한국해양대학교

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선박조종 시뮬레이션을 통한 VLCC의 인천북항 입출항 안전성에 관한 연구

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dc.contributor.author 최윤정 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:22:01Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:22:01Z -
dc.date.issued 2014 -
dc.date.submitted 57044-06-27 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175234 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9410 -
dc.description.abstract Recently, ships have been getting larger and larger in size thanks to the development of cutting-edge technology and the shipbuilding industry. Accordingly, the traffic route of each port needs deeper water level and wider fairway width while port areas demand bigger facilities. As ships become larger, mutual intervention increases between the ships departing and arriving at the port, whereas ship handling performance declines due to deep drafts. The challenge of ensuring safe ship operation reveals the limitations of countermeasures during emergency cases. The north port of Incheon is specifically famous for its strong current, narrow fairway, and many curved fairways, which are brought about by its geographical structure where many islandsexist around the fairway. Therefore, the maximum size of a calling vessel has been restricted to full-loaded 70K DWT Panamax vessels until now although half cargo-loaded VLCC will call the port in the future. This study reviewed the surrounding conditions of the Dongsudo fairway in various ways and evaluated arrival and departure safety in consideration of the VLCC’s maneuvering characteristics through ship handling simulation. For study method, Incheon North Port’s five weak waters around Budo, Baekam Lighthouse, Bukjangjaseo, Incheon Bridge, and SK Dolphin were set based on ship handling simulation results conducted in the VLCC arrival and departure familiarization training course for Incheon Port pilots using “the marine transportation safety diagnosis research to enhance SK Energy/Incheon CLX No. 3 Wharf berth capabilities” conducted in 2013. This study analyzed and evaluated proximity and passing speed in the five weak waters by setting them as evaluation factors. This study presents the standard of safe passing by evaluating the passing handling status of the VLCC based on the data implemented in a virtual space using a simulator. However, the findings of this study cannot be used as the basis to judge the status of mistakes/errors on the ship handling accidents of similar ships because the standard cannot be absolute. Many difficulties exist in patternizing, standardizing, and making numerical values of ship piloting since ship piloting is a highly subjective work. However, the analyzed and evaluated data indicate the average data of many results, which can show a pattern. Consequently, the data analyzed in this study are expected to be effectively utilized in the VLCC’s calling at the Incheon North Port. -
dc.description.tableofcontents 제 1 장 서 론 1.1 연구의 배경 및 목적 1.2 연구의 방법 및 내용 제 2 장 인천항의 자연환경 조사 분석 2.1 기상환경 조사 분석 2.1.1 바람 2.1.2 강수 2.1.3 해면기압 2.1.4 현상일수 2.1.5 태풍 2.2 해상환경 조사 분석 2.2.1 조위 2.2.2 조류 2.2.3 파랑 2.3 항만현황 조사 2.3.1 항로 2.3.2 정박지 제 3 장 인천항의 입출항 항로 3.1 항로설계기준 평가 3.1.1 수역시설에 대한 국내·외 기준 3.1.2 수역시설에 대한 적합성 검토 제 4장 VLCC의 조종특성 4.1 천수영향과 VLCC의 선체운동 4.1.1 천수의 영향 4.1.2 선저 여유 수심 4.1.3 천수에서의 선체운동 4.2 314K DWT급 실제 VLCC의 조종성능 시운전 자료 4.2.1 선박제원 4.2.2 선회권 시험 4.2.3 10/10~20/20도 Zig-Zag 시험 4.2.4 Crash Stop Astern 시험 4.2.5 Initial turning ability trial(Stb'd) 4.3 300K DWT급 모델선박 VLCC의 조종성능 특성 4.3.1 선박제원 4.3.2 심수역에서의 선박의 조종성능 4.3.3 천수에서의 선박의 조종성능 4.3.4 실제선박과 모델선박의 조종성능 비교 평가 제 5장 VLCC의 인천항 통항 시뮬레이션 평가 5.1 선박조종 시뮬레이션 소개 5.1.1 선박조종 시뮬레이터 5.1.2 시뮬레이션 데이터베이스 5.2 선박조종 시뮬레이션 평가방법 5.3 선박조종 시뮬레이션 수행 5.3.1 시뮬레이션 대상선박 설정 및 모델링 5.3.2 시뮬레이션 환경조건 설정 5.3.3 시뮬레이션 시나리오 설정 5.3.4 대상수역의 항만 모델링 5.4 통항 및 돌핀접근 안전성 평가 결과 5.4.1 부도등대 부근해역 통항 시뮬레이션 평가 5.4.2 백암등대 부근해역 통항 시뮬레이션 평가 5.4.3 북장자서 부근해역 통항 시뮬레이션 평가 5.4.4 인천대교 통과 입항 시뮬레이션 평가 5.4.5 SK에너지 돌핀부근 입항 시뮬레이션 평가 5.4.6 VLCC의 인천항 안전입항을 위한 시뮬레이션 종합평가 5.5 비상상황시의 인천대교 통항 안전성 시뮬레이션 및 평가 5.5.1 비상상황을 대비한 호위선박의 타력제어 및 회두제어 5.5.2 VLCC 비상상황 선박조종 시뮬레이션 조건 5.5.3 입항시 VLCC 비상상황 선박조종 시뮬레이션 평가결과 제 6장 결론 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 -
dc.title 선박조종 시뮬레이션을 통한 VLCC의 인천북항 입출항 안전성에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on the Traffic Safety of VLCC for Incheon North Port by Using Ship Handling Simulation -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2014-08 -
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항해학과 > Thesis
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