부산김해 경전철 역사 내 입점한 편의점의 매출활성화 방안에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 윤주헌 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T06:08:26Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T06:08:26Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.date.submitted | 56987-11-06 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175002 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9151 | - |
dc.description.abstract | In SMRT(Seoul Metropolitan Rapid Transit) stations, there are 48 GS25 convenience store in business currently. The average sales and total sales profit rate are in the course of increasing. But average sales of 8 GS25 in BGL(Busan Gimhae Light Rail Transit) stations is lower than average sales of GS25 in SMRT stations. So I look for ways to revitalize BGL’s convenience store from this thesis. Firstly, to have a good understanding of convenience store’s operation in the Republic of Korea, this paper deals with the franchise system. For theoretical consideration for revitalizing convenience stores, this study presents a few marketing theories as well. Firstly a theory for favorable location for the business is dealt. The study goes on to find out about relationship marketing to derive re-buys and to make loyal customers for the stores. After theoretical consideration, this study demonstrates actual problems of products and services provided by convenience stores within the BGL’s subway stations and their conditions of location by analyzing satisfaction factors and surveys from their customers. After considering theories from earlier studies and related references about factors effecting the customer’s decision to choose a convenience store, a survey was conducted from 107 customers in 8 subway stations based on the research model came out from the reference study. After this survey, the collected materials were analyzed by using the SPSS 18.0 software. Finally a sale revitalizing strategy was produced by results from goods assortment, customer service , cleanliness and location side. If collected and analyed outcomes are applicable GS25 in BGL, it would be help to Revitalize BGL's (Busan Gimhae Light Rail Transit) Convenience Stores. | - |
dc.description.tableofcontents | 지하철 편의점 현황 및 문제점 ………………… 28 제 1절 부산김해경전철 편의점 현황 ………………… 28 1. 입점업체 GS25 ………………… 28 2. 부산김해경전철 내 편의점 현황 및 문제점 ……… 29 제 2절 일본지하철 편의점 사례분석 ……………… 34 1. 일본 편의점 개요 ……………… 34 2. 일본지하철 편의점의 일반적 특징 ……………… 36 3. 시사점 ……………… 39 제 4장 실증분석 …………… 40 제 1절 편의점 서비스품질 측정 …………… 40 1. 서비스품질의 개념과 모델 …………… 40 2. 편의점 서비스품질 측정 모델에 …………… 42 관한 선행연구 결과 제 2절 실증분석 …………… 44 1. 조사설계의 개요 …………… 44 2. 연구 모형 …………… 45 3. 설문자료 수집 및 특성 …………… 48 4. 연구의 실증분석 …………… 55 제 5장 부산김해 경전철 편의점 활성화 방안 …………… 64 제 1절 이론과 실증분석을 통한 기본방향 제시 ……… 64 제 2절 매출활성화 전략 …………… 65 1. 상품구색, 다양성, 품질, 배치 등 강화 ………… 65 2. 편의점 CS 및 청결 강화 ………… 68 3. 입지적 측면 (공간 활용 등) ………… 70 4. 부산김해경전철㈜와 편의점과의 연계전략 ……… 72 제 6장 결 론 ………………………… 74 참고문헌 ………………………… 75 부록(설문지) ………………………… 77 | - |
dc.description.tableofcontents | 제 1장 서 론 ……………… 1 제 1절 연구 배경 및 목적 ……………… 1 제 2절 연구 방법 및 논문의 구성 ……………… 3 제 2장 편의점 마케팅에 대한 고찰 ……………… 4 제 1절 프랜차이즈 시스템 ……………… 4 1. 프랜차이즈 정의와 장/단점 ……………… 4 2. 프랜차이즈 형태 ……………… 7 제 2절 편의점에 대한 일반적 고찰 ……………… 8 1. 편의점의 정의와 특징 ………………… 8 2. 국내 편의점의 성장 과정 ………………… 10 제 3절 편의점 마케팅 ………………… 11 1. 편의점의 입지조건과 유형 ………………… 11 2. 편의점 머천다이징 ………………… 15 3. 편의점 서비스 품질 ………………… 18 4. 관계마케팅 ………………… 22 제 3장 경전철∙ | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | 부산김해 경전철 역사 내 입점한 편의점의 매출활성화 방안에 관한 연구 | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2012-02 | - |
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