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선박 항해구역의 연안구역 추가 지정에 관한 연구

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dc.contributor.author 윤익현 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:22:49Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:22:49Z -
dc.date.issued 2011 -
dc.date.submitted 56961-10-28 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175254 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9433 -
dc.description.abstract Navigation Areas System for vessels was firstly introduced by Vessel’s Safety Ordinance of the Japanese Government-General of Korea in 1935 and the same statute had been applied after independence. Because this Vessel Safety Ordinance was enacted in1961 and was carried on Japanese Statute, Japan set the areas for the Navigation Areas System which includes Korea and has been enforced since 1966. There are four-area systems for navigation area in the Korea Ship Safety Act and these are: Smooth water area, Coastal water area, Great coasting area, and Ocean going area. The objective of the Korea Ship Safety Act is to ensure the seaworthiness of vessels which is the aim of marine transportation. Seaworthiness of vessels is the main factor that sets the establishment of safety parameters of navigation in its broader concept, namely, physical factors of hull, systemic factor for safe navigation and human resources factor, which are the main subjects for safe navigation. This paper gathered the wind forces and wave heights data of the major sea areas of Korea. The data were compared and analyzed, and were used to evaluate the effects on navigational safety of ships on the Korean Coast with potential risks on sea keeping performance using the weather information provided by the Korea Meteorological Administration. Modern technology and the ever-changing maritime environment are remarkably developed since 1965. These factors have presently improved the determination of seaworthiness of ships. Together with the fast changing development, it has impacted greatly with present-day maritime realities. This paper introduces a safer navigation system in the existing navigation area by comparing the domestic and foreign Navigation Acts. It gathered the historical background of other ineffectual systems which were now obsolete and have been replaced. Its aim is to construct a solid foundation for reliable navigation area system and sound information for a safer navigation and cleaner oceans. -
dc.description.tableofcontents 제1장 서론 1 1.1 연구의 배경 및 목적 1 1.2 연구 방법 및 내용 1 제2장 국내외 항해구역제도 조사 및 연안구역의 제시 5 2.1 국내 항해구역의 정의 5 2.1.1 항해구역의 개념 5 2.1.2 항해구역과 감항능력의 관계 6 2.1.3 항해구역의 종류 7 2.1.4 항해구역의 제한 10 2.1.5 외국의 항구 간을 항해하는 선박의 항해구역 10 2.1.6 항해구역외의 항해 11 2.2 외국의 항해구역제도의 검토 11 2.2.1 일본의 항해구역제도의 검토 12 2.2.2 중국의 항해구역제도의 검토 19 2.2.3 국내외 해사법과의 비교 검토 23 2.3 연안구역 추가 지정안 제시 26 제3장 항해구역 제도 실태파악을 위한 설문분석 28 3.1 설문조사의 배경 28 3.1.1 설문조사 방법 및 조사대상 28 3.1.2 설문조사 내용 28 3.1.3 설문지 회수 현황 29 3.2 설문조사 분석 29 3.2.1 서해지역 평수구역 설문조사 분석 29 3.2.2 남해지역 평수구역 설문조사 분석 34 3.2.3 동해지역 평수구역 설문조사 분석 38 3.3 전체 항해구역 설문조사 분석 결과 41 3.3.1 전체 표본의 특성 분석 결과 41 3.3.2 항해구역 이용에 대한 의견 42 3.3.3 전체 항해구역제도의 개선 의견 종합 43 제4장 연안구역 해상환경 조사분석 45 4.1 해양환경특성 조사분석 45 4.1.1 해역별 연안구역 안개일수 분석 45 4.1.2 해역별 연안구역 파랑 분석 46 4.2 해양환경특성 분석 결과 62 4.2.1 해역별 연안구역 안개일수 분석 결과 62 4.2.2 해역별 연안구역 파랑 분석 결과 62 4.3 제도적 변화 조사분석 63 4.3.1 시행제도별 고려요소 조사 63 제5장 내항성능 평가 시뮬레이션을 통한 안전성 검토 71 5.1 내항성능 평가 이론 71 5.1.1 내항성능 평가요소와 그 시스템적 결합 72 5.1.2 내항성능 평가요소의 분산치 75 5.1.3 내항성능 평가요소의 발생확률 및 한계표준편차 77 5.1.4 내항성능 평가요소의 평가치 78 5.2 대상선박의 선정 80 5.3 내항성능 평가 결과 83 제6장 결론 88 참고문헌 89 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 -
dc.title 선박 항해구역의 연안구역 추가 지정에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on the Designation of Additional Inshore Traffic Area for Navigating Vessels -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2011-08 -
dc.contributor.alternativeName Youn Ik Hyun -
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항해시스템공학과 > Thesis
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