한국해양대학교

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선박조종 시뮬레이터를 이용한 140K 컨테이너선의 부산항의 주요터미널 안전 접・이안을 위한 표준 및 응급 조선법에 관한 연구

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dc.contributor.author 강을규 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:22:05Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:22:05Z -
dc.date.issued 2013 -
dc.date.submitted 57016-04-17 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175236 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9412 -
dc.description.abstract Abstract Since ship maneuvering involves variable parameters such as shiphandler's ability, ship's dynamic characteristics, condition of harbor and waterway, and weather and/or sea conditions, it is very difficult to standardize or express the maneuvering process numerically and systematically. Nowadays container ships are rapidly increasing in size but the water facilities of channel depth, width etc. do not follow the ship's size properly and timely. As you know, the navigable waters for both the old and new ports of Busan (also known as "The Hub Port of East Asia") have become narrower due to congestive traffic and reclamation, and also become shallower because they have not been dredged at the right time. Therefore, ship maneuvering in the port of Busan is now more difficult than ever before. It is mainly because of lower under-keel clearance and narrower width of channel. Until now, the practical or actual maneuvering of berthing or unberthing has not been studied. Looking into the New Port of Busan, the port area is restricted because the turning basin and fairway are not separated and new berths are being built. When many ships are entering or leaving almost at the same time, the accident risk is high because of the interaction between ships and levels of congestion. One example is when an ultra-large container ship is slowing down to approach the berth or turning in front of it to leave. The timely departure from the water area affects the efficiency of port's traffic density and safety. In view of the above, this paper addresses the standard maneuvering of approaching berths, turning, berthing and unberthing. It also investigates the emergency maneuvering of an engine that has broken down in order to prevent marine accidents. To illustrate the emergency maneuvering procedures, a model container ship of 13,000TEU with a gross tonnage of 140,000 was used. Its draft is more than 15 meters and the under-keel clearance is about 10% of draft. The study used "The Shiphandling Simulator for Pilots" developed by Korea Maritime Pilots' Association. Through data gathered from this simulation, the author provides recommendations for the standard maneuvering of the No.4 berth of Gamman Terminal and No.5 berth of Shinseondae Terminal in the old port of Busan and the maneuvering of NT-08, NT-13 and ST-08 of the New Port of Busan. He also suggests potential methods for the emergency maneuvering when approaching the Oryukdo Breakwater and Todo Island. -
dc.description.tableofcontents 목 차 표 목차 ⅳ 그림 목차 ⅵ Abstract ⅸ 제 1 장 서론 1 1.1 연구의 목적 1 1.2 선행 연구 2 1.3 연구 방법 및 한계 2 1.3.1 연구의 방법 2 1.3.2 실선과 시뮬레이터를 이용한 조선상의 차이 3 1.3.3 연구의 한계 3 1.4 용어의 정의 4 제 2 장 표준 조선법 7 2.1 기존의 연구 7 2.1.1 부산항의 조선에 관한 연구 7 2.1.2 외국 항만의 조선에 관한 연구 7 2.1.2.1 일본 기타큐슈 간몬항의 LNG 기지의 표준항행 절차 7 2.1.2.2 중국 닝보항의 강한 순조류하에서의 대형컨테이너선의 조종성 연구 8 2.1.2.3 일본 시미주항의 주․야간 도선 난이도 차이에 관한 연구 9 2.2 표준 조선법의 개요 9 2.2.1 상세한 선박조종 계획의 수립 9 2.2.2 안전을 고려한 조선법 10 2.2.3 효율성을 고려한 조선법 10 2.3 표준 조선법의 적용 11 2.4 컨테이너선의 분류 및 모델선박의 제원 12 2.4.1 컨테이너선의 분류 12 2.4.2 모델선박의 제원 14 제 3 장 부산항의 환경 15 3.1 부산항의 자연환경 15 3.1.1 기상 개요 15 3.1.2 풍향 및 풍속 17 3.1.3 강수 22 3.1.4 안개 23 3.1.5 조석 및 조류 25 3.1.6 태풍 31 3.1.7 파랑 38 3.2 부산항만의 항행여건 39 3.2.1 속력의 제한 39 3.2.2 감속법 40 3.2.3 항로폭 기준 40 3.2.4 예선 42 3.3 항만조선에서의 선체침하 45 3.3.1 항주중 선체침하 및 트림의 변화 45 3.3.2 선체동요에 따른 선체의 침하 50 3.3.3. 선속에 따른 선체침하량 51 제 4 장 시뮬레이터를 이용한 표준 및 응급 조선법 52 4.1 북항에서의 표준 및 응급 조선법 52 4.1.1 항로의 조건 52 4.1.2 부두의 조건 53 4.1.3 대상 선석 54 4.1.4 대상 선박 54 4.1.5 표준 조선법 54 4.1.5.1 신선대 5번 선석의 입선자세 접・이안 및 출선자세 접・이안 54 4.1.5.2 감만 4번 선석 우현접안 및 이안과 좌현접안 및 이안 69 4.1.6 응급 조선법 77 4.1.6.1 오륙도 방파제 통과직전 정전사태 발생의 경우 77 4.1.6.2 부두 전면에서의 정전사태 발생의 경우 80 4.2 부산신항에서의 표준 및 응급 조선법 80 4.2.1 항로의 조건 80 4.2.2 부두의 조건 81 4.2.3 대상 부두 81 4.2.4 대상 선박 82 4.2.5 표준 조선법 82 4.2.5.1 신항 북컨 13번 선석의 접안 및 이안 조선 82 4.2.5.2 북컨 8번 선석의 접안 및 이안 조선 93 4.2.5.3 남컨 8번 선석의 접안 및 이안 조선 106 4.2.6 응급 조선법 119 4.2.6.1 토도 서측 항로 입항 중 정전상황 발생의 경우 119 4.2.6.2 토도와 호란도 사이로 입항 중 정전상황 발생의 경우 122 4.2.6.3 부두 전면에서의 정전사태 발생의 경우 125 제 5 장 결 론 126 참고 문헌 128 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 -
dc.title 선박조종 시뮬레이터를 이용한 140K 컨테이너선의 부산항의 주요터미널 안전 접・이안을 위한 표준 및 응급 조선법에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study of the Standard and Emergency Maneuvering for Safe Berthing & Unberthing of 14K Container Ships at the Main Terminals of the Port of Busan -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2013-08 -
dc.contributor.alternativeName Kang -
dc.contributor.alternativeName Weul Koo -
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항해시스템공학과 > Thesis
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