양산 ICD 활성화 방안에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 이동훈 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T06:30:46Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T06:30:46Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.date.submitted | 57071-01-11 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175446 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9668 | - |
dc.description.abstract | Abstract Yang San ICD(Inland Container Depot) had performed an important role for Busan Port and Korea's port & logistics industries, increasing international logistics cmpetitiveness and containers transportation competitiveness in Busan region dealing with 1330 thousand TEU in 2005 since its opening in Mar. 2000. However, it is necessary to seek for the new measure to revitalize Yangsan ICD since its cargo volume decreased rapidly due to the opening of Busan new port and Busan new port hinterland in 2006. Therefor, this study constructed a evaluation model using AHP(analytic hierarchy process) and conducted a survey targeting local businesses and persons concerned in Yang San ICD to seek a measure for revitalization. The result of the research is that Yang San ICD needs to switch functions to logistics centers(terminal facilities, logistics warehouse) for revitalization considering its advantage of facility location and through extension of utilization period and securing building-to-land ratio, existing and new businesses' stable activity should be guaranteed. Furthermore, utilizing facilities such as railway station in ICD, active railway revitalization policy may increase cargo volume and Yan San ICD should perform its role as an inland logistics depot through revitalization of railway freight transportation in the national logistics system focusing on road freight transportation. | - |
dc.description.tableofcontents | 표 목차 ⅴ 그림 목차 ⅵ Abstract ⅶ 제 1 장 서론 1.1 연구의 배경과 목적 1 1.2 연구의 방법과 구성 2 제 2 장 양산 ICD 운영 현황 및 실태 2.1 양산 ICD 운영현황 5 2.1.1 개요 5 2.1.2 기능 9 2.1.3 운영현황 13 2.1.4 물동량 현황 17 2.2 내륙물류기지 운영 현황 21 2.2.1 내륙물류기지 현황 13 2.2.2 내륙물류기지 물동량 현황 28 2.3 양산 ICD 문제점 30 제 3 장 선행연구 고찰 및 연구의 모형 3.1 선행연구 고찰 33 3.2 연구의 모형 36 3.2.1 AHP(Analytic Hierarchy Process) 36 3.2.2 연구의 구성 40 제 4 장 양산 ICD 활성화를 위한 방안 4.1 응답자 현황 42 4.2 양산 ICD 활성화를 위한 중요도 분석 43 4.2.1 평가기준의 중요도 43 4.2.2 세부 평가요인의 중요도 44 4.2.3 평가요인별 중요도 46 4.3 양산 ICD 활성화를 위한 중요도 비교 분석 48 4.3.1 평가기준의 중요도 비교 48 4.3.2 세부 평가요인의 중요도 비교 49 4.3.3 평가요인별 중요도 비교 51 4.4 시사점 52 제 5 장 결론 5.1 연구 결과의 요약 55 5.2 연구의 한계와 향후 연구 방향 57 참고문헌 59 부록 61 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 해양금융물류대학원 | - |
dc.title | 양산 ICD 활성화 방안에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A study on the Revitalization of Yangsan ICD | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2015-08 | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.