한국해양대학교

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시간동인 ABC 모형의 전략적 원가관리 유용성에 관한 연구

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dc.contributor.author 류동하 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:27:56Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:27:56Z -
dc.date.issued 2012 -
dc.date.submitted 56989-07-02 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175387 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9586 -
dc.description.abstract Port industry and container terminal business have been continuously developed in line with the world economic growth and the globalization of the world. The current trend of building mega vessels and efforts to reduce operating costs have led shipping lines to selectively use major ports which are usually located in the main trade arteries and very convenient for the lines to relay transshipment cargos through the well organized feeder network in the ports. The so-called hub and spoke system has ignited fierce competition among each government to develop its ports as hub ports in the region. While the government has competed with neighboring nations to position Busan and Gwangyang as a hub port in the North East Asia, it has also accelerated its effort to expand ports and logistic facility in may regions and accordingly, Busan and Gwangyang ports have been facing with internal competition with the neighboring ports such as Incheon, Ulsan, Pyungtaek, etc. Since the opening of Busan New Port, the imbalance between supply and demand has caused an insecure market situation in Busan port. Under the poor market conditions, terminal rates have been sharply decreased and terminal operators are suffering very serious financial difficulties and doing cutthroat competition in spite of the risk of possible bankruptcy if they continue to do so. Terminal operators can't help but put priority on cost saving over customers' satisfaction and the deteriorated service quality resulted from the cost saving could eventually impair the reputation of Busan port. Under the difficult market situation, it would be highly required to suggest countermeasures to prevent the services quality from being further deteriorated. In the meantime, terminal operators are required to improve the quality of current terminal services to meet shipping lines' expectation in spite of the cost pressure. The purpose of the study is to suggest a new approach to the terminal operators in order for them to efficiently control their operation cost and support the strategic decision making system and build a performance evaluation process through the systematic cost analysis approach. This study implemented terminal cost analysis based on the traditional cost system, ABC and TDABC and compared the results of each approach. Throughout the study, the usefulness of TDABC was proved in finding operational problems and suggesting countermeasures for improving cost effectiveness and minimizing unused cost. In conclusion, this study proved the usefulness of TDABC approach for a container terminal's cost analysis and summarized 17 suggestions for the improvement of terminal management. -
dc.description.tableofcontents <차 례> 제1장 서 론 1 제1절 연구의 배경과 목적 1 1. 연구의 배경 1 2. 연구의 목적 3 제2절 연구의 방법과 구성 8 1. 연구의 방법 8 2. 연구의 구성 9 제2장 컨테이너 터미널의 현황 및 환경 분석 12 제1절 컨테이너 터미널의 시설 및 처리능력 현황 13 1. 국내 주요 컨테이너 터미널 시설 현황 13 2. 중국의 주요 항만의 컨테이너 터미널 시설 현황 23 3. 국내 주요 항만의 물동량 추이 26 4. 국외 주요 항만의 물동량 추이 29 5. 터미널시설 공급증대로 인한 수급 불균형 상황분석 31 제2절 부산항 컨테이너 터미널 마켓의 환경 분석 38 1. 물류 패러다임과 해운항만환경의 변화 38 2. 국내 주요 항만의 개발 계획 및 전략 40 3. 동북아 주요경쟁국의 항만육성전략 48 4. 부산항 컨테이너 터미널 환경의 SWOT분석 58 제3장 전략적 원가관리의 이론적 배경과 선행연구 고찰 62 제1절 전략적 원가관리의 개념과 유형 62 1. 전략적 원가관리의 개념 62 2. 전략적 원가관리의 유형 63 3. 전략적 원가관리의 경영의사결정에의 유용성 66 제2절 ABC와 TDABC 68 1. 전통적 원가계산과 ABC의 개념 및 차이점 68 2. TDABC의 전략적 원가관리 및 경영의사결정에의 유용성 71 제3절 선행연구 고찰 79 1. 전통적 ABC에 대한 선행연구 고찰 79 2. TDABC에 대한 선행연구 고찰 88 제4장 TDABC 모형에 의한 컨테이너터미널 원가분석 90 제1절 전통적 개별원가계산 모형 95 제2절 ABC 모형 104 제3절 TDABC 모형 127 1. TDABC 원가계산 절차 127 2. 터미널 프로세스별 공급된 캐퍼서티 원가와 공급된 자원의 실질 캐퍼서티 분석 128 3. 프로세스별 캐퍼서티 원가율 산정과 시간방정식 도출 139 4. 터미널 프로세스별 제품원가 배부 및 영업이익 산출 141 5. TDABC에 의한 미사용 캐퍼서티 분석 145 6. 원가계산의 결과 비교 및 TDABC의 유용성 평가 151 제5장 결 론 169 제1절 연구결과의 요약 169 제2절 연구결과의 성과와 시사점 173 1. 연구결과의 성과 173 2. 연구결과가 주는 경영상의 시사점과 연구방법에 대한 이론적 의의 174 제3절 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 178 참고문헌 180 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 -
dc.title 시간동인 ABC 모형의 전략적 원가관리 유용성에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on the Usefulness of the Strategic Cost Control based on the TDABC (Time-Driven ABC) -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2012-08 -
dc.contributor.alternativeName Ryu Dong Ha -
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해운경영학과 > Thesis
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