국내 제 3자 물류의 문제점 진단과 개선방안에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 백승하 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T05:52:13Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T05:52:13Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.date.submitted | 57069-08-26 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174655 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8720 | - |
dc.description.abstract | The outsourcing in logistics industry is firmly believed to be an essential component as a tool of domestic logistics companies to survive in the very competitive global market. This fact can put a necessity in the improvement of domestic 3PL. Therefore, the research has intended to provide the viable solution for current issues of 3PL industry in Republic of Korea. This research categorized the present 3PL’s issues into 4 factors in order to analyze local 3PL situation. Then, researcher comes to a conclusion that the development of 2PL is the best solution to settle down the recent problems in Republic of Korean logistics industry. Considering the circumstance that any strong points in Republic of Korean 3PL can not be easily realized, Republic of Korean government would better promote 2PL logistics which can be supported financially and systematically. In an effort to build the efficient logistics infrastructure and to enhance the better logistics environment, the researcher insists that Republic of Korean Government should deregulate against 2PL logistics companies and let them create the logistics competitiveness which can be competent in the fierce global market. Furthermore, shippers and logistics companies must set up the understand that they are both cooperative partners | - |
dc.description.abstract | the shippers should try to establish the most effective logistics system to allow the accurate production forecasting and distribution time, so that logistics companies are able to increase the service level. In addition, shippers need to secure long terms contract with logistics companies which make an effort to renovate their capability to get out of a price war and compete with the quality of logistics systems. This renovation must accompany with IT development and well-organized global networks in logistics industry. In this ground, Government should generate a friendly logistics environment for any competent 2PL companies backed by full financial supports and technical systems, to grow capable 3PL and 4PL companies which are able to stand comparison with the huge global logistics companies. | - |
dc.description.tableofcontents | <목 차> Abstract ⅳ 제1장 서론 1 제1절 연구의 필요성과 목적 1 제2절 연구의 구성과 범위 3 제2장 국내 제 3자 물류의 이론적 고찰 및 선행 연구 4 제1절 제 3자 물류의 개념 4 1. 제 3자 물류의 정의 4 2. 물류 아웃소싱 관점에서 제 3자 물류 5 제2절 제 3자 물류의 성장과 발전 6 1. 제 3자 물류의 성장 6 2. 제 3자 물류의 발전 7 제3절 선행 연구 9 1. 국외 선행연구 요약 9 2. 국내 선행연구 요약 10 3. 물류 기업의 발전에 관한 선행 연구 12 제3장 제 3자 물류 환경 현황 14 제1절 제 3자 물류 환경 변화 14 1. 글로벌 기업 환경 변화 14 2. 국내 물류 환경 변화 16 제2절 국내외 제 3자 물류 현황 18 1. 국외 제 3자 물류 현황 18 2. 국내 제 3자 물류 현황 21 제4장 제 3자 물류의 문제점 및 개선방안 29 제1절 국내 제 3자 물류의 문제점 29 1. 국내 물류산업 환경상의 문제점 29 2. 국내 물류산업에 대한 국가 정책상 문제점 31 3. 화주기업 입장에서의 문제점 32 4. 제 3자 물류기업 입장에서의 문제점 33 제2절 국내 제 3자 물류의 문제점 개선 방안 34 1. 정부 정책의 개선 34 2. 제 2자 물류기업의 성장을 통한 제 3자 물류 실현 36 3. 제 2자 물류기업의 자산형 제3자 물류기업으로 전환 38 4. 제 2자 물류기업의 성장을 통한 제 4자 물류로의 발전 41 제5장 결론 43 제1절 연구의 요약 및 시사점 43 제2절 연구의 한계와 향후 연구방향 45 <참고문헌> 46 <표 목 차> <표 1> 한국물류산업 업종별 추이 22 <표 2> 대기업 매출 현황 23 <그 림 목 차> <그림 1> 2010년 대륙별 제 3자 물류 매출 현황 19 <그림 2> 2010년 대륙별 물류비 지출 비중 20 <그림 3> 기존 제 3자 물류기업과 재계약하지 않는 이유 21 <그림 4> 주된 물류관리 운영방식 25 <그림 5> 물류 기능별 운영방식 26 <그림 6> 지출 물류비 27 <그림 7> 물류비 대비 지출 물류비 27 <그림 8> 국내 물류비 및 GDP대비 물류비용 추이 30 <그림 9> 매출 규모 및 성장 40 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 | - |
dc.title | 국내 제 3자 물류의 문제점 진단과 개선방안에 관한 연구 | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2015-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Baek Seung Ha | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.