마산항 중량화물 유치 활성화 방안에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 심재찬 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T06:02:37Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T06:02:37Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.date.submitted | 56959-08-17 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174882 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9000 | - |
dc.description.abstract | As the globalization and free trade agreements are big representing trends of current global market, increase of cargo throughput handled by sea transportation is expected to grow continuously. Under these circumstances, many countries of the world have established port development strategy as a core strategy for growth. Besides, Northeast Asian countries including Korea, Japan, China, Hong Kong etc are competing fiercely to become the logistics hub of NE Asia. Even within South Korean ports, competition over attracting cargo is becoming severe. That is why regional and industrial character of each port is considered in order to be a differentiated port which has specially formulated port development strategy and operation policy. Currently, 99.7 percent of domestic export and import cargo is taking place at the port. In this situation, the share of Masan port is only about 1.3 percent which is not so much in terms of throughput. However, the proportion of heavy cargo is accounted for 46 percent of the Masan port throughput and the gradual increase is expected. The proposal to develop and operate Masan port as a specialized port for heavy cargo is being raised currently as the shipbuilding and plant business is improving. Meanwhile, the reconstruction of Masan port will begin from 2011 according to the Masan Ocean New Town Plan of Changwon city. Piers located on western part of Masan port (Seo-hang pier, pier 1 and pier 2) are planned to be closed and reconstructed as harbour waterfront facility which is more accessible to Masan citizen. Systematic schemes in political level for securing port facility which is in short currently and dealing with increasing heavy cargoes are necessary. In this study, the distribution structure and throughput prospect of heavy cargo producers in Changwon industrial zone and port users are analysed in order to deal with increasing heavy cargo handling of Masan port effectively. Furthermore, difficulties and problems of producers and port users were also found to finally propose the activation plan for attracting heavy cargoes in Masan port. | - |
dc.description.tableofcontents | 제1장 서론 1 제1절 연구의 배경 및 목적 1 제2절 연구내용 및 방법 3 2.1 연구내용 3 2.2 연구방법 3 제2장 창원지역 중량화물 현황과 마산항 시설현황 4 제1절 창원지역 중량화물 현황 4 1.1 마산항 배후권역 4 1.2 배후 연계 수송망 7 1.3 창원지역 중량화물 생산지 분포 및 수출입 추이 9 1.3.1 창원지역 중량화물 생산지 분포 9 1.3.2 창원지역 제조업체 수출입 추이 11 제2절 마산항 항만시설 및 운영현황 12 2.1 마산항 시설현황 12 2.2 마산항 운영현황 14 2.3 마산항 개발계획 15 2.4 마산항 물동량과 하역능력 전망 20 2.5 중량화물 취급 전용부두 하역능역 전망 21 2.6 마산항 항만운영 계획 22 제3절 마산항 물동량 추이 23 3.1 전국항만 및 마산항 물동량 현황 23 3.1.1 전국항만 물동량 현황 23 3.1.2 마산항 물동량 현황 24 3.1.3 마산항 화물 품목별 현황 25 3.2 전국항만 및 마산항 물동량 전망 28 3.2.1 전국항만 물동량 전망 28 3.2.2 마산항 물동량 전망 30 3.3 중량화물 물동량 전망 및 동향 32 3.3.1 처리실적에 의한 물동량 전망 32 3.3.2 중량화물 생산업체 물량 수주 동향 34 제3장 마산항 중량화물 실태조사 분석 36 제1절 조사개요 36 1.1 설문조사 대상 36 1.2 설문조사 방법 36 1.3 설문조사 내용 37 제2절 중량화물 생산업체 및 유통구조 조사 38 2.1 중량화물 생산업체 현황 38 2.2 중량화물 유통구조 및 이용항만 분석 49 2.3 업체별 애로요인 분석 41 2.4 조선업체 유통구조 43 제3절 중량화물 이용에 따른 애로요인 및 정책적 지원이 필요한 사항 44 3.1 이용자별 마산항 전체 물동량 전망(설문조사) 44 3.2 이용자별 마산항 중량화물 물동량 전망(설문조사) 47 3.3 이용자별 중량화물 이용에 따른 정책적 지원 사항(설문조사) 50 3.4 중량화물 이용에 따른 애로요인 및 정책적 지원이 필요한 사항(설문조사) 52 3.5 중량화물 이용 애로요인 및 정책적 지원이 필요한 사항에 대한 분석 54 제4장 애로요인 해소대책 및 유치 활성화 방안 56 제1절 마산항 항만개발 정책과 연계하는 방안 57 제2절 마산항 항만운영 정책과 연계하는 방안 61 제5장 결론 63 제1절 결론 63 제2절 연구의 한계 및 미비점 66 <참고문헌> 67 <설문조사> 68 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 | - |
dc.title | 마산항 중량화물 유치 활성화 방안에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on Activating for Heavy weight Cargo in Masan port | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2011-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Shim Jai Chan | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.