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선박 배기밸브의 리엔지니어링을 위한 레이저 클래딩에 관한 기초 연구

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dc.contributor.author 이은진 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:19:34Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:19:34Z -
dc.date.issued 2016 -
dc.date.submitted 57097-01-20 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002233639 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9342 -
dc.description.abstract Materials used in modern industry are commonly exposed to very aggressive environments such as high temperatures, extreme wear condition or high mechanical stresses, etc.. So, Cladding is applicable to many kinds of components. This process is widely used for improving the surface and near surface properties such as wear and corrosion resistance of a part or to re-surface a component that has become worn through use. Also, It involves the creation of a new surface layer on top of a base metal. Most traditional cladding can be divided into two-types technique, arc welding and thermal spraying. These are have its own advantages and drawbacks. But compared to with conventional surface technique including TIG welding, SAW, PTA and thermal spraying, laser cladding has some distinct advantages related to coating quality and process. Laser cladding is an advanced hard-facing process producing thick coating with metallurgical bond to the substrate and one of the industrial preferred surface engineering techniques for its ability to apply a chemically different materials as a layer onto a given substrate. Laser cladding combines the features and improves the drawbacks of existing techniques. It can produce denser coatings with little or no porosity, minimal dilution, minimal distortion of the workpiece, reduced heat affected zone, better surface quality, simplicity to automate and reduction in processing times. Furthermore, high power diode laser used for this process is the most proper laser source due to the higher efficiency, the larger absorption of the powder in the specific wavelength of the radiation emitted by the diode laser and the lower price. This study is related to develop fundamental technologies on laser cladding for repairing of marine diesel engine exhaust valve. Stellite 6 powder injection laser cladding was conducted on heat resisting steel SNCrW substrate by using diode laser. The powder can be blown by carrier gas through coaxial nozzle. The laser power, beam traveling speed, powder feed rate, overlapping ratio and layer number were regarded as dominant parameters, and the criterion of overlapping ratio was defined as beam size between width of clad layer and beam size by experiments. The effects of process parameters were studied by observing the geometry of clad and measuring the width, height and dilution ratio of clad layer. The heat input was proportion to width and dilution ratio of clad layer and inverse proportion to height and hardness. Hardness was measured in the longitudinal and transverse direction, EDS and EPMA on cross section of 1st, 2nd and 3rd layer & multi-pass clad was carried out to investigate characteristics of clad with various parameters. -
dc.description.tableofcontents 1. 서 론 1.1 연구 배경 및 목적 1.2 연구 내용 2. 이론적 배경 2.1 클래딩 기술의 종류 및 특성 2.1.1 클래딩 기술의 종류와 그 특징 2.1.2 클래딩 재료의 종류 2.2 레이저 클래딩의 이해 2.2.1 레이저 클래딩의 메커니즘 2.2.2 분말 공급 시스템의 원리 2.2.3 레이저 클래딩의 특징 및 적용 2.3 다이오드 레이저의 원리와 특성 2.3.1 다이오드 레이저의 발진원리 2.3.2 다이오드 레이저의 특성 3. 실험 방법 3.1 실험 재료와 장치 3.1.1 실험 재료 3.1.2 실험 장치 3.2 실험 및 분석 방법 3.2.1 실험 방법 3.2.2 분석 방법 4. 실험결과 및 고찰 4.1 1 패스 클래드 층의 특성에 미치는 공정변수의 영향 4.1.1 레이저 출력 및 빔 이송속도 4.1.2 분말 공급량 4.1.3 실드가스(Ar) 유량 4.1.4 이송가스(Ar) 유량 4.1.5 모재 표면 상태 4.2 멀티 패스 클래드 층의 특성에 미치는 공정변수의 영향 4.2.1 중첩률 기준의 정의에 대한 고찰 4.2.2 중첩률에 따른 클래드 층의 단면 형상 관찰 4.2.3 2층 적층 시 시작위치 변화 및 클래드 층 표면 온도에 따른 영향 4.2.4 적층 수의 증가에 따른 클래드 층의 단면 형상 관찰 4.3 클래드 층의 기계적 성질 및 조직특성 분석 4.3.1 1 패스 클래드 층의 경도분포 4.3.2 1 패스 클래드 층의 미세및 성분분석 4.3.3 멀티 패스 클래드 층의 경도분포 4.3.4 멀티 패스 클래드 층의 미세조직 및 성분분석 4.4 분말 종류에 따른 코팅 층의 특성 비교 4.4.1 LC-190 클래드 층의 공정변수에 따른 단면형상 및 경도분포 4.4.2 Stellite 6과 LC-190 클래드 층의 형상 비교 5. 결 론 참고 문헌 감사의 글 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 선박 배기밸브의 리엔지니어링을 위한 레이저 클래딩에 관한 기초 연구 -
dc.title.alternative A Fundamental Study on Laser Cladding for Re-engineering of Exhaust Valve for Marine Diesel Engine -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2016-02 -
dc.contributor.alternativeName Lee Eun Jin -
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기관공학과 > Thesis
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