한국해양대학교

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경남지역 항만물류 전문인력 양성방안

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dc.contributor.author 최연호 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T05:22:16Z -
dc.date.available 2017-02-22T05:22:16Z -
dc.date.issued 2014 -
dc.date.submitted 57044-06-27 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174557 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8606 -
dc.description.abstract <국문 초록> 무한 글로벌 경쟁시대를 맞이한 세계 각국은 모든 분야에서 자국의 현재와 미래를 견인해 나갈 새로운 동력을 창출하기 위하여 빠르게 변화하고 있다. 특히 국제 교역의 핵심인 항만물류의 중요성이 나날이 증대됨에 따라 보다 효율적인 항만물류 산업의 발전을 통한 국제물류의 주도권 확보야 말로 21세기 국가경제 발전의 주요 전략임을 인식하고 치열한 경쟁을 하고 있는 것이다. 국제물류의 핵심이며 주요 사회간접자본시설인 항만의 기능성과 경제성을 감안할 때 항만과 관련된 각종 인프라 구축은 반드시 선행되어야 할 요소로 국가나 지역의 정책적 사업으로 완성되어야 할 것이다. 아울러 구축된 각종 인프라를 효과적으로 운영할 항만물류 전문 인력의 양성과 공급 또한 꼭 병행되어야 할 중요한 사항으로 이는 국가의 정책과 더불어 교육계, 항만물류 관련단체 및 기업의 유기적이고 지속적인 관심과 노력이 필요한 것이다. 항만물류 전문 인력은 항만산업에 장기간 근무함으로써 축적되는 경험을 통해 자연스럽게 양성되기도 하지만 체계적인 교육훈련을 통하여 국가나 지역 및 기업이 원하는 인력의 양성이 가능한 것이며, 항만물류 전문인력 양성은 항만물류산업의 생산성과 효율성을 높이는 첩경으로 국가경쟁력을 제고하며, 특히 기업의 성과를 극대화함으로써 항만이 위치한 지역 경제 발전의 필수조건이 되는 것이다. 하지만 항만물류 전문인력 양성에 대한 사회적 인식이 부족하였고 단시일 내에 교육에 대한 투자효과가 나타나지 않는 어려움과 제도적 장치의 미비 등으로 인해 항만물류 전문인력 양성과제는 늘 관심밖에 놓여 있는 것이 오랫동안의 현실이었다. 우리나라의 경우 1980년대 이후 항만물류 인력양성의 필요성이 대두되었고 1990년대 후반부터는 대학에 항만물류 관련학과가 개설되어 현재는 대학‧ 대학교‧ 대학원‧ 항만물류 관련단체의 교육과 기업의 자체훈련 강화 및 전문 자격증으로 물류관리사 제도를 시행하여 수요한 부응하는 항만물류 전문 인력을 양성하고 있으며, 21세기에 접어들어 항만물류의 중요성이 부각되면서 지역특성에 따라 고등학교에서도 항만물류 관련학과가 개설되어 상급학교 교육의 디딤돌이 되고 있지만 항만물류 분야의 영역과 범위가 넓고, 세계적 경쟁력과 국가와 기업이 요구하는 능력을 갖춘 인력에 대한 수요가 증가함에 따라 현 수준의 인력양성 및 공급이 해당지역과 업계의 요구를 만족시키기엔 아직도 역부족이며, 특히 그러한 전문 인력에 대한 수요의 증가추세에 따르지 못하는 현실과 지역별, 기업별로 편중된 인력양성 체계의 한계점을 보이고 있다. 이에 상대적으로 취약한 지역과 기업은 선도하는 지역과 기업의 발전된 사례를 적극적으로 응용하여 항만물류 인력양성에 체계적인 노력을 경주해야 할 것이며, 이는 우리나라 수출입 화물의 99% 이상을 차지하는 항만물류산업의 발전을 위한 항만물류 전문인력을 지속적으로 양성하여 적재적소에 공급함은 물론이며 나아가 지역별 염원인 지역경제발전을 위한 초석과 국가의 경쟁력 제고를 위한 백년대계라 할 것이다. 이에 본 연구는 유능한 항만물류 전문인력의 양성과 확보가 물류산업의 선진화와 항만 경쟁력을 높여 지역과 국가발전에 필수적이라는 전제에서 출발하여 외국과 국내의 항만물류 인력양성 현황을 고찰하여 상대적으로 낙후된 지역인 경남지역의 항만별 산업별 특성을 분석하고 어떠한 형태로 우수한 항만물류 전문 인력을 양성해 항만물류 발전과 유관 지역산업 발전의 촉매역할을 할 것 인가에 대한 그 방안을 제시하는데 목적이 있다. -
dc.description.abstract Abstract - A Study on the Model for Training Port Logistics Manpower in Gyeong-Nam Region - Choi, Yeon-Ho Deportment of Shipping Management Graduate School of Korea Maritime University Entering the era of limitless competition, each country in the world is rapidly changing in the almost every field to create a new driving force which could lead their homeland’s present and future. Especially, as an importance of port logistics, the essence of world trade, is emphasized, with each country keenly competing, there is no doubt they are aware that it is main strategy of national economic development in the 21st century to seize the initiative in the international logistics through more effective development of Port Logistics industry. Considering functional and economic feasibility of ports, which is the core of international logistics and main social overhead capital facilities, constructing various infrastructures related to ports should be a prerequisite to any other national and regional projects. Furthermore, training and supplying human resources of port logistics experts who will effectively operate these infrastructures is also important so that it is necessary for the people in the port logistics and educational world to pay consistent attention and put an effort to raise their manpower. Port Logistics experts can be developed naturally by working at port industries for a long time, but it is also possible for the governments, states, and companies to develop their own manpower using a systematic education program. Developing port logistics experts is prerequisite for the development of the region where ports are located since it can increase productivity and efficiency of port logistic, maximizing companies’ performance and raising nation’s productivity. No one, however, has been interested in the mission to develop port logistics experts in reality because of lack of social recognition and official system and the fact that it cannot get the result of educational investment in a short term. In South Korea’s case, necessity of developing port logistic experts was emerged in 1980s, and then after late 1990s, university departments regarding port logistics were established, and now port logistic experts are being raised to meet increasing demand with the training of port logistic organizations and companies and making port logistic expert certification system. As the importance of port logistics was emphasized in 21stcentury, port logistic relating department was established even in high schools based on each region's characteristic, but due to wide range of port logistic field, it is still inadequate to satisfy the quantity and quality of man power that nation and companies ask for. Particularly, there is limitation of imbalanced manpower training system specified in each companies and regions, which is unable to contribute to increasing demand of professional. Therefore, relatively deficient regions and companies should actively apply leading companies and regions’ precedents to their case for more systematic port logistic manpower training program. This consistent effort to raise professional manpower could contribute to the prospect of port logistic industry, 99.7% of whole export and import cargo in South Korea, by putting the right person in the right place. In addition, this can be the foundations stone for the local economic development and the far-sighted national plan to improve competitiveness in the world. This study starts with the premise that raising competent port logistic experts is essential for the development of the region and nation, improving port competitiveness and port logistic modernization. After analyzing characteristics of several ports in Kyungnam province, known for relatively deficient region in S.Korea, based on the present condition of port logistic training system both at home and abroad, it will be proposed which system is recommended to train competent port logistic experts and how to make it as a catalyst to develop port logistic and relating regional industries. This study sets its bounds to port logistics among many logistic fields, especially regarding Kyungnam province’s core industries - shipbuilding, machinery, automobile and fishery industries. Perceiving it is the development of port logistics that can vastly contribute to economic revitalization in that region, in this paper, the data from diverse master’s theses, articles in journals, domestic and foreign books, periodical publication and websites related to the field were thoroughly collected and analyzed. Moreover, to reflect special characteristic of Kyungnam province, regional government officials, executives of export and import companies, and current employees of port logistic companies have been surveyed. This study consists of 6 parts as followings. Part 1, Introduction, shows background information and purpose of the study. In part 2, meaningful implication is derived after reviewing concept of port logistics and professional manpower and examples of developing port logistic experts both at home and abroad. Part 3 is about analysis of ports condition in Kyungnam with current states and development plans of ports and current port logistic industry states and changing environment. In part 4, to figure out port logistic experts training system, which is more realistic and suitable for Kyungnam province, analysis based on the survey of relating private and governmental corporation is conducted. In part 5, grounded on the analysis of part 4, port logistic experts training system, highly expected to available in Kyungnam, was intensively examined. The last one, part 6, sums up the study and states political limitation and implication and further research project. -
dc.description.tableofcontents - 목 차 - 제1장 서 론 제1절 연구의 배경과 목적 제2절 연구의 방법과 내용 제2장 이론적 배경 제1절 항만물류의 정의 및 환경의 변화 1. 항만물류의 정의 2. 항만물류 환경의 변화 제2절 항만물류 전문인력 개념 및 수급전망 1. 항만물류 전문인력의 개념 2. 항만물류 전문인력 수급현황 제3절 주요국가의 항만물류 전문인력 육성현황 1. 일본 2. 네덜란드 3. 홍콩 4. 미국 5. 싱가포르 제4절 국내 항만물류 전문인력 육성실태 1. 중등교육기관의 항만물류 인력육성 현황 2. 대학/대학교/대학원의 항만물류 인력육성 현황 3. 정부 및 지방자치단체의 항만물류 전문인력 양성현황 4. 기업의 자체교육을 통한 인력양성 현황 5. 기타 물류관련 기관의 인력양성 현황 6. 물류관리사 제도 제3장 경남지역 항만현황 및 항만 개발계획 제1절 경남지역 항만 현황 1. 마산항 2. 삼천포항 3. 옥포항 4. 장승포항 5. 진해항 6. 통영항 7. 고현항 8. 하동항 제2절 경남지역 항만 개발계획 1. 마산항 개발계획 2. 고현항 항만재개발 기본계획 3. 하동항 개발계획 제4장 경남지역 항만물류인력의 문제점과 인력양성 정책방향에 대한 실증분석 제1절 연구가설과 연구모형 1. 연구가설 2. 연구모형 제2절 변수의 정의와 측정방법 1. 독립변수의 정의와 측정방법 2. 종속변수의 정의와 측정방법 3. 자료수집과 연구대상 제3절 경남지역 항만물류인력 문제점 및 인력양성 실태분석 1. 설문분석결과 2. 설문분석결과의 해설 3. 가설검정 제5장 결론 제1절 연구결과의 요약 1. 경남지역내 항만물류산업 관련 논의 사항 2. 경남지역 항만물류 인력양성 방안 제2절 연구결과의 시사점과 한계 - 참고 문헌 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 해사산업대학원 -
dc.title 경남지역 항만물류 전문인력 양성방안 -
dc.title.alternative A Study on the Model for Training Port Logistics Manpower in Gyeong-Nam Region -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2014-08 -
dc.contributor.alternativeName CHOI YEON HO -
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