한국해양대학교

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북극항로 상시 운송시스템 구축 방안의 경제적 타당성에 관한 연구

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dc.contributor.author 홍석암 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:15:37Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:15:37Z -
dc.date.issued 2013 -
dc.date.submitted 57016-04-17 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175078 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9233 -
dc.description.abstract This study aimed to achieve establishment of continuous haulage system on the Northern Sea Route, one of the Arctic Passage Routes, running along the Russian Arctic coast from Novaya Zemlya to the Bering Sea. Although the Northern Sea Route is dubbed as the Third Canal, Arctic shipping of goods is limitedly available only during three to four months of summer depending on the state of sea ice. For timely exploitation of the Arctic route, solutions to constraints on regular use was sought by analyzing the following aspects: 1) natural conditions, 2) navigation-related conditions to be met by crew members, equipments and vessels, communications system, 3) rescue operation and shelter construction, 4) the administrative regulations recommended or forced by the Arctic Nations including Russia and International Organizations and, most intensively, 5) tolls and cost of transshipment and ice breakers. As means of establishment of year-round haulage system on the Northeastern Passage, the Combined Shuttle Service is proposed: Goods are transported on normal container ships on the open sea from Busan to Petropavlovsk, Russia and then transshipped to Double Acting Ship in Petropavlovsk for shipment to Murmansk, followed by transshipment back to normal container ships for transport to Rotterdam. The location of transshipment ports were chosen based on the following rules: 1) Distance that requires the usage of DAS or escort by icebreaker should be minimized. 2) The transshipment ports should be accessible all year around (ice-free port) and be capable of providing basic repair service, fresh water, fuel oil, and general supplies on board. 3) The ports should have loading/unloading facility, container storage yards, and longshoremen available. In addition, the ports’ administrative system for customs and security should be improved while the ports should be competent in terms of time and cost. 4) Deviation from the main trunk channel should be minimized. By analyzing the aforementioned aspects of the ports located along the NSR between Busan and Rotterdam, Petropavlovsk on the easternmost side and Murmansk on the westernmost side are selected. The major issue with this approach is the increased extra cost due to the two transshipments(once each at Petropavlovsk and Murmansk), icebreaker escort charge, and toll fee. To address this issue, cost adjustment parameters was introduced to empirically analyze those costs for different scenarios. This study shows that year-round usage of NSR is economically feasible when 1)the ice breaker escort fee is reduced by 85% and 2) the transshipment cost is reduced by 50% while the transit toll fee is completely waived. -
dc.description.tableofcontents 제 1장 서론 1 제 1절 연구의 배경 및 목적 1 제 2절 연구의 방법과 구성 2 제 2장 분석의 이론적 배경 4 제 1절 해상운송의 경제적 분석의 틀 4 1. 경제성 분석의 기본 원칙 4 2. 고속선에 관한 경제성 분석 5 3. 고속컨테이너선에 관한 경제성 분석 11 4. 컨테이너선 대형화에 관한 경제적 분석 18 제 2절 북극항로에 관한 선행 연구 30 1. Miaojia Liu와 Jacob Kronbak의 연구 30 2. Jerome Verny(2009)의 연구 32 3. 한철환의 연구(2011) 34 4. Aker Arctic Research Center의 연구 36 5. 기타 연구 40 제 3장 북극항로 상시 운송시스템의 제안 43 제 1절 상시 운송시스템 구축의 필요성 43 1. 경쟁우위 선점 43 2. 지구 온난화에 대한 이론 43 제 2절 북극항로 상시 운송시스템의 제약조건 44 1. 자연적 제약조건 44 1.1 해빙 44 1.2 항로 45 1.3 수심 47 2. 선박, 항해 장비 및 선원 49 2.1 IMO의 북극해 운항지침 50 2.2 선박과 항행장비 51 2.3 선원의 자격 등에 관한 사항 54 3. 인프라 - 항만, 피난지, 구조시스템 54 3.1 북극해에서의 안전 향상 54 3.2 북극해 주민과 환경 보호 56 3.3 북극해 인프라 구축 59 4. 행정적 제약조건 63 4.1 선박통행 절차 63 4.2 북극해항로 쇄빙선 이용료와 통행료 64 제 3절 상시 운송시스템 구축 방안의 제안 68 1. 상시 운송시스템의 개요 68 2. 셔틀구간의 설정 69 3. 셔틀항만의 개요 71 제 4장 컴바인드 서비스의 경제성 분석 75 제 1 절 NSR의 수송실적 및 물동량 전망 75 1. 북극항로의 수송실적 75 2. NSR의 물동량 전망 78 제 2절 셔틀서비스의 경제성 검토 81 1. 기본 자료 및 전제 81 2. 운송패턴 82 3. 투입선박의 제원과 연간 운항비용 83 4. 추가비용의 산출 84 5. TEU당 비용의 비교분석 86 6. 적정 비용의 도출 88 제 3절 민감도 분석 90 1. 투입 선박의 원가 90 2. 민감도 분석 92 3. 조정변수에 의한 패턴별 민감도 98 4. 수에즈 운하 운송과 비교 100 제 5장 결 론 103 제 1절 연구결과의 요약 및 시사점 103 제 2절 연구의 한계점 및 향후 연구방향 104 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 -
dc.title 북극항로 상시 운송시스템 구축 방안의 경제적 타당성에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on Economic Feasibility of Establishing Continuous Haulage System -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2013-08 -
dc.contributor.alternativeName Suk-Arm Hong -
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해운경영학과 > Thesis
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