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Oil Major Vetting 시스템이 탱커의 안전관리에 미치는 영향에 관한 연구

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dc.contributor.author 김종관 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T02:25:07Z -
dc.date.available 2017-02-22T02:25:07Z -
dc.date.issued 2013 -
dc.date.submitted 2013-01-21 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174362 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8371 -
dc.description.abstract A vessel incident is including casualties and environmental pollution has increased recently. Safety management system for a vessel is an important issue in marine fields. Furthermore, it is necessary that Safety management system should be organized because incident of Tanker is badly damaged than the others. International Safety Management Code(ISM code) has been introduced to marine fields by IMO. And, there are several inspection tools such as Flag state control, Port State control and class survey to assess the safety management system if it is working well. However, these inspection tools are inadequate for tankers because they have special structures and are applied to special regulations for carrying special cargo. So, Oil Major which is a special inspection tool for tanker was conducted by OCIMF. And since TMSA was introduced in 2004, Oil Major Vetting system was operated. Oil Major Vetting system is consisted of Oil Major inspection for vessel, inspection of SIRE/CDI report, Terminal inspection, TMSA and so on. The goal of this system is to reduce incidents of tankers and improve safety management system for tanker for using continual risk managements including identifying risk, risk assessment and corrective (preventive) actions. Analysis of past marine incidents for the tanker and inspection report about 5 years, this system has contributed to the improvement of safe management system. There are several methods for improvement of safety system such as continuous management of non-conformities, encouraging a positive action including preventive activities for continual improvement of safety system, safety management and sharing the report. As a tool on marine risk assessment fields, incidents would be reduced and improving safety management system for tankers. -
dc.description.tableofcontents List of Tables ⅴ List of Figures ⅶ Abstract ⅸ 제 1 장 서 론 1 1.1 연구의 배경 및 목적 1 1.2 연구의 방법 및 범위 2 제 2 장 탱커의 안전관리 방법 4 2.1 선사의 자체 검사 5 2.1.1 내부심사 6 2.1.2 외부심사 8 2.2 정부검사 9 2.2.1 기국통제 9 2.2.2 항만국통제 11 2.3 선급검사 16 2.3.1 회사심사 17 2.3.2 선박심사 19 2.4 Oil Major Vetting 시스템 21 2.5 각 검사의 비교 분석 24 제 3 장 Oil Major Vetting 시스템 26 3.1 Oil Major Vetting 시스템의 개요 26 3.2 선박검사 28 3.2.1 선박검사 절차 29 3.2.2 선박검사 프로그램 33 3.3 SIRE/CDI 검사보고서 검사 40 3.4 Vessel Performance Report 검사 41 3.4.1 VOPAK/GATX 41 3.4.2 Oiltanking 41 3.4.3 Tankstore 42 3.5 TMSA 43 3.6 선박 사고 및 PSC 검사 관리 47 3.6.1 선박 사고 관리 47 3.6.2 PSC 검사 관리 49 제 4 장 Oil Major Vetting 시스템을 이용한 안전관리 방안 51 4.1 개요 51 4.2 국내 탱커 사고 분석 52 4.2.1 국내 탱커 사고 분석 개요 52 4.2.2 선종별 해양사고 통계 분석 52 4.2.3 사고유형별 해양사고 통계 분석 53 4.2.4 총톤수별 해양사고 통계 분석 54 4.2.5 인명피해별 해양사고 통계 분석 55 4.2.6 안전관리 채택 유형별 해양사고 통계 분석 57 4.3 세계 탱커 사고 분석 58 4.3.1 세계 탱커 사고 분석 개요 58 4.3.2 사고 종류별 통계 분석 59 4.3.3 선박 크기별 해양사고 통계 분석 61 4.4 Oil Major inspection 검사 보고서 분석 62 4.4.1 Oil Major inspection 검사 보고서 분석 개요 62 4.4.2 연도별 평균 분석 65 4.4.3 신규 관리 선박에 대한 분석 67 4.4.4 기존 관리 선박에 관한 분석 70 4.4.5 반복 지적사항에 대한 연도별 분석 71 4.4.6 각 장별 검사 지적사항에 대한 연도별 분석 74 4.4.7 선사의 안전관리 향상 노력 77 4.5 Oil Major Vetting 시스템의 안전관리 향상 효과 80 4.5.1 안전저해요소의 지속적 관리 80 4.5.2 제재조치를 통한 적극적인 조치 및 예방 활동 장려 81 4.5.3 시스템의 지속적 향상 82 4.5.4 검사 결과 보고서의 공유 82 제5장 결론 83 참고문헌 87 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 -
dc.title Oil Major Vetting 시스템이 탱커의 안전관리에 미치는 영향에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on the Impact of Safety Management for Tankers through Oil Major Vetting System -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2013-02 -
dc.contributor.alternativeName Kim -
dc.contributor.alternativeName Jong Kwan -
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항해시스템공학과 > Thesis
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