발전용 축계 결합용 커플링 볼트
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 손창우 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T06:05:53Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T06:05:53Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.date.submitted | 56987-11-06 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174948 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9085 | - |
dc.description.abstract | Coupling bolts replace conventional fitted bolts in applications where operator's safety during assembly/disassembly is a concern or where the cost of process interruption is significant. Coupling bolt has been installed on rotating flange couplings in a wide range of marine and power applications worldwide. The coupling bolt has been approved for use by all leading international and national classification societies and regulatory bodies. The coupling bolt is a hydraulically tensioned fitted bolt, which creates a stable and rigid link between the coupling flanges and simplifies assembling and disassembling. FE simulation was performed by the commercial code ANSYS 11.0. Structure analysis is carried out in order to confirm the condition of bolt sets. Parametric analysis is carried out in order to understand the effects of design parameters. The first parameter is initial clearance between bore and sleeve which values are 0.025, 0.035 and 0.065 mm, respectively. The second parameter is sleeve thickness which values are different for each type. The last parameter is taper angle of sleeve which values are 1.8°, 3.3° and 4.7°, respectively. Based on the result of the simulation, it can be concluded in order to make sufficient contact pressure. The small angle of sleeve is better than the large angle of sleeve. The small initial clearance between bore and sleeve is better than the large clearance. | - |
dc.description.tableofcontents | 목 차 Abstract i Nomenclature ⅲ List of Tables iv List of Figures v 1. 서론 1 1.1 연구 배경 1 1.2 연구 동향 3 1.3 연구 내용 및 목적 4 2. 이론적 배경 5 2.1 커플링 볼트의 구성 및 기능 5 2.2 커플링 볼트의 사용 환경 9 2.3 커플링 볼트의 체결 과정 9 2.4 커플링 볼트의 이론적 배경 12 2.4.1 두꺼운 벽 실린더의 응력 12 2.4.2 탄성 유한요소 해석 17 3. 커플링 볼트의 조립하중에 따른 영향평가 19 3.1 조립하중에 따른 기본설계 19 3.1.1 볼트 기본 설계 19 3.1.2 슬리브 기본 설계 21 3.1.3 마찰계수 기본 실험 27 3.2 상세 구조해석 32 3.2.1 유한 요소 모델 32 3.2.2 해석 조건 34 3.2.3 A-type 해석 결과 35 3.2.4 B-type 해석 결과 38 3.3 조립 하중 영향 41 3.3.1 A-type 해석 결과 41 3.3.2 B-type 해석 결과 44 4. 커플링 볼트의 형상변수에 따른 영향평가 47 4.1 틈새 간격의 변화에 따른 구조해석 47 4.1.1 유한요소 모델링 47 4.1.2 A-type 해석 결과 49 4.1.3 B-type 해석 결과 52 4.2 슬리브 두께의 변화에 따른 구조해석 56 4.2.1 유한요소 모델링 56 4.2.2 A-type 해석 결과 58 4.2.3 B-type 해석 결과 61 4.3 슬리브 각도의 변화에 따른 구조해석 64 4.3.1 유한요소 모델링 64 4.3.2 A-type 해석 결과 66 4.3.3 B-type 해석 결과 70 5. 결론 74 참고문헌 76 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 | - |
dc.title | 발전용 축계 결합용 커플링 볼트 | - |
dc.title.alternative | 발전용 축계 결합용 커플링 볼트 | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2012-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Chang-Woo Son | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.