군함의 효율적인 동력 시스템 구성에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 홍용표 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T05:53:41Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T05:53:41Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.date.submitted | 57069-08-26 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174688 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8760 | - |
dc.description.abstract | England, Italy and US Navy has operated and applied the electric propulsion system with an electric motor for the latest warship. In accordance with this trend, Korean Navy also actively seeks to apply the electric propulsion system ships to the warship. This paper compares what the system more efficient between mechanical propulsion system, hybrid propulsion system(which uses mechanical propulsion system and electric propulsion system) and integrated power system, considering the maximum speed, electric power load, displacement. As a result, efficiency of the electric propulsion system is decreased because warship needs undue propulsion power when warship need high maximum speed. The efficiency of the integrated power system increases when warship needs more electric power load increased. The efficiency of the electric propulsion system increases when warship has smaller displacement. Considering only fuel consumption, CODLOG will be the most efficient propulsion system to LPH, DDH, LST, CODLAG will be the most efficient propulsion system to FF. And IPS will be the most efficient propulsion system to AOE. The research will be needed to apply integrated power system on AOE and LPH which have relatively lower maximum speed compared with DDH and FF. | - |
dc.description.tableofcontents | List of Tables ⅲ List of Figures ⅳ Abstract ⅵ 제1장 서 론 1 1.1 연구 배경 1 1.2 연구 내용 4 제2장 함정 추진체계의 종류 5 2.1 기계식 추진체계 5 2.2 전기식 추진체계 6 2.2.1 복합 추진체계 6 2.2.2 IPS(Integrated Power System) 8 2.3 최고속력 및 소요전력에 따른 최적 추진 체계 선택의 필요성 9 제3장 전기추진 시스템 구성과 평가 방법 11 3.1 전기추진 시스템 구성 비교 11 3.1.1 복합 추진체계 시스템 구성 11 3.1.2 IPS 구성 12 3.2 동력 시스템의 최적화 평가 인자 13 3.3 평가 인자의 정량화 및 평가 방법 15 3.4 추진기관의 소요 마력 산출 방법 15 3.5 연료소비량 계산 방법 17 3.6 함정의 속력별 운용 비율의 추정 18 3.7 함정의 최대속력과 소비전력에 따른 동력 시스템의 연료소비 추세 산출 방법 18 제4장 최대 속력 및 소요 전력 배수량 변화에 따른 동력 시스템 최적화 20 4.1 가상함정 설정 20 4.2 가상함정의 속력별 운용비율 22 4.3 가상함정의 최고 속력과 소요 전력에 따른 시스템 구성 22 4.3.1 최고 속력 변화에 따른 시스템 구성 23 4.3.2 소요 전력 변화에 따른 시스템 구성 30 4.3.3 배수량 변화에 따른 시스템 구성 30 4.4 각 동력 시스템 구성에 따른 연간 연료 소비량 산출 31 4.4.1 가상함정의 연간 연료 소비량 산출 31 4.4.2 동력 시스템의 최대속력 변화에 따른 연간 연료 소비량 산출 38 4.4.3 동력 시스템의 소요전력 변화에 따른 연간 연료 소비량 산출 41 4.4.4 동력 시스템의 배수량 변화에 따른 연간 연료 소비량 산출 44 4.5 발전용량 대 추진마력에 따른 연료 소비량 비교 47 4.6 함정별 최적 동력 시스템 제안 48 제5 장 결론 50 참고문헌 52 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | Department of Marine System Engineering Graduate School of Korea Maritime University | - |
dc.title | 군함의 효율적인 동력 시스템 구성에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Arrangement of Efficient Power System for a Warship | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2015-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Hong | - |
dc.contributor.alternativeName | Yong-pyo | - |
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