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선박금융기관의 소유구조와 경영성과 분석

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dc.contributor.author 지문진 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:19:15Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:19:15Z -
dc.date.issued 2013 -
dc.date.submitted 57014-11-26 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175165 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9333 -
dc.description.abstract Abstract A study on the impact of ownership structure of ship financial institutions on their performance Ji, Moonjin Department of Ship finance Graduate School of Maritime Industry Korea Maritime University The purpose of this thesis is to analyze the business performance difference based on the ownership structure type in the aspect of profitability and stability. In order to conduct this analysis in two aspects, the ship financial institutions have been classified into two groups: public and private. The outcome difference between two groups has been verified through ROE(Return On Equity) and ROA(Return On Assets) and through BIS capital adequacy ratio. To verify the outcome difference of two groups targeted for this study, T-test and descriptive statistics has been performed using SPSS 12.0. Data on ROE, ROA, and BIS capital adequacy ratio were collected through the annual reports, financial report, and IR report which were issued by 17 financial institutions indexed in Marine Money from 2006 to 2011. The important results of this thesis are as follows. First of all, the difference of ROE and ROA between private and public ship financial institutions is statistically significant, but no difference has been shown in terms of stability to be measured through BIS capital adequacy ratio. To test the business performance difference according to the ownership structure types before and after the global financial crisis, we examined the outcome difference in the ship financial institutions in terms of profitability and stability. However, in the event that the analysis is performed in public and private financial institutions, the business outcome difference before and after the global financial crisis has been shown for private financial institutions and has not been shown for public financial institutions. It is meaningful that this study is the first work which examined the difference of the operating performance by the ownership structure types of ship financial institutions. However, that the small sample for this empirical study is a limitation of this thesis. -
dc.description.tableofcontents <목 차> Abstract i 제1장 서론 1 제1절 연구의 배경과 연구의 목적 1 제2절 연구방법과 범위 2 제2장 이론적 배경 4 제1절 선박금융의 특징과 현황 4 1. 선박금융의 특징 4 2. 선박금융의 현황 6 제2절 소유구조와 경영성과의 이론적 틀 7 1. 거래비용이론 7 2. 대리인이론 9 제3절 기업소유구조와 경영성과에 관한 연구 10 제4절 금융기관의 소유구조에 관한 연구 19 제3장 연구가설 및 분석모형 21 제1절 가설의 설정 21 제2절 변수의 조작적 정의 23 제4장 실증분석 25 제1절 표본집단과 분석자료 25 1. 연구기간과 표본집단 25 2. 측정변수의 기술통계량 25 제2절 가설검정 26 1. [가설 1]의 검정 26 2. [가설 2]의 검정 28 3. [가설 3]과 [가설 4]의 검정 31 4. 가설검정 결과 35 제5장 결 론 38 제1절 연구결과의 요약 38 제2절 연구의 시사점과 한계점 39 부 록 40 참고문헌 41 <표 목 차> <표 2-1> 선박금융기관 대출 현황 6 <표 4-1> 연구 표본의 분포 25 <표 4-2> 기술통계량 26 <표 4-3> 공공선박금융기관과 민간선박금융기관 성과의 집단통계량 27 <표 4-4> 공공선박금융기관과 민간선박금융기관의 성과 차이 28 <표 4-5> 글로벌 금융위기 전후 선박금융기관 성과의 정규성 검정 29 <표 4-6> 글로벌금융위기 전후 선박금융기관 성과의 대응표본 통계량 30 <표 4-7> 글로벌금융위기 전후의 선박금융기관의 성과 차이 30 <표 4-8> 글로벌 금융위기 전후 공공선박금융기관 성과의 정규성 검정 32 <표 4-9> 글로벌 금융위기 전후 공공선박금융기관 성과의 Wilcoxon 부호순위 검정 통계량 32 <표 4-10> 글로벌 금융위기 전후 민간선박금융기관 성과의 정규성 검정 33 <표 4-11> 글로벌금융위기 전후 민간선박금융기관 성과의 대응표본 통계량 33 <표 4-12> 글로벌금융위기 전후의 민간선박금융기관의 성과 차이 34 <표 4-13> 연구가설 검정 결과 37 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 -
dc.title 선박금융기관의 소유구조와 경영성과 분석 -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2013-02 -
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항만물류학과 > Thesis
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