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부산항 컨테이너터미널 마케팅 전략에 관한 연구

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dc.contributor.author 鄭熙鈞著 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:14:58Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:14:58Z -
dc.date.issued 2003 -
dc.date.submitted 56797-10-27 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002173877 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9216 -
dc.description.abstract As the circumstances surrounding world ports have changed rapidly, port competition to attract more cargoes is increasing fiercely. The emergence of global liner shipping companies has also meant that fewer ports of call are desired for the largest container vessels, meaning that ports have to try harder to compete for business against fewer customer in an augmented market place. Fierce competition to attract the increasing container cargoes of the North China and the West Japan in North-East Asian region has caused main container ports of Korea, Japan, and China not only to invest enormous fund to modernize their port facilities but also to improve efficiency in port operation and management. In this situation, port marketing is of immediate necessity in Korean container port in order to enhance port competitiveness in the North-East Asian region. Nevertheless, the studies on port marketing have not been conducted enough and the existing studies related have had the limitation not doing empirical analysis but tried to a theoretical approach. This study, therefore, aims to establish the feasible marketing strategies to attract (transshipment) container cargoes in the North-East Asian region by empirical analysis . To tackle this goal, first of all, this paper reviews a theoretical background and the existing literatures on port marketing. it, then, proposes marketing situation of Busan container terminals and the marketing benchmarking of advanced container ports in the world. Finally, it presents marketing mix strategy, customer discrimination strategy, competition strategy among their ports in North-East Asian region, and marketing strategy to attract transshipment cargoes. The major output of the research is as follows: First, Busan container Terminals are required to focus on Product(Facilities and Service)mix and PlaceㆍPromotion mix of the Marketing Mix and the most important marketing strategies to attract transshipment cargoes among its ports in North-East Asian region are to adjust port tariff and free storage period with flexibility. Second, customer positioning strategy shows that Busan port to attract transshipment cargoes is required to adjust free storage period with flexibility for liner shipping companies using Gwangyang and HongKong ports, need to operate port tariff with flexibility for Freight Forwarder using Busan port mainly, and need to promote superiority of location for liner shipping companies using Busan port mainly. Third, Price-Demand function of Busan port between main competitive ports in North-East Asian region that is derived from marketing strategies to attract transshipment cargoes, helps marketing manager to fix scientifically port price as understanding the change of demand quantity. -
dc.description.tableofcontents 목차 Abstract 제1장 서론 1.1 연구의 ?瘟? 및 목적 = 9 1.2 연구방법 및 구성 = 10 제2장 항만마케팅의 이론적 고찰 2.1 항만 마케팅의 정의 및 변화 = 13 2.1.1 항만 마케팅의 정의 = 13 2.1.2 항만의 발전에 따른 마케팅의 변화 = 13 2.2 항만 마케팅의 목표와 과제 = 16 2.2.1 항만 마케팅의 목표 = 16 2.2.2 항만 마케팅의 과제 = 16 2.3 항만 서비스의 특성 = 17 2.4 항만마케팅 전략 구성 = 18 2.4.1 항만 마케팅 믹스 = 18 2.4.2 고객세분화 및 포지셔닝 = 25 2.5 선행 연구 검토 = 29 2.5.1 항만경쟁력 평가에 관련된 연구 = 29 2.5.2 환적화물 유치전략과 관련된 연구 = 32 2.5.3 선행연구의 한계 및 연구방향 = 33 제3장 부산 컨테이너항만의 주체별 마케팅 현황 및 선진외국항만 마케팅 벤치마킹 3.1. 컨테이너항만의 마케팅 전략의 필요성 = 34 3.1.1 해운ㆍ항만 환경 현황 분석 = 35 3.1.2 국내 컨테이너 전용터미널의 운영여건 변화 = 41 3.2 부산 컨테이너항만의 주체별 마케팅 믹스 현황 = 45 3.2.1 각 주체별 활동 현황 = 45 3.2.2. 주체별 마케팅 역할 정립 = 46 3.3 선진외국항만 마케팅 벤치마킹 = 48 3.3.1 벤치마킹의 정의 및 대상 = 48 3.3.2 벤치마킹 조사시기 및 방법 = 48 3.3.3 벤치마킹 결과 = 48 제4장 부산항 마케팅 전략 수립을 위한 실증 분석 4.1 연구 디자인 = 54 4.1.1 항만마케팅 변수선정 및 연구모델 = 54 4.1.2 설문개요 = 57 4.1.3 조사대상과 방법 = 57 4.1.4 설문지 내용과 구성 = 58 4.1.5 표본과 조사응답자의 특성 = 58 4.1.6 분석 내용 및 방법 = 60 4.2 항만선호도 및 항만마케팅 믹스 분석 = 60 4.2.1 항만선호도 분석 = 61 4.2.2 항만마케팅 믹스 분석 = 63 4.3 환적 컨테이너화물 마케팅 분석 = 74 4.3.1 마케팅 요인 분석 = 74 4.3.2 환적 컨테이너 화물 시장점유율 분석 = 92 4.3.3 환적 컨테이너 화물 가격-수요함수 도출 = 94 제5장 부산항의 주체별 마케팅 전략 방안 5.1 부산항 주체별 마케팅 믹스 전략 = 98 5.1.1 제품전략 = 98 5.1.2 가격전략 = 100 5.1.3 경로ㆍ촉진 전략 = 102 5.2 경쟁항만별 경쟁우위전략 = 103 5.3 부산항의 환적화물 유치를 위한 마케팅 전략 = 104 제6장 결론 및 향후연구방향 6.1 결론 = 106 6.2 연구의 한계 및 미래연구방향 = 107 참고문헌 = 109 -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 부산항 컨테이너터미널 마케팅 전략에 관한 연구 -
dc.title.alternative Marketing Strategies for Busan Container Terminals -
dc.type Thesis -
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물류시스템공학과 > Thesis
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