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액화천연가스(LNG)를 연료로 하는 친환경 선박 개발에 따른 기술평가 및 경제성 분석

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dc.contributor.author 최우정 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:30:28Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:30:28Z -
dc.date.issued 2014 -
dc.date.submitted 57042-05-01 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175442 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9662 -
dc.description.abstract In the global trading market, the portion of shipping far exceeds that of any other trading methods. Despite the fact that shipping accounts for 80% of the world’s freight, it only consumes 2% of the world’s energy and has a carbon emission rate of only 3.3%. Thus, shipping is not only very efficient but also eco-friendly. For better environment and sustainability, today’s trend of increasing restriction of carbon emission and demanding more eco-friendly approach have become inevitable in the shipping industry. For example, nitrogen oxide and sulfur dioxide emission rates have already been reduced 5 to 20% of current rate since the introduction of MAPOL’s regulation. In 2011, IMO has decided to implement EEDI(Energy Efficiency Design Index) which requires reduction of greenhouse gas emission to 30% of current rate to all newly built ships over the course of 12 years, starting from 2013. Since most current ships rely on bunker fuel which releases a lot of greenhouse gas, they require either nitrogen oxide reduction catalyst, desulfurization equipment, or high-priced low sulfuric fuel in order to meet the new MAPOL’s regulation. However, because these methods increase the cost of building and operation, utilization of LNG(Liquefied Natural Gas) as a fuel source has gained attention as an emerging solution recently. LNG as fuel is not a new invention though -
dc.description.abstract today LNG is used as main propulsion fuel for some Norwegian ferries and offshore vessels. The bunkering is done by truck or directly from a shore based terminal, a proven technology that works well in Norway. This is not an alternative for larger ships though, where the LNG volumes are too large and the supply from a tanker truck would be too time-consuming. A build-up of an LNG supply chain based on ship to ship bunkering instead is therefore of significant importance for LNG to become a real alternative to Heavy Fuel oil and other bunker fuels. Nevertheless, there are no existing international guidelines for the procedure of ship to ship bunkering of LNG have not been established up to date. This paper aims at establishing a Green Ship design for the LNG fuelled vessels and encompassing the entire bunkering operation. -
dc.description.tableofcontents 목 차 List of Tables List of Figures Abstract 제 1 장 서 론 1.1 연구의 목적 1.2 선행 연구의 고찰 1.3 LNG연료 시스템의 국내외 개발 현황 제 2 장 LNG 관련 동향 및 배경 2.1 환경규제 2.1.1 질소산화물(NOx), 황산화물(SOx) 규제 2.1.2 탄소배출량 규제 2.1.3 가스연료 추진선박 기준 2.2 천연가스(Natural Gas)의 특징 2.3 액화천연가스(LNG) 운반선 2.3.1 액화천연가스(LNG) 운반선 개념 2.3.2 LNG선의 건조 현황 2.3.3 LNG선 시스템 2.3.4 LNG선의 주요 설비 제 3 장 친환경 선박 개발관련 기술현황 3.1 고효율 선박설계 기술 3.1.1 최적 선형 개발 3.1.2 연료절감 기술 3.1.3 친환경 연료사용 3.2 환경보전 기술 3.2.1 배기가스 조절 기술 3.2.2 선박 평형수 처리장치 3.3 고효율 운항기술 개발 제 4 장 천연가스를 연료로 사용하는 추진기관 4.1 추진기관의 종류 4.1.1 스팀터빈 기관 4.1.2 DFDE 기관 4.1.3 Two-Stroke Gas Injection기관 4.2 추진기관별 경제성 평가 4.2.1 추진기관별 건조비용 비교 4.2.2 추진기관별 추진효율 비교 4.2.3 추진기관별 연간 연료비 비교 4.2.4 추진기관별 배출가스량 비교 4.2.5 추진기관별 경제성 종합 평가 4.3 천연가스 메탄가(Methane Number) 4.3.1 메탄가의 정의 4.3.2 메탄가와의 상관관계 4.4 메탄가 변동에 따른 이중연료 엔진의 실선 시운전 평가 4.4.1 실선 시운전 절차 4.4.2 실선 시운전 결과 4.4.3 실선 시운전 평가 제 5 장 LNG를 연료로 사용하는 선박 개발 5.1 선박 설계 5.1.1 LNG 연료탱크 종류 5.1.2 LNG 연료탱크 결정 5.1.3 LNG 연료탱크 배치 5.1.4 LNG 연료탱크 배치에 관한 IGF Code 5.1.5 LNG 연료탱크의 배치 제안 5.1.6 추진기의 결정 5.1.7 연료공급 장치의 결정 5.2 LNG 벙커링(Bunkering) 방안 5.2.1 탱크로리에서 선박으로 LNG를 충전하는 방식 5.2.2 육상 LNG 탱크 또는 LNG Terminal에서 선박으로 충전하는 방식 5.2.3 Ship to Ship으로 LNG를 충전하는 방식 5.2.4 LNG 충전방식별 기술평가 5.3 LNG를 연료로 사용하는 선박의 경제성 평가 5.3.1 건조비용 평가 5.3.2 운항 연료비 평가 5.3.3 항로별 운항 연료비 변동에 따른 경제성 분석 평가 5.3.4 운항 속도 변동에 따른 경제성 분석 평가 5.4 향후 추진과제 제 6 장 결 론 참고 문헌 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 운항시스템공학과 -
dc.title 액화천연가스(LNG)를 연료로 하는 친환경 선박 개발에 따른 기술평가 및 경제성 분석 -
dc.title.alternative 액화천연가스(LNG)를 연료로 하는 친환경 선박 개발에 따른 기술평가 및 경제성 분석 -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2014-02 -
dc.contributor.alternativeName Choi -
dc.contributor.alternativeName Woo Jeong -
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운항시스템공학과 > Thesis
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