국적 컨테이너 선사의 효율적인 CRM 시스템 운영에 관한 연구 - K기업의 사례를 중심으로 -
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 김동현 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T05:52:41Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T05:52:41Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.date.submitted | 57097-01-20 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002236767 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8731 | - |
dc.description.abstract | The global shipping industry is in a deep recession that began in the end of 2000s and Korean container companies also continue the endless fight for survival in extremely difficult conditions, but the real future of the forecast in this industry is not so bright but gloom. In this situation, the container companies have been continued several efforts to overcome the recession and CRM (Customer Relationship Management) is one of the notable factor based on development of IT technology and Customer-centered Business activity. But Shipping company’s process and system of CRM. SCM, ERP, BPR are still behind the times compared to other industries. Even if the shipping companies effort to provide various customer service, the advanced research for CRM in Shipping industry is in almost nonexistent state and the Progress and system were not match with shipping industry. Recently, however, many container shipping companies are continuing to develop CRM processes into a suitable form in the industry with trial and error and professional knowledge has been accumulated, The purpose of this study is to give a practical help for CRM systems in Korean container companies with explaining success and failure factors through K company’s practice. As a result, the phase of Analysis CRM process was built pretty well, but the phase of operating CRM process (SFA, e-CRM, VOC, etc) is in an urgent need to improve for the better efficient management of CRM System. So Container companies need intensive and detailed improvement strategies in the phase of Operating CRM process, and the consensus of customers, as well as administrators and internal users is essential. | - |
dc.description.tableofcontents | 목 차 Abstract v 제 1장 서론 1 제 1절 연구의 필요성과 연구 목적 1 제 2절 연구의 방법과 구성 3 제 2장 문헌 고찰 4 제 1절 CRM의 등장 배경 및 필요성 4 1. CRM의 등장 배경 4 2. CRM의 도입이유 및 배경 5 제 2절 CRM의 정의 및 특징 6 1. CRM의 정의 6 2. CRM의 특징과 CRM 시스템의 구성 요소 7 제 3절 CRM의 성공요인에 대한 선행 연구 10 1. CRM의 성공요인에 대한 선행 연구 10 2. CRM의 실패 요인 분석 14 제 3장 CRM 운영 이론 17 제 1절 CRM 성공적 CRM 운영을 위한 조건 17 1. 기술적 측면 17 2. 조직적 측면 19 3. 마케팅 측면 20 제 2절 고객 분석 21 1. 고객 정의 및 특성 분석 21 2. 고객정보통합관리 21 3. 고객정보관리 프로세스 운용 22 4. 고객가치의 개념 23 제 3절 CRM 프로세스 및 시스템 운영 분류 27 1. 분석 CRM (Analytical CRM) 프로세스 27 2. 운영 CRM(Operational CMR) 프로세스 29 3. 협업 CRM (Collaborative CRM) 프로세스 32 제 4 장 국적 컨테이너 선사 K 사의 CRM 운영 사례 분석 41 제 1 절 고객 분석 현황 41 1. 고객 정의 및 특성 분석 41 2. 고객정보통합 관리 43 3. 고객 가치 평가 44 4. 고객가치 세분화 45 제 2절 CRM 프로세스 및 시스템 운영 분류 현황 48 1. 분석 CRM (Analytical CRM) 프로세스 48 2. 운영 CRM(Operational CMR) 프로세스 50 3. 협업 CRM (Collaborative CRM) 프로세스 52 제 3절 현행 CRM 프로세스의 성공 사항 57 제 4절 현행 CRM 프로세스의 한계와 미비점 58 제 5절 국적 컨테이너 선사의 CRM 도입 및 운용 현황 60 제 6절 CRM 시스템 개선 방안 62 제 5 장 결론 63 제 1절 연구의 요약 및 시사점 63 1. 연구의 요약 63 2. 학문적 의의 64 3. 실무적 의의 64 제 2절 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 65 <참고문헌> 66 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 항만물류학과 대학원 | - |
dc.title | 국적 컨테이너 선사의 효율적인 CRM 시스템 운영에 관한 연구 - K기업의 사례를 중심으로 - | - |
dc.title.alternative | A Study on the efficient management of CRM System in Korean container companies - Concentrated on the Practice of K Company | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2016-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Kim | - |
dc.contributor.alternativeName | Dong Hyun | - |
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