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過給機의 디퓨져 面積變化에 따른 性能變化에 관한 硏究

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dc.contributor.author 김영기 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T05:50:39Z -
dc.date.available 2017-02-22T05:50:39Z -
dc.date.issued 2016 -
dc.date.submitted 57098-06-03 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002300701 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8678 -
dc.description.abstract This study is motivated that studies and researches for performance improvement by modifications of the relevant parts on the turbine-side are made much, but studies on the performance variation of the turbocharger according to the compressor-side changes, which can directly influence the turbocharger performance, have been found comparatively lacking. In the compressor side, it becomes a question that how the turbocharger performance improvement or changes can be achieved by diffuser area changes especially in the particular attention to the turbocharger efficiency and surging margin, which is considered as one of the most important points to evaluate in a view of performance and stability of operation respectively. In this paper, a proactive research and actions, such as studying about construction of a turbocharger, each part feature, test procedures and methods, performance analysis criteria and methods and etc. in order to understand the process and a conclusion of this study. In accordance with the change of the diffuser area results showed a performance of the turbo charger is changed with the trend, in the efficiency and surging margin of the turbocharger also showed the same tendency of pattern. In addition, during studies, the actual test was carried out on one of the test bed in an engine builder, which result has also similar trend and pattern and backed the objective of the study with the recorded data. With the trends of the turbocharger performance changes, the optimized operation condition could be fulfilled at variant operating environments, for example, different engine load, different ambient conditions and so on. Additionally, it can be expected that the results of study can be widely applied to particular use by combining more sensitive mechanical devices and precise control over the software. -
dc.description.tableofcontents 목 차 제1장 서 론 1 1.1 연구의 배경 및 목적 1 1.2 연구의 내용 3 제2장 배기가스 터빈 과급 시스템 5 2.1 과급기의 운전 원리 및 개요 5 2.2 과급기의 구조 8 2.2.1 터빈 측 9 2.2.2 압축기 측 10 2.3 과급기의 성능 평가 11 2.3.1 성능 평가 절차 11 2.3.2 과급기 성능 평가를 위한 측정 데이터 및 그 위치 15 2.3.3 과급기 성능 평가를 위한 데이터 측정 장비의 이용 17 2.3.4 과급기 성능 평가를 위한 이론적 배경 25 2.4 과급기의 서징 28 2.4.1 과급기의 서징현상 28 2.4.2 서징 테스트 방법, 과정 및 판단 기준 32 2.4.3 서징 또는 서징 마진에 따른 대응 방법 35 제3장 디퓨져 면적 변화에 따른 과급기의 성능 39 3.1 과급기 압축기 측의 성능 및 이론적 배경 39 3.1.1 압축기 맵의 구성 39 3.1.2 압축기 측의 성능 계산 및 이론적 배경 41 3.2 디퓨져 면적 변화에 따른 과급기의 성능 변화 43 제4장 디퓨져 면적 변화에 따른 과급기의 성능 검토 50 4.1 과급기 매칭테스트를 위한 시스템의 사양 50 4.2 엔진 및 과급기의 운전 환경 및 조건 51 4.2.1 운전 환경 51 4.2.2 운전 조건 52 4.3 매칭테스트 절차 53 4.4 디퓨져 면적의 변화에 따른 효율의 변화 62 4.4.1 디퓨져 면적의 변화에 따른 압축기 효율의 변화 62 4.4.2 디퓨져 면적의 변화에 따른 과급기 효율의 변화 63 4.5 디퓨져 면적의 변화에 따른 서징 마진의 변화 63 제5장 결 론 69 참고문헌 70 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 過給機의 디퓨져 面積變化에 따른 性能變化에 관한 硏究 -
dc.title.alternative 과급기의 디퓨져 면적변화에 따른 성능변화에 관한 연구 -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2016-08 -
dc.contributor.alternativeName Young-Gi -
dc.contributor.alternativeName KIM -
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기관시스템공학과 > Thesis
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