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부산 신항 2-3단계 자동화 컨테이너터미널 도입계획 분석을 통한 항만 경쟁력 향상 방안

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dc.contributor.author 박춘화 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:08:53Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:08:53Z -
dc.date.issued 2008 -
dc.date.submitted 56879-05-22 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175012 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9161 -
dc.description.abstract It is expected that Introduction and operation of Automated Container Terminals will be increased according to requiring low-cost and high-performance container terminals. This trends are affected from increasing global container handling volumes and scale-up of container vessels. Also we are expecting to increase Automated Container Terminals in Korean container ports as well as Worldwide container ports, and first of them are under construction in Busan New Port(Phase 2-3). The first Automated Container Terminal for Busan port is scheduled to start operation from 2012, and construction for infrastructure and port facilities are in progress. BNCT(Busan New port Container Terminal Co., Ltd.) who is the operating company for Busan New port Phase 2-3, have executed planning and analysis to introduce Automated Container Terminal in Busan New port. The analysis is focused for Competitiveness, Efficiency and Profitability for introducing Automated Container Terminal. The major subject of this Study is to analyze as different angle to the Introduction Plans for Automated Container Terminal which is reported by BNCT. In this study, the analysis for Introduction Plan is executed as wide angle, such as the point of view by Terminal user or Shipping lines as well as Terminal operators. The purpose of this study is to represent efficient solution for introduction Automated Container Terminal in Korean container ports by analysis through business case. This study includes theoretical background, the needs of Automated Container Terminals, the comparison between Conventional Container Terminals and Automated Container Terminals, and the consideration factors and operation targets for Automated Container Terminals. Also the study is carried out to survey operating cases about Automated Container Terminals in Worldwide container ports and introduction plans for Korean container ports. The results of this study is as follows -
dc.description.abstract Introduction and operation for Automated Container Terminal is needed more circumspect consideration and analysis as point of view by Terminal users or Shipping lines as well as Terminal operators. Also, it is needed to more obvious verification for technologies, operating systems and information technology. -
dc.description.abstract It is attractive to operate Automated Container Terminal for Terminal operators or Investors, because it has profitabilities and competitiveness by saving operational costs and labor costs. It is not attractive to operate Automated Container Terminal for Terminal users or Shipping lines, because it is not expecting significant improvement for productivity. It may expect several beneficial effects, such as prior occupation for new technology and accumulation for operation know-how. It may expect several potential problems, such as precariousness for stable operation, trials and errors in starting period, lack of certainty for efficiency in Korean container ports, and incomplete verification for operating systems and IT. The conclusion of this study is as follows -
dc.description.tableofcontents Abstract ⅶ 제1장 서 론 1 제1절 연구의 배경 및 목적 1 제2절 연구의 방법 및 구성 2 제2장 이론적 배경 4 제1절 해운·항만 분야의 환경 변화와 자동화 컨테이너터미널의 필요성 4 1. 선박의 대형화로 인한 하역시스템의 변화 4 2. 안벽 하역시스템의 변화 5 3. 야드 하역시스템의 변화 6 4. 자동화 컨테이너터미널의 필요성 7 제2절 자동화 컨테이너터미널의 개요 8 1. 부분자동화 컨테이너터미널 10 2. 완전자동화 컨테이너터미널 12 3. 자동화 컨테이너터미널의 운영 장비 14 제3절 재래식 컨테이너터미널과 자동화 컨테이너터미널의 비교·분석 20 1. 재래식 컨테이너터미널 20 2. 재래식 컨테이너터미널과 자동화 컨테이너터미널 비교 21 3. 장치장 블록 배치형태 비교 22 4. 자동화 컨테이너터미널의 경제성 분석 26 제4절 자동화 컨테이너터미널의 국내 항만에 대한 도입시 고려요소 및 운영목표 설정 35 1. 자동화 컨테이너터미널의 도입 시 고려요소 35 2. 자동화 컨테이너터미널의 운영목표에 대한 요인 36 제3장 자동화 컨테이너터미널 운영현황 분석 38 제1절 외국 자동화 컨테이너터미널의 현황 38 1. 네덜란드 로테르담항 ECT 자동화 컨테이너터미널 38 2. 네덜란드 로테르담항 Euromax 자동화 컨테이너터미널 41 3. 독일 함부르크항 CTA 자동화 컨테이너터미널 43 4. 영국 Thames Port 자동화 컨테이너터미널 47 5. 싱가포르 PPT 자동화 컨테이너터미널 50 6. 홍콩 HIT 자동화 컨테이너터미널 54 제2절 국내 자동화 컨테이너터미널의 도입계획 57 1. 광양항 3단계(2차) 자동화 컨테이너터미널 57 2. 광양항 3단계(2차) 자동화 컨테이너터미널 개발 59 3. 부산 신항 2-3단계 자동화 컨테이너터미널 64 제4장 부산 신항 2-3단계 자동화 컨테이너터미널 도입계획 분석 68 제1절 부산 신항 2-3단계 자동화 컨테이너터미널 도입배경 및 도입계획 개요 68 1. 주요 결정사항 및 분석방법 68 2. 분석대상 항목별 고려사항 69 3. 주요 지표 산정내역 71 제2절 부산 신항 2-3단계 자동화 컨테이너터미널 도입계획 분석 76 1. 기반시설 공사비용 비교 76 2. 장비 도입비용 비교 77 3. 인건비 비교 81 4. 년 간 수익금액 및 수익률 비교 84 5. 기타 검토사항 87 6. 자동화 컨테이너터미널 도입계획의 결론 및 권고사항 89 제3절 부산 신항 2-3단계 자동화 컨테이너터미널 도입계획에 따른 기대효과 89 1. 안정적인 항만서비스 제공으로 컨테이너터미널 경쟁력 향상 89 2. 년 간 처리능력 증가로 수익성 제고 89 3. 인건비 상승에 대한 압박요인 완화로 안정적인 터미널운영 가능 90 4. 자동화 컨테이너터미널에 대한 신기술 확보로 기술우위 선점 90 5. 자동화 컨테이너터미널 운영에 대한 노하우 축적으로 경쟁력 확보 91 6. 장기적이고 안정적인 컨테이너터미널 수익성 확보 91 제4절 부산 신항 2-3단계 자동화 컨테이너터미널 도입계획에 따른 예상 문제점 92 1. 자동화 컨테이너터미널 운영에 대한 불확실성 92 2. 초기 자동화 운영시스템 정착에 필요한 시행착오 93 3. 생산성에 관한 획기적인 향상의 제약 93 4. 초기 투자비용 과다로 인한 재원확보 문제 94 5. 국내항만의 제반여건에 따른 자동화 컨테이너터미널의 효용성 의문 95 6. 자동화 컨테이너터미널 운영시스템 및 정보기술의 검증 미비 96 7. 운영방식에 관한 제한된 단순비교에 따른 효율성의 한계 96 8. 자동화 컨테이너터미널에 대한 최신기술의 적용 미비 97 제5장 연구의 요약 및 시사점 98 제1절 연구의 요약 및 시사점 98 제2절 연구의 한계 및 향후과제 99 참고 문헌 101 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 -
dc.title 부산 신항 2-3단계 자동화 컨테이너터미널 도입계획 분석을 통한 항만 경쟁력 향상 방안 -
dc.title.alternative A Study to Improve Port Competitiveness based on Analysis of Introduction Plan for Automated Container Terminal in Busan New Port Phase 2-3 -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2008-08 -
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항만물류학과 > Thesis
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