구리니켈 나노분말을 첨가한 윤활제의 윤활 및 엔진성능에 미치는 영향에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 김영남 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T05:51:44Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T05:51:44Z | - |
dc.date.issued | 2005 | - |
dc.date.submitted | 56823-07-21 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174645 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8707 | - |
dc.description.abstract | The characteristic of a lubricant is important under severe running condition. Especially on diesel engines the better lubrication performance is required due to the extreme condition such as high temperature and pressure by combustion process in a combustion chamber. Many research works for improving a boundary lubrication performance have been studied by using solid lubricants, and have been tried to apply solid lubricants to an engine. However those general lubricants like MoS2 or PTFE have not been applied on engines due to the extreme conditions such as very high temperature and pressure by combustion process in a cylinder. Recently, the solid lubricant containing a copper nickel alloy has been introduced and studied. In this report the lubricant containing the metal alloy particles is applied on wear test machines and diesel engines. The lubricant is assessed by mechanical characteristic test and by engine performance test. The results by mechanical characteristic test show the decrease of the coefficient of friction and oil temperature. The results by engine test show the decrease of X-axis and Y-axis amplitude which strongly effect on engine vibration and the decrease of torque related strongly to the engine efficiency as well as the improvement of the engine lubrication performance. In the engine performance test, the results were manifested as shown the increase of maximum torque, and the decrease of cylinder pressure, exhaust gas temperature, scavenging air temperature, CO emission according to running time lapse at various speed and torque on a diesel engine. It is clear that the lubricant containing the copper nickel alloy nano-powder decreases friction and wear, increases the sealing effect between a cylinder and piston rings and also improves engine performances. | - |
dc.description.tableofcontents | List of tables iv List of figures ⅵ Abstract 제1장 서론 1 1.1 윤활유개발 및 엔진적용에 관한 연구 1 1.2 본 논문의 연구목적 및 내용 4 제2장 나노분말기술의 현황 6 2.1 나노분말의 특성 6 2.2 나노분말의 응용 10 2.3 나노분말 제조기술 13 2.3.1 나노분말의 요구조건 15 2.3.2 나노분말의 특성측정 18 2.3.3 나노분말의 제조공정 21 2.4 RF 플라즈마 기술 24 2.4.1 나노분말 합성방법 24 2.4.2 구조의 특징 28 2.4.3 기능적 특징 및 장점 31 2.4.4. 공정의 특징 31 2.4.5 기술적 경쟁력 32 제3장 윤활유 및 첨가제 3.1 기관의 윤활 35 3.1.1 윤활영역의 종류 36 3.1.2 윤활작용 38 3.1.3 윤활유의 물리 화학적 성질 40 3.2 기관의 윤활제 42 3.2.1엔진오일의 역할 42 3.2.2 엔진유의 요구 성능 47 3.2.3 엔진유의 분류기준 50 3.3 기관윤활유 첨가제 51 3.3.1 첨가제의 종류 51 3.3.2 대표적인 첨가제의 특성 53 3.3.3 고체윤할제 57 3.4 나노구리 합금 윤활제 61 3.4.1 구리합금 나노분말의 특성 63 3.4.2 엔진오일 내에서 운동하는 구리합금 나노분말의 특이성 67 제4장 기초윤활 특성 실험 4.1 마찰마모 실험 69 4.1.1 실험장치의 구성 69 4.1.2 실험조건 및 실험방법 73 4.1.3 실험결과 74 4.1.4 검토 및 고찰 88 4.2 극압윤활 특성 실험 91 4.2.1 실험장치의 구성 93 4.2.2 실험결과 97 4.3 검토 및 고찰 100 제5장 엔진 윤활 특성 실험 5.1 실험장치의 구성 102 5.1.1 실험장치 102 5.1.2 구동장치 104 5.1.3 계측장치 105 5.1.4 실험조건 및 실험방법 110 5.2 실험결과 111 5.2.1 축 진동특성 111 5.2.2 기관윤활특성 128 5.3 검토 및 고찰 132 제6장 엔진성능 및 박용기관 적용실험 6.1 엔진성능실험 134 6.1.1 엔진성능 실험장치의 구성 134 6.1.2 엔진실험조건 148 6.1.3 실험결과 151 6.2 박용기관 적용실험 189 6.2.1 실험장치의 구성 189 6.2.2 실험결과 191 6.3 검토 및 고찰 197 제7장 결론 200 참고문헌 203 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | 구리니켈 나노분말을 첨가한 윤활제의 윤활 및 엔진성능에 미치는 영향에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Effects of Lubricant Containing Copper-Nickel Nano Metal Powder on Lubrication and Engine Performance | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2005-08 | - |
dc.contributor.alternativeName | Young Nam Kim | - |
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