부산항 신항의 종합항만으로의 발전방향에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 김용건 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T06:14:28Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T06:14:28Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.date.submitted | 56989-07-02 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175053 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9205 | - |
dc.description.abstract | The Globalization and formation of worldwide economic bloc have brought changes not only in the world’s commerce structure but also in the management structure of multinational corporations. Multinational corporations are setting up SCM(Supply Chain Management) based B2B clusters by building production and logistics base at the strategic locations such as the vicinity of national ports or airports. One of the representative example regions is China-Korea-Japan in Northeast Asia as network expansion and global production and procurement. Currently, the need of multi-purposed logistics facility to perform value-added logistics function is increasing in Busan. The cross channel ferry service between Busan and Japan and is a typical transportation means in the region. However, as the ferry is focused more on passengers, the lead-time is usually longer in aspect of logistics. Thus, to meet the increasing demands for time saving, timeliness, reliability, cost cutting and so forth, Ro-Ro transportation in the region is expected to increase and it requires multi-purposed logistics facility for added value to attain this end. In this research, the author focuses on the linkage of Busan and Japan trans-border economic bloc and suggests the shaping plan for Korea-Japan trans-border logistics centre in Busan new port and formulation of Ro-Ro terminal in cooperation with cities of Kyushu, Japan. In addition, the one-stop application for block planning throughout analysis for logistics environment and current situation of Busan and Kyushu economic bloc and formulation of development plan for multi-purposed Ro-Ro terminal in Busan New Port are analysed. As a result, proposals for Busan New Port to absorb more value and throughput from the west coast of Japan and an upgrade to integrated service port are suggested. | - |
dc.description.tableofcontents | 제1장 서론 1 1.1 연구의 배경 및 목적 1 1.2 연구의 범위 및 방법 2 제2장 글로벌 물류환경 및 기업의 물류전략 변화 4 2.1 글로벌 물류환경의 변화 4 1) 글로벌 생산 및 조달 네트워크 확대 4 2) 글로벌 SCM 운영방식의 변화 5 3) 기업들의 전용 항만 및 One-Stop 전용 단지 수요 증가 6 4) 동일본 대지진 이후 SCM ‘리스크 분산’확대 7 2.2 기업의 물류전략 사례 8 1) 삼성전자 : 글로벌 물류 네트워크 확대 - SCM 다각화 8 2) LG전자 : 글로벌 물류 네트워크 확대 - SCM 다각화 9 3) 도요타 자동차 : 글로벌 SCM 고도화 및 비용절감 10 2.3 물류환경 변화에 따른 부산의 문제점 10 1) 기간산업을 지원하는 일반화물 처리시설 부족 10 2) 경제산업 구조변화에 따른 대응력 부족 11 3) 광역경제권 형성을 위한 실질적인 협력사업 부족 12 2.4 요약 12 제3장 Ro-Ro 부두 및 공동물류센터 개발 모델 14 3.1 한일해협권 공동물류센터의 개념 14 3.2 한일해협권 교류 물동량 분석 16 3.3 한일해협권 교류 대상항만 선정 20 1) 선정기준 및 결과 20 2) 교류가능 물동량 추이 21 3) Ro-Ro 부두 일반화물 수요추정 22 3.4 Ro-Ro 부두 및 공동물류센터 규모 산정 22 1) Ro-Ro 부두 규모 산정 22 2) 공동물류센터 규모 산정 23 3.5 평면배치계획 검토 25 3.6 요약 30 제4장 부산의 대응전략 31 4.1 기업의 수요에 맞춘 다목적 항만시설 확충 31 4.2 한일해협권 공동물류센터 조성 31 제5장 결론 33 참고문헌 36 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 해사산업대학원 | - |
dc.title | 부산항 신항의 종합항만으로의 발전방향에 관한 연구 | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2012-08 | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.