z -
dc.date.issued 2008 -
dc.date.submitted 2008-01-07 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174297 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8292 -
dc.description.abstract The Effect of ICT Applications and an Item Pool System on Self-Directed Learning Development Yong-Seo Shin Major in Computer Education, Graduate School of Education, Korea Maritime University Advisor: Hyu-Chan ParK Abstract To figure out what types of the effect would be developed by information and communication technology ICT-based lesson that provokes abundant interactions among students, as well as by the lesson, which adopted web-based online item pool system, to expand students’ understanding about the basic theories relative to electricity and electronics chapter, and also to build up students’ capability in self-directed learning, the following research activities were implemented with a focus on the electricity and electronics chapter, which is difficult to learn for both male and female students, in the technology and home economics curriculum for the middle school 3rd graders. &#8226 -
dc.description.abstract Having produced web-based online item pool system with purpose of attracting an ever-continuing interests of students in accordant with differentiated level and item difficulty, and having applied it to webpage-based lesson, a comparative analysis was conducted by comparing it with direct instructional lesson. To perform the researches and analyses above, two classes of middle school 3rd grade were selected as the subject of the test, the relevant jobs and activities were performed accordingly. This research also input questionnaire, paper and pencil test, complementary learning materials, performance assessment, etcetera into both the test and reference class to verify the effectiveness of the self-directed learning. All results together indicates that students have come to be able to improve their required technology and ability for solving the learning problems through means of applying the ICT- based teaching-learning method, in which the interactions among members are so abundant, as well as online test bank system, and also the research results showed that students could expand their capability in self-directed learning by such method and system. However, there is still lack of materials for variety of learning activities in order for ICT-based lesson, also it is necessary to exert more efforts in developing methods to make best use of materials, including effective way to input the materials that developed according to teaching-learning model and its timing, etcetera. Moreover, it is required to enlarge the relevant facilities in order to develop online item pool system as well as to build up adequate environments therefor, and, with a proper adjustment of the level of difficulty of test items to fit the level of students, it shall also be required to seek a method to develop varied item pool system with which students can develop their inquiry ability. -
dc.description.abstract To conduct ICT-based lesson, contents of electricity and electronics chapter were analyzed, having linked it to the contents of the curriculum, and Power Point presentation material using teaching-learning model was produced. &#8226 -
dc.description.tableofcontents 전자 단원 분석 8 2.3 ICT 활용에서의 웹 기반 학습 10 제 3 장 ICT 활용 교안 및 문제은행 제작 12 3.1 ICT 활용 교수-학습 교안 작성 12 3.2 웹 기반 온라인 문제은행 제작 23 제 4 장 적용 및 결과분석 37 4.1 적용 37 4.2 분석 방법 37 4.3 결과분석 39 제 5 장 결론 및 향후 연구과제 46 참 고 문 헌 48 [부록] 49 표 목차 표 2.1 ICT 활용 수업 활동의 예 6 표 2.2 정보통신기술 도구 7 표 2.3 단원 내용의 구성 9 표 3.1 단원별 지도 계획 12 표 3.2 ICT 활용 교수-학습 계획 13 표 3.3 자료 제작 과정 14 표 3.4 전기회로와 조명 19 표 3.5 가전기기의 점검 20 표 3.6 전자제품 만들기 21 표 3.7 보충 학습자료 수 22 표 3.8 전자부품 설명 학습지 22 표 3.9 전기&#65381 -
dc.description.tableofcontents 전자 단원 웹사이트 23 표 3.10 온라인 문제은행 파일 구성 25 표 3.11 단원별 문항 수 35 표 4.1 적용 대상 37 표 4.2 검증 내용 및 방법 38 표 4.3 ICT 활용 학습에 대한 반응결과 39 표 4.4 학습내용 영역에 대한 평가 40 표 4.5 전달 영역에 대한 평가 41 표 4.6 자기 주도적 학습 효과 42 표 4.7 보충학습 자료 평가 43 표 4.8 이해력의 향상도 사후 결과표 43 표 4.9 실기기능의 사후 결과표 44 그림 목차 그림 2.1 ICT 활용 수업 단계 7 그림 2.2 ICT 활용 방향 8 그림 3.1 ICT 활용 교수-학습 활동 흐름도 14 그림 3.2 초기화면과 교수-학습화면 15 그림 3.3 화면 이동단추 15 그림 3.4 도입 화면과 학습목표 화면 16 그림 3.5 학습활동 1, 2 화면 16 그림 3.6 학습활동 3 화면 17 그림 3.7 학습활동 4 화면 17 그림 3.8 정리 화면 18 그림 3.9 형성평가 화면 18 그림 3.10 “조명은 우리 생활에 어떻게 이용되는가?” 19 그림 3.11 “동력을 이용한 가전기기는 어떤 것들이 있는가?” 20 그림 3.12 “라디오방송은 어떻게 되는가?” 21 그림 3.13 소단원별 보충학습지 내용 22 그림 3.14 전자부품 설명 자료 22 그림 3.15 홈페이지 메뉴 구성 24 그림 3.16 온라인 문제은행 작동원리 25 그림 3.17 온라인 문제은행의 화면 구성 26 그림 3.18 문제은행 이미지 화면 및 캡쳐 파일 27 그림 3.19 풀이와 힌트 이미지 27 그림 3.20 문제마법사 화면 28 그림 3.21 컨텐츠 속성 28 그림 3.22 문제 이미지 대화창 29 그림 3.23 문제 유형(객/주관식 문항) 선택화면 29 그림 3.24 객관식문항 보기 개수 화면 29 그림 3.25 객관식 유형(복수 답 선택가능) 30 그림 3.26 난이도 이미지 30 그림 3.27 풀이와 힌트 파일 선택 31 그림 3.28 문제 등록 이미지 31 그림 3.29 등록된 문제 이미지 32 그림 3.30 문제은행 폴더 32 그림 3.31 열기 및 액티브 컨트롤 대화상자 33 그림 3.32 홈페이지 링크 33 그림 3.33 문제은행 구현 화면 구성요소 34 그림 3.34 온라인 문제은행 구현 화면 34 그림 3.35 온라인 문제은행 메뉴구성 35 그림 3.36 수준별 문제 및 주관식 문제화면 36 그림 4.1 이해력의 비교 44 그림 4.2 실기기능의 비교 45 -
dc.description.tableofcontents 가정교과 전기&#65381 -
dc.description.tableofcontents 목 차 제 1 장 서 론 1 1.1 연구의 필요성 및 목적 1 1.2 연구 내용 2 제 2 장 이론적 배경 4 2.1 용어의 정의 4 2.1 ICT 활용 교수-학습 유형 6 2.2 3학년 기술&#65381 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 교육대학원 -
dc.title ICT 및 온라인 문제 은행 시스템 활용이 자기 주도적 학습능력신장에 미치는 효과 -
dc.title.alternative The Effect of ICT Applications and an Item Pool System on Self-Directed Learning Development -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2008-02 -
dc.contributor.alternativeName Shin Yong Seo -
Appears in Collections:
컴퓨터교육전공 > Thesis
Files in This Item:
000002174297.pdf Download

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse