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TPL(Third Party Logistics)서비스품질 측정에 관한 연구

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dc.contributor.author 白日泰 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T05:18:14Z -
dc.date.available 2017-02-22T05:18:14Z -
dc.date.issued 2002 -
dc.date.submitted 56797-10-27 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002173770 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8493 -
dc.description.abstract Recently, the Third Party Logistics (TPL hereafter) in many industries is increasingly emphasized because of cost reduction, efficiency, etc. Theoretical and empirical studies for TPL, however, are still at an embryonic stage in Korea. The purposes of this thesis are as follows. First purpose is to acquire a comprehensive, valid and reliable measurement instrument of service quality for TPL, that is, to examine what measures of service quality for TPL exist and how the scales of these measures are formed. Second purpose is to reveal how the service quality for TPL has influence on satisfaction and intention of re-contract. For acquiring the measures, six measures (Tangibility, Timeliness, Responsiveness, Assurance, Communication, Know-How) are initially recommended, after making a comparison between consumer service quality and TPL service quality in related literatures. The empirical analysis shows that the TPL service qualities are grouped into five measures (Tangibility, Timeliness, Responsiveness + Assurance, Communication, Know-How). The hypothesis are established to reveal the relation among several factors and summarized as follows: H1: Service quality for TPL has a positive impact on satisfaction. H2: Service quality for TPL has a positive impact on intention of re-contract. H3: Satisfaction has a positive impact on the barrier of switch. H4: The barrier has a positive impact on intention of re-contract. The test results show that the hypotheses H1, H2, and H3 are statistically significant, although the hypothesis H4 is not accepted. These results coincide with the previous literature that the measures of service quality for TPL are different from those for consumers. Finally, the case study is presented for the logistics innovation of Kirin Corp. and the conclusions and implications of this thesis are discussed. -
dc.description.tableofcontents 목차 제1장 서론 = 1 제1절 연구의 배경과 목적 = 1 1. 연구의 배경 및 문제 제기 = 1 2. 연구의 목적 = 3 제2절 연구의 방법 및 구성 = 4 제2장 이론적 배경 = 6 제1절 TPL서비스에 관한 포괄적 연구 = 6 1. 물류 및 물류서비스 개념 및 의의 = 6 2. 물류의 중요성 및 관점의 변화 = 8 3. TPL의 개요와 성장과정 및 배경 = 9 4. TPL서비스 활용 및 효과 = 13 5. TPL서비스의 이용현황(국내, 국외) = 15 제2절 TPL서비스의 서비스품질 차원에 관한 연구 = 20 1. 서비스품질에 관한 연구 = 20 2. 물류서비스품질 및 TPL서비스에 관한 연구 = 21 3. 기존 연구 비교 및 본 연구에서의 TPL서비스품질 차원 = 23 제3절 TPL서비스의 종속변수와 선행요인에 관한 연구 = 30 1. 서비스품질에 관한 연구 = 30 2. TPL서비스 만족에 관한 연구 = 32 3. TPL서비스 재계약의도에 관한 연구 = 34 제3장 연구가설 및 조사방법 = 37 제1절 연구 모형 및 가설의 설정 = 37 1. 연구모형의 제시 = 37 2. 연구가설의 설정 = 38 제2절 연구의 조사방법 = 41 1. 전문가 면접조사와 사전조사 = 41 2. 연구의 대상 범위 및 자료수집방법 = 42 3. 설문지의 구성 및 분석방법 = 42 제4장 실증분석 = 45 제1절 응답기업의 일반적 특성 = 45 제2절 TPL서비스 차원 개발을 위한 실증분석 = 47 1. 탐색적 상관관계분석 = 47 2. 탐색적 요인 분석 및 신뢰성 분석 = 48 3. 확인적 요인분석 = 51 4. 집중타당성과 판별타당성 = 53 5. 연구단위별 상관관계분석 = 56 6. 척도정제 절차를 거친 최종적인 TPL서비스 품질 차원 = 57 제3절 연구의 가설검증 = 58 1. 척도 단위별 신뢰성 및 타당성 검증 = 58 2. 연구가설 검증 = 63 제4절 TPL서비스 업체와 화주업체의 인식차이 분석 = 68 1. 화주업체 관련 인식차이 분석 = 68 2. TPL서비스 업체와 화주업체의 비교분석 = 81 제5장 K기업 물류혁신 추진 사례에 관한 연구 = 86 제1절 K기업의 사업환경 = 86 제2절 물류혁신 배경 = 87 1. 추진배경 = 87 2. 조직구조 변화 = 89 3. 고객에 대한 물류서비스 수준파악 = 90 4. 물류혁신에서의 프로세스(PROCESS) = 91 5. 제3자 물류체제로의 전환 = 92 제3절 물류혁신 세부내용 = 94 1. 진행과정 및 실행과제 = 94 2. 물류혁신의 세부실행과제 = 97 제4절 물류혁신 결과 = 113 제6장 결론 = 117 제1절 연구의 요약 = 117 제2절 연구의 의의 및 향후 연구방향 = 120 1. 연구의 시사점 = 120 2. 한계점 및 향후 연구방향 = 123 참고문헌 = 125 -
dc.publisher 한국해양대학교 -
dc.title TPL(Third Party Logistics)서비스품질 측정에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on Measuring Service Quality for Third Party Logistics -
dc.type Thesis -
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물류시스템공학과 > Thesis
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