선박대형화에 따른 컨테이너 터미널 장치장 규모 산정에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 김정은 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T06:19:29Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T06:19:29Z | - |
dc.date.issued | 2004 | - |
dc.date.submitted | 56823-11-10 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175173 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9340 | - |
dc.description.abstract | If the vessel is getting lager in size, the shipping company will reduce the port of call to cut down the staying time in port, and that reason classify the port part into the hub port and feeder port. By the reason of those, the competition between rival ports is the deeper and deeper. Generally, the container terminal is separated into Wharf, CY, and gate, but if to separate the terminal productive as special part is unreasonable on total terminal operation. The discharging and loading capacity in CY, the storage capacity for admitting them in storage yard and harmonized operation in gate have to be balanced. Especially on wharf capacity, there are many flowing items like skill of worker, the number of crane, discharging capacity. But on CY, the storage space for the capacity of discharging and loading for container in moment are the fixed items, in time of requirement for expanding and changing of them is difficult. Therefore, in this research, on considering those factors, we predict the most volume of throughput on discharging and loading from 8,000 TEU and 1,2000 class vessel, and then estimate the scale of CY for handing the volume of throughput and assessing the additional necessary space of CY comparing with new port in Pusan. | - |
dc.description.tableofcontents | 제 1장 서론 1.1 연구의 배경 1 1.2 연구의 목적 2 1.3 연구의 방법 및 구성 3 제 2장 해운항만 환경 변화 2.1 선박의 대형화 및 수주현황 5 2.1.1 선박의 대형화 5 2.1.2 국내조선소의 수주현황 및 선박 규모 7 2.2 선박의 대형화로 인한 항만환경 변화 8 2.2.1 펜들럼 스비스 증가와 기항항만의 축소 8 2.2.2 중심항 및 피더항으로의 역할 구분 9 2.2.3 항만에 미치는 영향 10 제 3장 국내 컨테이너터미널 현황 3.1 부산 북항의 시설 현황 12 3.1.1 일반현황 12 3.1.2 장치장 현황 13 3.2 부산 북항의 처리능력 14 3.2.1 안벽 하역능력 14 3.3 장치장 처리능력 16 3.3.1 장치장 규모 산정 방법 16 3.3.2 계획 하역능력과 실제 장치능력 비교 17 3.4 국내 터미널의 현황 문제점 20 제 4장 실증자료 분석 4.1 선박규모별 특성 분석 21 4.1.1 선박규모별 양․ | - |
dc.description.tableofcontents | 양하비율별 과부족 38 제 6장 결론 6.1 결론 및 시사점 40 6.2 연구의 한계 및 추후 연구방향 42 참고문헌 43 | - |
dc.description.tableofcontents | 적하 물동량 예측 26 4.2 장치장 특성 27 4.2.1 장치장 점유율별 일수 27 4.2.2 연속장치일수 분석 29 4.2.3 터미널에서 ODCY로 반출된 수입컨테이너 29 제 5장 장치장 규모 산정 5.1 장치장 규모 산정시 환경설정 31 5.2 1개 선석 운영시 장치장 규모 산정 33 5.3 4개 선석운영시 장치장 규모산정 37 5.4 선박규모․ | - |
dc.description.tableofcontents | 적하 비율 22 4.1.3 대형선의 선박 규모별 처리량 24 4.1.4 선박당 접안시간 및 처리시간 25 4.1.5 대형선의 양․ | - |
dc.description.tableofcontents | 적하 특성 분석 21 4.1.2 양․ | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | 선박대형화에 따른 컨테이너 터미널 장치장 규모 산정에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | An Empirical Study on the Estimation of Terminal Storage Capacity | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2004-08 | - |
dc.contributor.alternativeName | Kim | - |
dc.contributor.alternativeName | Jeong Eun | - |
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