한국해양대학교

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스마트폰 사용이 선박통항안전에 미치는 영향에 관한 연구

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dc.contributor.author 신대운 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:27:16Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:27:16Z -
dc.date.issued 2016 -
dc.date.submitted 57098-06-03 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002302659 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9566 -
dc.description.abstract 정보통신기술은 20세기 들어 전신과 전화로부터 시작되었고, 1980년 전후로 개인용 컴퓨터의 발명과 인터넷의 등장으로 정보산업혁명이 일어났으며, 1990년에는 이동통신(휴대전화)의 발명으로 통신 이용에 있어 장소의 제한을 벗어나게 되었다. 1990년부터 급격히 발전한 정보통신기술은 전화, 케이블TV, 방송망, 무선통신망, 팩시밀리, 텔레타이프라이터, 이동통신 등 다양한 분야에서 이용되고 있다. 특히, 휴대전화 기능에 인터넷 등의 데이터 통신 기능을 통합시킨 스마트폰은 접근의 용이성, 상호 작용성, 즉시성이라는 장점으로 개인에게 최적화된 콘텐츠와 서비스를 제공해 주었고, 한 때 정보통신기술의 정점이었던 기기, 컴퓨터를 넘어 정보통신기술의 현재 진행 중인 발전주류라고 할 수 있다. 국내의 스마트폰 가입자 수는 2010년 이후부터 현재까지 꾸준하게 증가하고 있으며, 미국의 시장조사업체 스트래티지애널리틱스(SA)는 2016년 전 세계 스마트폰 이용자가 39억명을 초과할 것으로 보고하였다. 스마트폰은 수많은 장점으로 인해 사용이 대중화되었지만, 그와 함께 다양한 유형의 부작용이 발생하였다. 그 중에서도 특히 운전 중에 스마트폰을 사용하는 것은 인명과 직접적으로 연관되어, 대부분의 사람들이 위험을 인식하고 있지만, 특별한 제한이 없기 때문에 스마트폰을 무분별하게 사용하고 있다. 운전 중 전화뿐만 아니라 앱과 소셜네트워크서비스(SNS) 기능을 사용함에 따라, 운전에 관한 정보와 함께 추가적으로 처리해야할 정보들이 전보다 더 늘어나게 되었다. 이는 운전자의 작업 부하량을 증가시킬 뿐만 아니라, 운전자의 주의를 분산시킴과 동시에 운전 수행 능력의 저하를 초래하였고, 그를 입증하는 여러 연구와 논문이 발표되었다. 또한 현재까지 휴대전화 사용으로 적지 않은 사고도 발생하였다. 한편 전통적으로 고립의 성격이 강했던 선박에서는, 2000년도 중반까지 위성통신을 이용한 회사와의 메일링 서비스와, INMARSAT-C 전화를 이용한 제한적인 범위에서의 정보통신기술의 사용만이 이루어졌고, 개인 소유의 이동통신 휴대전화는 오직 육지와 근접한 상황에서만 사용할 수 있었다. 그러나 2010년 전후로 발전된 정보통신기술이 본격적으로 보급되기 시작하면서, 전 세계 어느 해역에서든 인터넷이 가능한 선박이 나타나기 시작했다. 최근에는 E-navigation을 통해 전 연안 해역에서 항해 보고, 해상관제를 인터넷 기반으로 시행하려는 추세이다. 도로교통에서는 스마트폰의 편리성과 함께 그 부작용에 관한 연구도 활발히 진행되고 있고, 사고현황을 바탕으로 법적 규제도 강화해 가고 있는 추세다. 그러나 해상교통에서는 제한적인 수역에서 가능한 것이기는 하지만, 스마트폰의 편리성을 향유하고 있을 뿐 그 부작용에 대해서는 심각하게 생각하고 있지 않다. 이 연구에서 시행한 항해사 대상 설문 조사 결과 이미 스마트폰 사용의 위험성은 충분히 인식하고 있으며, 실제적으로 위험하다고 느낀 상황도 존재하였다. 또한 실제 스마트폰이 원인이 된 해양사고도 발생하였다. 이 연구의 목적은 현재 승선중인 항해사들의 스마트폰에 대한 사용 실태과 인식을 조사하여 승선 중 인터넷 사용 환경과, 스마트폰의 사용에 대한 주관적인 생각을 파악하고자 한다. 또한 설문조사의 주관적 결과뿐 아니라 시뮬레이션을 이용하여 선박 항해 중 스마트폰의 이용이 얼마나 위험한가를 주관적으로 분석하여, 스마트폰이 선박 안전에 미치는 위험도를 나타내고자 한다. 제2장에서는 기존 도로교통에서의 스마트폰에 대한 사용현황, 사고현황, 연구결과, 규제를 통해 스마트폰의 위험성에 대하여 고찰하였다. 선박에서 스마트폰 사용이 항해에 미치는 영향에 관한 선행연구가 없고, 해상사고의 발생은 그 피해와 중요도가 도로교통사고와 비교하기 어려울 정도로 크다. 그렇기에 도로교통에 관한 선행 연구를 바탕으로 스마트폰 사용에 대한 주관적, 객관적 위험성을 확인하였고, 각 나라 별 범칙금과 벌점 등과 같은 규제 내용을 기술하였다. 제3장에서는 항해사와 학생을 대상으로 스마트폰의 사용현황과 사용인식에 대한 설문을 시행·분석하였다. 응답자 중 약 40% 이상이 항해 중 선박에서 인터넷을 사용 할 수 있는 환경이 갖추어져 있다고 하였고, 그 중 15%는 실제 사용한 경험이 있었다. 그러나 약 50% 전후의 과반수는 스마트폰 사용에 대해 부정적인 인식을 가지고 있었으며, 사용 전 보다 약 2배 정도 위험하다고 응답하였다. 두 집단의 비교 결과, 항해사가 학생보다 더 부정적인 인식을 가지고 있었으며, 항해사 집단 내에서도 연령, 직급이 높을수록 스마트폰 사용에 대해 부정적이었다. 제4장에서는 객관적인 값을 도출하기 위하여, 선박조종 시뮬레이션을 이용해 위험상황 인지 시간과 항로 경계선과의 근접도 및 운항자의 주관적 평가로 항해 중 스마트폰 사용이 항해안전에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과, 위험 선박 초인 시까지의 소요시간은 스마트폰 미사용 시 평균 53초로 측정되었고, 스마트폰 사용 시 평균 1분42초로 측정되어 약 50초 늦게 위험선박을 초인하였으며, 약 2배의 시간 차이를 보였다. 선박 운항자의 위험에 대한 생각을 평가하는 운항자의 주관적 평가는 스마트폰 미사용 시 0.56, 사용 시 1.81로 분석되어, 스마트폰 사용 시가 약 3배 이상 위험하다고 분석되었다. 항로 외측 경계선과의 근접도 평가는 스마트폰 미사용 시 0.02845, 사용 시 0.05905로 분석되어, 약 2배의 위험도 차이가 발생하였다. 그리고 스마트폰의 사용으로 상대선을 260m 근접한 후에 초인 하였으며, 어선을 통과한 거리는 스마트폰 사용 시가 36m 더 가깝게 통과하였다. 이상에서 살펴본 바와 같이 위험상황에 대한 인지시간, 운항자의 주관적 평가, 항로 외측 경계선과의 근접도 평가, 위험 선박 초인 시 거리 및 어선 통과 거리를 종합해보면 위험도는 최소 2배에서 3배까지 증가한 것으로 분석되었다. -
dc.description.abstract A smartphone that incorporates data communication function, such as the Internet, provides contents and services to the individual optimized for the benefit of ease of access, interactivity, and immediacy. The number of smartphone subscribers in Korea, according to Ministry of Science ICT and Future Planning, was at 22.58 million people in December 2011, 32.73 million people in December 2012, 37.52 million people in December 2013, and 40.7 million people in December 2015. Smartphone subscription has steadily increased from 2010 onwards to the current usage. The American market research company, SA, reported that the world's smartphone users in 2016 will exceed 3.9 billion people. Even though smartphones are popular because of numerous benefits, it comes with the negative effect of various types. The most noted negative effect is using the cell phone while driving a car, an action that is associated with life endangerment. Although most people are aware of the risk, still people use mobile phone indiscriminately because there is no particular restriction on mobile phone usage when driving. Several published studies and papers prove that increased phone calls, Apps and SNS functions, increases the number of information thereby increasing the workload on the driver resulting in lowering of the operation and distracting the driver's ability to drive effectively. In addition, according to the National Police Agency’s data, accident cases resulting from the use of mobile phone were estimated at 167 cases in 2010, 259 cases in 2011, 239 cases in 2012, 222 cases in 2013, and 259 cases in 2014. By mid-2000, mailing services between company and vessels were done using satellite communications and the use of information and communication technologies, in a limited range, using the INMARSAT-C to make calls. At this time, privately owned mobile phones could only be used on land and close to the shore. However, as the dissemination of advanced information and communication technology began in earnest around 2010, Internet-enabled vessels began to appear all over the world and at sea. As of late, Internet-based sailing with the E-Navigation, reporting, and marine traffic control is becoming a trend at the coastal waters. The road traffic study on side effects of the smartphone has been actively in progress, with an aim of strengthening the legal regulations based on the accident status. However, maritime traffic is available in limited waters. Therefore maritime administrations have not seriously thought about serious implications of the use of smartphones onboard vessels apart from the convenience of owning one when onboard a vessel. The purpose of this study was to investigate the usage and awareness of smartphone on officers currently on board and grasp the subjective opinion of using smartphone and Internet environment. At the same time, use simulation to quantitatively analyze how dangerous is the use of smartphones when navigating a ship and objectively represent a risk of ship safety. In Chapter 2, we researched on the danger of smartphone through the current state, present accident conditions, results of study and existing regulation in road traffic. There is no precedence research about the effect to voyage when using a smartphone on the ship. An occurrence of a marine accident is fatal with damages too big to compare to road Traffic accident. We checked the subjective, quantitative danger of using a smartphone based on the precedence research and implementation of regulation through a fine and penalty in four countries. In Chapter 3, survey on officers and students was conducted and the questionnaire analyzed for actual usage of the smartphone. Approximately 40% or more of the respondents were in an environment that they can use the Internet from a ship at sea. 15% of respondents had real experience of using smartphone on ship and about 50% had a negative perception about the use of the smartphone. Questionnaire survey result shows that the risk from smartphone use is about 2 times higher than before use. The results of the two groups were compared which showed that the sailors have more negative perceptions than students. The higher the officers within the age group and rank, the higher the negative perception for smartphone use. In Chapter 4, qualitative assessment of the investigation was analysed in order to derive a quantitative value using Ship handling simulation, recognition time to Situation Awareness, proximity evaluation to fairway and sailor’s subjective evaluation of impact of smartphone use on voyage safety. The result of the analysis shows that lead time to detection of dangerous vessel is 53 seconds when not using the smartphone, 1 minute 42 seconds when using the smartphone, and it took about twice as much time to detect dangerous vessel when using a smartphone based on time to situation awareness on the risk situation. The risk of subjective evaluation of navigator was analyzed to 0.56, when not using the smart phone and 1.81 when using the smartphone. It was observed that the risk increased up to three times or more when using a smartphone compared to when not using the smartphone. Proximity evaluation to fairway, when not using the smartphone was analyzed to 0.02845 and 0.05905 when using smartphone, a difference of about 2 times the risk had occurred. When not using smartphone, fishing vessel passing distance was at 260m compared to using smartphone where passing distance was as closer as 36m. As described above, the recognition time to Situation Awareness, subjective evaluation of the navigator, proximity evaluation to fairway, dangerous distance to vessel and fishing boats passing distance, CPA, to vessel, the degree of risk, were analyzed to have increased up to three times from at least two times. -
dc.description.tableofcontents 목 차 List of Tables ⅳ List of Figures ⅵ Abstract ⅶ 1. 서 론 1 1.1 연구의 배경 및 목적 1 1.2 연구의 내용 및 방법 3 2. 스마트폰의 사용현황 및 위험성 고찰 4 2.1 스마트폰 사용현황 4 2.2 스마트폰으로 인한 교통 사고현황 7 2.3 운전 중 스마트폰 사용이 안전에 미치는 위험에 대한 연구결과 7 2.4 스마트폰 사용에 대한 규제 9 2.5 해상교통에서의 스마트폰 사용에 대한 시사점 10 3. 선박에서 스마트폰 사용실태와 인식 12 3.1 설문조사 개요 12 3.1.1 설문지의 구성 12 3.1.2 설문조사 대상 14 3.1.3 분석 방법 및 신뢰도 검증 15 3.2 선박에서 스마트폰 사용실태 17 3.3 선박에서 스마트폰 사용에 대한 인식 22 3.4 연령과 직급에 따른 교차분석 26 3.5 항해사와 학생 간의 차이분석 33 3.6 소 결론 36 4. 스마트폰 사용이 선박통항에 미치는 위험도 분석 38 4.1 위험도 분석 항목 38 4.2 위험도 분석 방법 40 4.2.1 선박조종 시뮬레이터 소개 40 4.2.2 실험 수행 42 4.2.3 실험 참가자 43 4.2.4 실험 대상 선박 44 4.2.5 실험 대상 항만 45 4.2.6 실험 시나리오 설정 46 4.2.7 실험 과제 설정 48 4.3 위험도 분석 평가 50 4.3.1 위험도 개별 평가 50 4.3.2 위험도 종합 평가 61 4.4 소 결론 68 5. 결 론 70 6. 참고문헌 73 7. 부 록 75 8. 감사의 글 79 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 스마트폰 사용이 선박통항안전에 미치는 영향에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on the Influence of the Use of Smartphone to Marine Traffic Safety -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2016-08 -
dc.contributor.alternativeName Shin Deawoon -
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해상교통정보학과 > Thesis
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