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만재한 대형 광탄선의 항내조선 중 후진기관 사용시 급속한 선수 좌선회 현상에 관한 연구

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dc.contributor.author 손기학 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:02:59Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:02:59Z -
dc.date.issued 2013 -
dc.date.submitted 57016-04-17 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174888 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9010 -
dc.description.abstract Ships have recently been getting larger and larger in size due to the rapid development of shipbuilding technology and the increase of the quantity of cargoes transported. Because large-sized ore carrier entering the port of Pohang are getting larger, shipping companies and cargo owners ask the minimum of under-keel clearance to be permitted. At the present time the maximum size of ships entering Pohang port is the deadweight tonnage of 250,000 and will be larger more than it in the future. Author and other pilots in the port of Pohang have experienced that when large-sized ore carriers are approaching No. 10 berth of Pohang port, they tend to turn to the left rapidly whenever the astern engine is used, the phenomenon of which is quite different from the text book of maneuvering, saying that the ship's head turns to the starboard. In viewing this, this paper is to look into the causes of the phenomenon considering the conditions of occurrence at that time. That is, we are just trying to suggest the possible causes of rapid left-turn preceded by astern engine, based on the situation at that time. As a result the following can be concluded. The main factor is lower under-keel clearance. The left-circle discharging current caused by reverse turn of propeller does not flow under the hull bottom. Rather, it hits and is accumulated at the sea bottom. The repelling force by the accumulation of discharging current is much larger than the later force of the right-circle discharging current. The factors of increasing the repelling force are thought to be the block coefficient of ship's stern, the speed used at that time, the engine order used, and the thrust produced from the engine. And also the bank effect can be considered because of the short distance between the ship's side to the pier. In future study the test of the water tank is needed according to the various under-keel clearances, ie. h/d. -
dc.description.tableofcontents 표 목차 ⅳ 그림 목차 ⅴ Abstract ⅵ 제 1 장 서 론 1.1 연구의 필요성 및 목적 1 1.2 연구 방법 1 1.3 관련 연구 2 1.4 연구 내용 2 1.5 용어의 정의 3 제 2 장 포항항만의 자연환경 및 현황 2.1 포항항만의 자연 환경 5 2.1.1 기상 환경 5 2.1.2 해양 환경 14 2.2 포항항 항만시설의 현황 17 2.2.1 포항항만의 개요 17 2.2.2 대상 수역시설의 현황 19 2.2.3 대상 수역의 수심 23 2.3 포항항만의 예선 현황 25 2.3.1 포항신항의 예선 현황 25 2.3.2 예선운영 세칙 25 제 3 장 항내조선에서의 천수 및 제한수역 영향 고찰 3.1 천수의 영향 27 3.1.1 천수영향의 개요 27 3.1.2 선저 여유수심 31 3.1.3 천수영향에 대한 대책 36 3.1.4 흘수제약선의 특수한 조건 37 3.1.5 항내에서의 여유수심 38 3.2 제한수로의 영향 38 3.2.1 안벽의 영향 39 3.2.2 측벽 영향 40 3.2.3 해저경사의 영향 41 제 4 장 우회전 단축추진기와 관련한 선박의 선회 현상 4.1 추진기류에 의한 선박의 선회 현상 43 4.1.1 흡수류에 의한 선회 현상 43 4.1.2 배수류에 의한 선회 현상 44 4.2 추진기 날개에 걸리는 횡압력의 작용 47 4.3 선체생성측압류에 의한 선체의 선회운동 48 제 5 장 만재한 광탄선에서 후진기관 사용시 발생하는 선수의 좌선회 현상 5.1 만재한 광탄선의 입항 접근조선 중 발생한 선수 좌선회 사례 49 5.1.1 포항항 원료부두 #10번석 접안의 예 49 5.2 광탄선의 후진기관 사용시 선수 좌선회 현상의 발생원인 54 5.2.1 제한수로의 영향 55 5.2.2 여유수심의 크기 56 5.2.3 광탄선의 전진 속력의 크기 57 5.2.4 사용한 후진기관의 크기 58 5.2.5 선미 형상 58 5.2.6 해저 지형의 영향 59 5.2.7 선체생성측압류의 영향 60 5.3 후진기관 사용시 선수 좌선회에 관한 종합 고찰 61 5.4 선수 좌선회 현상을 피하기 위한 실무조선법 61 제 6 장 결론 62 참고 문헌 64 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 -
dc.title 만재한 대형 광탄선의 항내조선 중 후진기관 사용시 급속한 선수 좌선회 현상에 관한 연구 -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2011-08 -
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항해시스템공학과 > Thesis
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