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선박용 디젤엔진의 체인 구동 휠에 발생 하는 비틀림 각가속도 저감에 관한 연구

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dc.contributor.author 김상진 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:20:51Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:20:51Z -
dc.date.issued 2005 -
dc.date.submitted 56823-07-21 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175206 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9378 -
dc.description.abstract When the propulsion shafting system of marine diesel engine is designed, the vibratory stresses on shafts should be reviewed and be satisfied with limits which are laid down by classification societies. In addition, the torsional vibration aspects for crankshaft of main engine are requested to be checked by engine designers. Especially, for the 4, 5, and 6-cylinder engines, the 2nd order moment compensator(s) may be installed to compensate the external moments of engine and not to excite the hull girder vibration. This moment compensator which is mounted on fore and/or after-end of engine is driven by the roller chain drive for some of MAN B&W 2-stroke diesel engines. While the engine is running, the roller chain is worn down, which causes the extension of roller chain. The chain therefore should be checked and tightened by periods in order to keep its functionality. However, when the torsional angular acceleration of chain drive exceeds the certain limit, the chain will suffer the excessive slack and transverse vibration. This may cause fatigue, wear or damage on the chain and the chain ultimately may be broken. The research object of this thesis is to review factors which affect on the angular acceleration of chain drive and to find out how to decrease the angular acceleration of driving chain by checking factors which have a major contribution to acceleration reduction using the statistical method of DOE(design of experiment), correlation analysis and regression analysis methods. -
dc.description.tableofcontents List of Tables ⅳ List of Figures ⅴ Abstract ⅷ 제1장 서 론 1 제2장 체인 구동시스템과 체인 구동 휠의 각가속도 3 2.1 2차 모멘트 콤펜세이터와 롤러 체인 구동시스템 3 2.1.1 롤러 체인 3 2.1.2 롤러 체인 스프로킷 휠 5 2.1.3 체인 죄임장치 8 2.1.4 가이드 바 9 2.1.5 평형추 11 2.2 롤러체인과 각가속도 15 제3장 추진 축계의 운동방정식 17 3.1 축계 개요 17 3.1.1 비틀림진동 댐퍼의 진동모델 19 3.1.2 평형추의 진동모델 20 3.1.3 크랭크축의 진동모델 21 3.1.4 중간축과 프로펠러축의 진동모델 23 3.1.5 프로펠러 진동모델 24 3.2 운동방정식 24 3.2.1 관성, 강성 및 감쇠매트릭스 24 3.2.2 기진토크 벡터 25 3.2.3 기계적 임피던스법 26 3.3 비틀림진동 해석 및 측정 결과 검토 29 3.3.1 합성진동 각가속도 계산 결과 29 3.3.2 해석 및 측정 결과 비교 검토 32 제4장 실험계획법에 의한 체인 구동휠의 비틀림 각가속도 저감 방법 제시 34 4.1 기초이론 34 4.1.1 각가속도에 영향을 미치는 인자 34 4.1.2 각가속도 저감을 위한 인자 선정 35 4.2 실험계획법 36 4.2.1 실험계획법 36 4.2.2 실험계획법의 순서 36 4.2.3 분산분석 39 4.2.4 상관분석 39 4.2.5 회귀분석 41 4.3 실험계획 수립 42 4.3.1 실험변수 42 4.3.2 실험인자의 수준 결정 43 4.3.3 관성모멘트 변경에 의한 실험계획 수립 44 4.3.4 감쇠 변경에 의한 실험계획 수립 46 제5장 해석 결과 분석 및 각가속도 저감 방안 48 5.1 튜닝휠 설치 시 비틀림진동 해석 결과 48 5.1.1 해석 결과 분석 48 5.1.2 상관분석 결과 48 5.1.3 회귀분석 결과 50 5.2 비틀림진동 댐퍼 설치 시 비틀림진동 해석 결과 52 5.2.1 해석 결과 분석 52 5.2.2 상관분석 결과 53 5.2.3 회귀분석 결과 54 5.3 비틀림 각가속도 저감 방안 57 제6장 결 론 90 참고문헌 92 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 선박용 디젤엔진의 체인 구동 휠에 발생 하는 비틀림 각가속도 저감에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on the Reduction of the Torsional Angular Acceleration on Chain Drive Wheel of Marine Diesel Engine -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2005-08 -
dc.contributor.alternativeName Sang-Jin Kim -
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기관시스템공학과 > Thesis
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