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부산항을 통한 한일 정기해상여객운송의 활성화 방안에 관한 연구

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dc.contributor.author 양승헌 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:14:33Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:14:33Z -
dc.date.issued 2014 -
dc.date.submitted 57069-08-26 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175054 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9207 -
dc.description.abstract Korea’s number one harbor, Busan Port, is receiving an honor of fifth world cargo volume with oversea transporting. However, unlike cargo transporting , Passenger transporting is very poor due to small-scale passenger ferry companies, LCC entrance, and bridge constructions. These limiting factors lead to seaway closures and overall supply reduction. Currently, with the Busan Port as the starting point, there are 4 international transportation routes that connect Korea and Japan and 1 domestic route to Jeju Island. Passengers’ demand for Busan Port had increased from 2002 to 2009, but the demand has swiftly declined since 2009. Within domestic transportation, only one route remains in existence, which is Busan-Jeju route. Which also have its transport result declining 91% from 970 thousand in 2008 to 85 thousand in 2014. For the regular international seaway transportations between Busan and Japan, Busan Port had transported 1.4 million passengers per year before the World Economic Crisis in 2008. However, compared to 2008’s transport result, 2014’s transport result has resulted 29% less. To balance out the improvement in Busan Port’s oversea passenger transporting and cargo transporting, I have researched about the problems and solutions of what blocks oversea route vitalization through Korea-Japan routes’ current condition of operation, environmental analysis and management analysis. -
dc.description.tableofcontents 제1장 서 론 1 제1절 연구의 배경과 목적 1 제2절 연구의 범위와 방법 2 제2장 부산항 한일정기여객운송의 현황 3 제1절 부산항 해상여객운송사업 현황 3 1. 부산항 해상여객운송 현황 3 2. 부산항 한일 정기여객항로의 개요와 현황 5 3. 부산항 한일 정기해상여객사업 현황 7 4. 부산항 국제여객터미널 현황 13 제2절 부산을 통한 한일정기여객 운송실적 현황 15 1. 부산항 한일 정기해상여객운송 실적 현황 15 2. 김해공항 한일 정기항공여객운송 실적 현황 16 3. 해상과 항공의 시장점유율 추이 18 제3장 한일 정기여객항로의 실태 분석 19 제1절 항로별 여객수요흐름의 분석 19 1. 부산∼후쿠오카 항로 고속선의 여객수요흐름 분석 19 2. 부산∼후쿠오카 항로 화객선의 여객수요흐름 분석 21 3. 부산∼시모노세키 항로 화객선의 여객수요흐름 분석 22 4. 부산∼대마도 항로 고속선의 여객수요흐름 분석 24 5. 부산∼오사카 항로 화객선의 여객수요흐름 분석 25 제2절 한일 정기해상여객운송의 설문조사 분석 27 1. 설문조사 개요 27 2. 설문조사 분석 27 3. 설문조사 분석 요약 39 제3절 국적선사의 경영분석 39 1. 경영분석 개요 39 2. 국적선사의 주요 재무상태 및 손익항목 지표분석 40 3. 3대 여객선사 및 3대 운송산업 경영지표 비교분석 43 제4절 여객사업의 지원사례 분석 53 1. 부산시 타교통수단 정책지원 사례 53 2. 국내 타지역 해상여객사업 정책지원 사례 56 3. 일본 해상여객사업 정책지원 사례 57 4. 금융 정책지원 사례 59 제4장 부산항을 통한 한일 정기여객운송의 활성화 방안 59 제1절 부산항을 통한 한일 정기여객운송의 활성화 방안 59 제5장 결론 64 제1절 연구의 요약 및 결론 64 제2절 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 66 참고문헌 67 부록 68 1. 설문지(한국어) 68 2. 설문지(일본어) 72 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 부산항을 통한 한일 정기해상여객운송의 활성화 방안에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on improving regular passenger service between Korea and Japan: Maritime transport through Busan Port -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2015-02 -
dc.contributor.alternativeName Yang -
dc.contributor.alternativeName Seung Heon -
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항만물류학과 > Thesis
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