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물류창고업의 지속가능경영 활동이 고객만족과 기업의 신뢰에 미치는 영향에 관한 연구

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dc.contributor.author 조재성 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:05:00Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:05:00Z -
dc.date.issued 2011 -
dc.date.submitted 56961-10-28 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174931 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9061 -
dc.description.abstract Modern corporations aim to maximize not only shareholders’ wealth, but also stakeholders’. This strategy is reflected in the concept of sustainable management. There has been a growing recognition of the concept in the business world and the logistics warehousing industry is not exempt from the trend because successful sustainable management requires cooperation between the participants of the whole supply chain. Since the concept of sustainable management was introduced in 1980 as a part of the World Health Strategy, there have been many corporate social activities in the developed countries. Domestically, the concept gained its recognition in 2003. Since then, several major business scandals, such as accounting fraud in Enron, environment pollution of BP has fuelled the domestic companies to implement sustainable management strategies. This paper reviews achievements of logistics warehousing industry in terms of sustainable management. The introduction part of the study discusses the theoretical definitions of sustainable management and sustainable development -
dc.description.abstract 1. Customer satisfaction is significantly positively correlated with economic and environment activities, but not related with social responsibility. This implies that customers to warehousing companies are less likely aware of corporate social responsibility. 2. The positive relationship between customer satisfaction and corporate trust suggests that implementing sustainable management enhances competitive edge of the corporation. 3. In conclusion, implementing sustainable management enhances not only competitive edge of individual company, but also that of the whole supply chain. -
dc.description.abstract later part is a case study on sustainable management of in the industry. Also, this paper includes an empirical study on the influence of sustainable management activities on the customer satisfaction and corporate trust through questionnaire survey. An empirical study is summarized as follows -
dc.description.tableofcontents 제1장 서 론 1 제1절 연구의 배경과 목적 1 제2절 연구의 방법 및 구성 4 제2장 이론적 배경 6 제1절 지속가능경영 6 1. 지속가능경영의 개념 6 2. 지속가능경영의 발전 12 3. 지속가능경영의 필요성 14 제2절 기업의 지속가능경영 활동 17 1. 국내외 주요기업의 지속가능경영 활동 17 2. 물류기업의 지속가능경영 활동 43 3. 물류창고업의 지속가능경영 활동 49 제3절 고객만족 56 1. 고객만족의 개념 56 2. 고객만족의 선행연구 59 3. 물류창고업의 고객만족 63 제4절 기업신뢰 66 1. 신뢰의 개념 66 2. 기업신뢰의 선행연구 68 3. 물류창고업의 기업신뢰 70 제3장 연구 설계 71 제1절 연구모형 71 1. 연구모형 71 2. 변수의 조작적 정의와 측정 71 3. 표본설계 및 설문지의 구성 72 제2절 연구가설의 설정 74 1. 물류창고업의 지속가능경영과 고객만족에 대한 가설 74 2. 물류창고업의 고객만족과 신뢰형성에 대한 가설 75 제4장 실증분석 76 제1절 연구의 설계 76 1. 연구대상 및 표본추출 방법 76 2. 측정변수의 신뢰성 및 타당성 검정 78 제2절 연구가설의 검정 83 1. 연구모형의 적합도 검정 83 2. 연구가설의 검정 85 3. 가설검정 결과의 해석 87 제5장 결 론 91 제1절 연구결과의 요약 및 시사점 91 제2절 연구의 한계점과 과제 95 <참고 문헌> 97 1. 국내 문헌 97 2. 외국 문헌 100 [부 록] 설문지 102 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 -
dc.title 물류창고업의 지속가능경영 활동이 고객만족과 기업의 신뢰에 미치는 영향에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on the Influence of Sustainable Management Activities on the Customer Satisfaction and Corporate Trust in the Logistic warehousing Industry -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2011-08 -
dc.contributor.alternativeName Cho -
dc.contributor.alternativeName Jae-Sung -
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항만물류학과 > Thesis
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