국적 외항 해운 기업의 경영 효율성 평가에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 정재훈 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T05:52:37Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T05:52:37Z | - |
dc.date.issued | 2007 | - |
dc.date.submitted | 56877-06-13 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174666 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8729 | - |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to analyse the relative efficiency of 25 Korean ocean-going shipping companies using Data Envelopment Analysis(DEA). DEA is known as an attractive method for evaluating relative efficiency of organizations with multi dimensional inputs and outputs. DEA has been used to analyse the efficiency of organizations such as banks, fliers, ports, terminals in ports, etc. However, there is few study of DEA application for shipping companies. Thus, this paper employed CCR-O model and BCC-O model to evaluate the relative efficiency of 25 Korean ocean-going shipping companies. The DEA efficient ratings can be a useful tool for shipping company owners and the persons concerned to improve inefficient factors. | - |
dc.description.tableofcontents | 목 차 제1장 서론 1 1. 연구의 배경 1 2. 연구의 목적 1 3. 연구의 구성 2 제2장 해운시장의 현황 및 전망 3 1. 세계해운시장 현황 및 전망 3 1.1 세계 컨테이너 시장 전망 3 1.2 건화물선 해운 시장 6 1.3 유조선 시황 전망 8 2. 한국해운시장 현황 9 2.1 한국해운산업 현황 9 2.2 국적 외항 선사 보유 선복량 12 제3장 DEA에 대한 이론적 배경 16 1. 효율성의 개념 16 2. DEA의 개념 17 3. DEA 모형의 전개 19 3.1 CCR 모형 19 3.2 BCC 모형 21 4. 선행연구 고찰 23 제4장 해운업체의 효율성 분석 25 1. 평가대상의 선정 25 2. 투입변수와 산출변수의 선정 25 3. 분석자료의 요약 26 4. DEA 분석결과 30 4.1. CCR-O 분석결과 30 4.2. BCC-O 분석결과 37 제5장 결론 및 향후 연구 과제 47 1. 결론 47 2. 향후 연구 과제 48 참고문헌 49 1. 국내문헌 49 2. 국외문헌 50 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | 국적 외항 해운 기업의 경영 효율성 평가에 관한 연구 | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2007-08 | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.