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선박 통항 교량의 운항 안전성 평가에 관한 연구

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dc.contributor.author 조경민 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:22:38Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:22:38Z -
dc.date.issued 2006 -
dc.date.submitted 56822-12-26 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175248 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9428 -
dc.description.abstract Recently, there are many sea bridges which is under construction or planned to connect the island with the land in coastal sea. From the viewpoint of navigation safety, it would be the best to build the main span of bridges as wide as possible. But it may not be possible due to geographical or economic reasons. To construct the bridge on the navigation route, consideration factors for navigation safety must be investigated and examined from the viewpoint of ship maneuverability preferentially. In this study, the FMSS(Full Mission Ship handling Simulator) of the Korea Maritime University(KMU) was utilized as a tool of analyzing the data acquired from ship's maneuvering. It provides a unique opportunity to check the ship handler's subjective stress level and to collect detailed data including the ships' tracks of passing under the sea bridge. In addition, the assessment of the navigation safety for a ship passing under the sea bridges is evaluated from the proximity, control and subjectivity. In the conning ship handling simulator, experienced masters and pilots conducted the modeled vessels along the designed channel and under the sea bridges. This study aims to prepare safety assessment for approaching navigation and safety review in passing under the sea bridge according to the procedures. Examination factors such as environment, a ship type and the bridge with width were arranged accordingly about 6 sea bridges and then analyzed with comparison and assessed synthetically as using the results of simulation. Further researches on maneuvering ships in various condition will be necessary for making individual rules for each special case. -
dc.description.tableofcontents Abstract = ⅴ 제1장 서 론 = 1 1.1 연구 배경 및 목적 = 1 1.2 연구 방법 및 내용 = 2 제2장 선박 통항 교량의 건설지침 현황 = 4 2.1 진입 항로 및 부근 수역시설에 대한 항로설계 지침 = 4 2.1.1 항로의 배치 = 5 2.1.2 항로의 폭 = 7 2.2 교량 설계에 관한 연구 = 10 2.2.1 미국의 교량 설계에 관한 연구 = 10 2.2.2 일본의 교량 설계에 관한 연구 = 11 2.2.3 기타 교량 설계에 관한 연구 = 12 2.3 주요 해상교량 = 13 2.3.1 주요 해상교량의 수역시설 = 13 2.3.2 해상교량에 의한 선박의 충돌 사례 = 17 제3장 선박 통항 교량의 운항 안전성 평가를 위한 이론적 검토 = 19 3.1 운동방정식 및 시뮬레이션 데이터베이스 개발 = 19 3.1.1 선체 운동방정식의 개발 = 19 3.1.2 시뮬레이션 데이터베이스의 개발 = 22 3.2 시뮬레이션 평가 방법 = 23 3.2.1 선박의 근접도 평가 = 23 3.2.2 선박의 제어도 평가 = 24 3.2.3 조종자의 주관적 평가 = 25 제4장 선박조종시뮬레이션 = 26 4.1 선박조종시뮬레이터 = 26 4.1.1 선박조종시뮬레이터의 구성 = 26 4.1.2 선박조종시뮬레이션 과정 = 30 4.2 시뮬레이션 대상 선박 = 32 4.3 대상 해역 및 대교 = 34 4.3.1 목포대교 = 34 4.3.2 거가대교 = 35 4.3.3 마창대교 = 36 4.3.4 서해대교 = 38 4.3.5 보안-태안 연육교 = 39 4.3.6 광양대교 = 40 4.4 시나리오 설계 = 41 4.5 조종자의 구성 = 43 제 5장 시뮬레이션 결과에 대한 비교 분석 = 44 5.1 목포대교 = 44 5.1.1 근접도 평가 = 44 5.1.2 제어도 평가 = 51 5.1.3 주관적 평가 = 52 5.2 거가대교 = 54 5.2.1 근접도 평가 = 57 5.2.2 제어도 평가 = 57 5.2.3 주관적 평가 = 57 5.3 마창대교 = 58 5.3.1 근접도 평가 = 58 5.3.2 제어도 평가 = 61 5.3.3 주관적 평가 = 62 5.4 서해대교 = 63 5.4.1 근접도 평가 = 63 5.4.2 제어도 평가 = 64 5.4.3 주관적 평가 = 65 5.5 보령-태안 연육교 = 67 5.5.1 근접도 평가 = 67 5.5.2 제어도 평가 = 70 5.5.3 주관적 평가 = 70 5.6 광양대교 = 72 5.6.1 근접도 평가 = 72 5.6.2 제어도 평가 = 75 5.6.3 주관적 평가 = 76 5.7. 종합 평가 = 78 5.7.1 근접도 평가 = 78 5.7.2 제어도 평가 = 79 5.7.3 주관적 평가 = 80 5.8. 시뮬레이션을 이용한 통항안전성 평가 및 제안 = 81 5.8.1 목포대교 = 81 5.8.2 거가대교 = 81 5.8.3 마창대교 = 81 5.8.4 서해대교 = 82 5.8.5 보령~태안 연육교 = 82 5.8.6 광양대교 = 82 제 6장 결론 = 83 참고문헌 = 85 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 선박 통항 교량의 운항 안전성 평가에 관한 연구 -
dc.title.alternative The Comparison Assessment of Navigation Safety for a Ship Passing under the Sea Bridges -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2006-02 -
dc.contributor.alternativeName Jo -
dc.contributor.alternativeName Kyung-Min -
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해상교통정보학과 > Thesis
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