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새로운 허브 포트를 고려한 정기선의 최적항로결정모형 개발에 관한 연구

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dc.contributor.author 신유정 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:18:02Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:18:02Z -
dc.date.issued 2004 -
dc.date.submitted 56823-11-10 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175137 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9298 -
dc.description.abstract In the liner shipping industry a shipowner runs a regular service stopping at a certain set of fixed ports of call and usually on a fixed time schedule. Once a route has been determined for a ship, it usually lasts for a long time. This makes the routing problem for a liner shipping company strategic and challenging which affects a long period of time. Especially, for bigger containerships usually over 4000TEU, routing strategy is one of the essential elements that can determine a company's competitive power. Larger containerships sail only between bigger ports so called hub ports, and the cargos discharged at hub ports are distributed and transshipped to smaller ports called feeder ports. In light of this, the hub ports and feeder ports should be studied on together, and the design and usage of the network of hub and feeder ports requires an integrated and systematic decision making model. In more generic terms, the hub and spoke network system has already been applied to many transportation and communication industries, and proven to be helpful to solve complicated routing problems. In spite of this encouraging results, few academic research have been yet tried exploiting this hub and spoke network in shipping industries. This thesis applies the hub and spoke network system and provides an optimal route planning model for a containership. This model can be used to develop an optimal route for a containership, where the shipping company faces a new opportunity of stopping at new candidate hub ports that have potential economic merit but have not yet been included in the company's liner routes. -
dc.description.tableofcontents 제1장 서 론 1 제1절 연구 필요성과 연구목적 1 1.1. 연구의 필요성 1 1.2. 연구의 목적 3 제2절 연구내용 및 방법 4 2.1. 연구대상 4 2.2. 연구내용 4 2.3. 연구방법 5 제2장 정기선 해운의 현황 6 제1절 정기선 해운의 특징 6 1.1 정기선 운항항로 6 1.2. 정기선 수송화물 7 1.3. 정기선 운임결정 8 제2절 정기선 해운의 현황 9 2.1 선사간 전략적 제휴 9 2.2 초대형선 등장 9 2.3 허브 & 스포크 시스템 10 제3절 컨테이너 터미널 13 3.1 터미널의 의의 13 3.2 컨테이너 터미널의 분류 13 제4절 주요 정기선항로 15 4.1 북대서양항로 15 4.2 북미항로 16 4.3 유럽항로 17 4.4 세계일주항로 17 제3장 의사결정 모형의 이론적 배경 21 제1절 네트워크모형 21 1.1 네트워크모형의 정의 21 1.2 네트워크모형의 기본용어 22 1.3 최소비용 흐름문제 24 제2절 선형계획법 26 2.1 선형계획법의 정의 26 2.2 선형계획법의 기본형태 26 2.3 정수계획법 27 제4장 정기선의 항로결정 문제 28 제1절 문제의 개요 28 1.1 모형의 가정 28 1.2. 모형의 기호 29 제2절 정기선 경로선택을 위한 혼합정수계획모형 30 2.1 개 요 30 2.2 정수계획법 30 2.3 혼합정수계획모형의 목적함수 31 2.4 혼합정수계획모형의 제약식 32 2.5 완성된 혼합정수계획모형 34 2.6 혼합정수계획모형 최적해의 해석 및 경영적 시사점 35 제5장 사례연구 37 제1절 후보경로지와 비용자료 37 제2절 정기선사의 항로결정 모형 45 제3절 정기선사의 항로결정 모형의 결과 47 제6장 결 론 52 제1절 연구 결과의 의의 52 제2절 연구의 한계 및 향후 연구방향 52 참고문헌 54 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 새로운 허브 포트를 고려한 정기선의 최적항로결정모형 개발에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on Optimal Routing for a Containership Considering New Candidate Hub Ports -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2004-02 -
dc.contributor.alternativeName Shin -
dc.contributor.alternativeName Yoo-Jung -
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해운경영학과 > Thesis
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