船舶用 可變피치 프로펠러의 應力 및 振動解析에 관한 硏究
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 류연출 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T06:20:28Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T06:20:28Z | - |
dc.date.issued | 2009 | - |
dc.date.submitted | 56904-11-18 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175193 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9366 | - |
dc.description.abstract | Controllable pitch propeller(CPP) system for marine that moved the blade pitch angle without reversing revolution of the propulsion shaft has been used for the ship of special purpose, as battle warship, icebreaker, excursion ship, deep-see fishing vessel, by reason of the efficient load control, improvement of ship control and so on. But almost of the CPP system has depended on import and some has been used for the introduction manufacturing of technology from the affiliated company what avoid the transferring technology. So, it is difficult to learn the main technology. Because of this situations, the study of stress and vibration for CPP doesn't widely pursue. This thesis is focused on the stress and vibration characteristics of the CPP blade by finite element method(FEM) using ANSYS code and design of the CPP system. First of all, to compare the stress shape of the blade and maximum stress point of the blade section at root in ahead and astern condition, equivalent stress is solved about CPP blade and around root that is maximum stress area. Also, through the vibration analysis, deformation characteristics of the CPP blade of each mode are solved and the results show the frequency zone of occurring maximum displacement. | - |
dc.description.tableofcontents | 제1장 서론 1 1.1 연구 배경 1 1.1.1 가변피치 프로펠러의 특성 1 1.1.2 가변피치 프로펠러의 경제성 4 1.1.3 가변피치 프로펠러의 신뢰성 5 1.2 연구 내용 6 제2장 프로펠러 날개의 강도 7 2.1 추력과 토크에 의한 굽힘모멘트 8 2.1.1 추력에 의한 전단력과 굽힘모멘트 8 2.1.2 토크에 의한 전단력과 굽힘모멘트 11 2.1.3 날개 현에서의 굽힘모멘트 16 2.2 원심력에 의한 굽힘모멘트 18 2.2.1 날개의 외형과 면적 18 2.2.2 날개 무게 20 2.2.3 원심력 23 2.2.4 원심력에 의해 발생되는 모멘트 24 2.2.5 날개 경사에 의한 굽힘모멘트 24 2.2.6 스큐에 의한 굽힘모멘트 27 2.2.7 원심력에 의한 굽힘모멘트 27 2.3 날개의 두께 31 2.3.1 Flexure 이론의 적용 32 2.3.2 날개의 두께식 35 2.3.3 날개의 강도 38 2.4 날개의 진동 39 제3장 응력 및 고유진동 해석 41 3.1 가변피치 프로펠러의 응력 해석 43 3.1.1 전진상태 날개의 응력 해석 43 3.1.2 후진상태 날개의 응력 해석 49 3.2 가변피치 프로펠러의 고유진동 해석 54 제4장 결론 69 참고문헌 = 70 부록 = 72 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | 船舶用 可變피치 프로펠러의 應力 및 振動解析에 관한 硏究 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Analysis of Stress and Vibration for Controllable Pitch Propeller | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2009-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Ryu | - |
dc.contributor.alternativeName | Yeon - Chul | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.