한국해양대학교

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북한의 개방에 따른 물류인프라 개발 방안

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dc.contributor.author 안미진 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:15:52Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:15:52Z -
dc.date.issued 2007 -
dc.date.submitted 56877-06-13 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175085 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9240 -
dc.description.abstract By reasons of the unexpected and changeable political aspects and environments in Korea Peninsula, the bilateral exchanges between South Korea and North Korea had not been made significant progress, however the economic cooperation between both sides are being enlarged with coming historical initiation after '6&#8228 -
dc.description.abstract 15 joint declaration' in 2000. In these points, the logistics infrastructure shall be considered as important factor to assist the economic ties with both Korea and we can estimate some increase in the quantity of goods transported through North Korea due to the opening markets of China & Russia where are near to located in territories of North Korea, which might be resulted that both China and Russia will invest and exploit North Korea's logistics infrastructure as harbor construction, hinterland directly and indirectly. Under the present situations in Korea Peninsula, We ,the Korean, have to prepare Unification of Korea in future, and shall take the concrete plans and actions in order to reduce economic gap of the both with assistances of developments of North Korea. Although the logistics infrastructure is just one of the ways which can lead the mutual cooperation , it's also method to narrow the economy gap between North and South Korea. Therefore the unification of North and South Korea should be realized by the effort of two countries in economic and political division except depending on the power of a foreign country. The economic cooperation with the logistics infrastructure need a constant effort and steady-going preparation to make our ready for unexpected outcome to meet with good results same as any other cooperation between countries. -
dc.description.tableofcontents 제1장 서론 1 1.1 연구의 배경 및 목적 1 1.2 연구의 범위 2 1.3 연구의 수행방법 3 제2장 남북한 교류 현황 및 전망 4 2.1 남북 교류의 일반 현황 4 2.1.1 개관 4 2.1.2 남북교역 및 연혁 5 2.2 남북 경제협력사업 7 2.2.1 경제협력 추진현황 7 2.2.2 철도·도로 연결 현황 9 2.2.3 남북간 해상항로 및 수송현황 15 2.3 교역 및 인접국으로 인한 물동량 예측 19 2.3.1 개성공단 19 2.3.2 인접국 영향으로 인한 물동량 증가 23 제3장 북한 물류 기반시설의 현황 및 특성 29 3.1 북한의 철도·도로 및 항만 인프라의 현황 29 3.1.1 도로시설 현황 29 3.1.2 철도시설 현황 30 3.1.3 항만시설 현황 31 3.2 북한의 철도·도로 인프라의 문제점 32 3.2.1 도로 32 3.2.2 철도 33 3.2.3 항만 33 제4장 분단국 및 미수교 국간의 경제협력 사례 36 4.1 동-서독간 경제협력 사례 36 4.1.1 개요 36 4.1.2 통일 이전 동서독간의 교류협력 36 4.2 중국-대만간 경제협력 사례 41 4.2.1 개요 41 4.2.2 중국과 대만의 교류협력 41 4.3 시사점 44 제5장 개발 및 투자 방안 47 5.1 남북 교통 인프라의 시스템적 접근 방안 47 5.1.1 남북 연결 인프라 47 5.1.2 도로 및 철도의 시스템적 접근 방향 47 5.2 항만 협력 방안 54 제6장 결론 58 6.1 연구결과의 요약 58 6.2 연구의 한계 및 향후연구 방향 58 참 고 문 헌 60 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 북한의 개방에 따른 물류인프라 개발 방안 -
dc.title.alternative The Development Plan of Logistic Infrastructure due to an Open-door Policy of North Korea -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2007-08 -
dc.contributor.alternativeName AHN -
dc.contributor.alternativeName MI JIN -
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항만물류학과 > Thesis
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